Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Regulamentele europene si consumul de carburant sunt doar doi factori care au pus la munca producatorii de anvelope sa gaseasca solutii miraculoase care sa ofere atat un consum redus de carburant, cat si o reducere a nivelului emisiilor de CO2. Cu noua gama de anvelope Ecopia H002, Bridgestone a gasit formula potrivita pe care sa o puna la dispozitia transportatorilor ce doresc sa si optimizeze costul, dar sa respecte si normele de mediu tot mai stricte.

Importanta anvelopelor cu rezistenta redusa la rulare a crescut in ultimii ani. In primul rand, aceasta este indusa de mai multi factori, printre care regulamentele europene.

Incepand cu ianuarie 2019, producatorii de camioane trebuie sa calculeze si sa declare emisiile de CO2 folosind programul Vecto (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool). Anvelopele sunt considerate ca fiind componente ale vehiculului in Vecto si au impact direct asupra emisiilor de CO2, de aceea producatorii trebuie sa declare coeficientul RRC (coeficient de rezistenta la rulare) pentru anvelope.
Incepand cu 2025, limitele emisiilor de CO2 vor fi aplicate pe categoria vehiculelor grele cu limite mai stricte. Din aceasta cauza va creste presiunea de dezvoltare a anvelopelor cu rezistenta la rulare redusa, atat din partea producatorilor de vehicule, cat si din partea transportatorilor. „Limitele pentru emisiile de CO2 vor fi din ce in ce mai stricte. Exista un prag, impus prin directive europene, prin care se urmareste reducerea cu 15% a emisiilor de CO2, iar pentru 2030 reducerea este si mai drastica, de 30% pe emisiile acceptate“, a explicat Cristian Tudor coordinator product performance & quality Bridgestone Europe, South Region.
Conform Vecto, pentru fiecare vehicul se vor lua in calcul mai multe elemente pentru monitorizarea emisiilor de CO2, incepand de la motor, transmisie, caroserie pentru aerodinamicitate, axe, pana sistemele auxiliare si rezistenta la rulare a anvelopelor. Cu acest instrument fiecare producator va emite o declaratie in care sunt specificate emisiile de CO2 ale vehiculului nou pus pe piata si, implicit, consumul de carburant. Astfel, cumparatorul va cunoaste consumul exact de carburant si cantitatea de noxe emisa in atmosfera. Prin aceasta masura se urmareste cresterea sustenabilitatii transportului rutier.
„Consumul de carburant este cel mai presant factor pentru operatorii de flote“, a subliniat Cristian Tudor. Unele state, cum este Germania, acorda un ajutor de minimis pentru operatorii care folosesc anvelope cu coeficient de rezistenta la rulare mai mic, rezultand un consum optimizat de carburant. Romania inca nu acorda astfel de beneficii.
Aceste masuri exercita o presiune suplimentara asupra producatorilor de anvelope pentru a dezvolta modele ecologice care sa ofere si economie. Pretul combustibilului genereaza cea mai mare cheltuiala a unei flote, ridicandu se la circa 30%, uneori chiar mai mult, din costul total, conform ACEA.

Un sfert din costul cu carburantul este dat de anvelopa
„Din cheltuielile cu carburantul, circa un sfert este influentat de anvelope, mai precis de rezistenta la rulare. O anvelopa cu RRC mic are impact imediat asupra celui mai mare cost operational al unei flote“, a mai spus Cristian Tudor.
Pentru producatorii de vehicule comerciale emisiile de CO2 si eficienta de consum sunt prioritati. „Pentru a obtine omologarea anvelopei pentru echiparea OEM, rezistenta la rulare este o prioritate.“ Si pentru vehiculele electrice anvelopele sunt importante. Un coeficient mic de rezistenta la rulare creste autonomia bateriei. In acest sens, Bridgestone are deja in teste prototipuri de anvelope cu ajutorul tehnologiei OLogic TBR, momentan disponibila pentru autoturisme, care ofera o eficienta remarcabila a consumului, fara a compromite siguranta. Diametrul mai mare al anvelopei reduce rezistenta la rulare, in timp ce latimea ingusta a benzii de rulare reduce rezistenta aerului, rezultand un consum redus de combustibil si emisii de carbon asociate.
Anvelopele pot fi conectate la vehicul prin senzori RFID si astfel impactul lor asupra eficientei poate fi vazut si monitorizat in permanenta. Prin Toolbox, sistemul de monitorizare a flotei, disponibil in 29 de tari, inclusiv Romania, Bridgestone are sub control 17.000 de flote si se fac 240.000 de inspectii anual. Identificarea impactului anvelopei asupra consumului este extrem de dificila in lipsa unui instrument corect si poate fi usor influentata de alti factori.

Economie de peste 200.000 de euro pentru o flota de 150 de ansambluri
Noua Ecopia H002 a obtinut calificativul TÜV SÜD Tyre Performance Mark pentru siguranta. Conform testelor, aceasta a primit calificativul AAA pentru eficienta de consum, pentru combinatia directie, tractiune si trailer. „Pentru aceeasi combinatie, noua anvelopa a primit calificativele BBB la tractiunea pe suprafata uda, avand cea mai buna clasare din gama sa. Ecopia H002 poate fi utilizata in orice sezon, in orice tara europeana, inclusiv in statele nordice, deoarece are marcajul M+S, insotit de muntele stilizat si fulgii de zapada, pentru iarna severa“, a mai spus Cristian Tudor. „Folosind Vecto si testele interne am identificat o eficienta de consum imbunatatita cu 3,2%. Astfel, pentru o flota medie de 150 de ansambluri, comparativ cu produsele curente, consumul este redus cu 1 l/100 km. Nivelul de CO2 anual este redus cu 546 t si se pot economisi pana la 234.000 de euro. Solutia propusa de Bridgestone include si resaparea Bandag cu linia inclinata spre consum eficient de carburant.“

Tehnologie noua, deformari mai putine
Modelul Ecopia H002 asigura o suprafata de contact mai eficienta, echilibrata pentru scurgerea apei din pata de contact, optimizeaza aderenta pe drum ud si reduce distanta de franare in aceleasi conditii. Miscarile blocurilor si deformarea profilului sunt mentinute sub control cu rigiditatea optima la compresie. Acest lucru reduce energia absorbita, ceea ce inseamna o rezistenta scazuta si uzura similara.
Toata gama Ecopia H002 foloseste Nano Pro Tech, un compus inovator cu reactii nanoselective care reduc pierderile de energie in banda de rulare si scad rezistenta la rulare.
Noile materiale de umplere asigura rezistenta redusa la rulare, dar si o durabilitate optima. Tehnologia cu continut ridicat de dioxid de siliciu si noile tehnologii de mixare pentru o mai buna dispersie a compusului chimic este folosita pentru Ecopia H Drive 002 pentru a creste aderenta pe drum ud si a oferi tractiune de nivel ridicat.
Profilul smart, cu designul de blocuri hexagonale, pastreaza deformarea benzii de rulare sub control, ajuta la evitarea alunecarii marginilor si la o rezistenta la rulare mai mica. Aplicarea unor nervuri de legatura a redus uzura neuniforma si a permis evitarea „dintelui de ferastrau“ ce apare la anvelopa de tractiune. Carcasa beneficiaza de o constructie noua pentru a reduce greutatea anvelopei.