Compania Națională de Autostrăzi din Slovacia a anunțat că începând cu 15 martie vor fi puse în funcțiune sistemele altor patru companii care vor permite plata taxei de drum din această țară. Astfel, transportatorii nu vor trebui să aibă o unitate de taxare diferită pentru fiecare stat și vor primi o singură factură. În afară de acest avantaj legate de confort însă, ei nu vor economisi niciun cent din taxa colectată, deoarece tarifele sunt aceleași atât pentru furnizorii naționali, cât și pentru cei europeni. Deci statul este singurul care beneficiază financiar de introducerea taxei de drum europene în Slovacia, de la care se așteaptă să aducă la buget zeci de milioane de euro pe an și care presupune costuri mai mici pentru stat în cazul EETS decât pentru actualul SkyToll.
Asociația ČESMAD Slovacia sprijină introducerea sistemului european de colectare a taxelor rutiere (EETS) și afirmă că o concurență mai mare între operatori și niște costuri mai mici pentru stat sunt cu siguranță un pas în direcția bună. Pe de altă parte, asociației i s-ar părea corect ca statul să împartă economia realizată prin trecerea la noul sistem cu transportatorii, așa cum a fost convenit cu o serie de miniștri anteriori ai transporturilor, dar cum nu s-a întâmplat în practică până în prezent. Statul ar trebui să transpună economiile obținute, de exemplu, într-un impozit mai mic pe autovehicule, iar ČESMAD Slovacia face apel la transportatori să nu treacă la EETS până când aceste promisiuni nu devin realitate.
Așa cum v-am informat deja, din 2026 Olanda va avea o taxă pentru camioane, plătită pe kilometru, care înlocuiește eurovinieta, este mai mică pentru vehiculele mai puțin poluante și va fi direcționată în mare parte spre inovație și sustenabilitate în transporturi. Iar asociația olandeză de transport și logistică TLN a răspuns întrebărilor care apar cel mai frecvent pe tema noii taxe.
Aceasta li se va aplica tuturor autovehiculelor cu masa maximă admisă de 3.500 kg sau mai mult, cu excepția celor pentru colectarea gunoiului și a celor care au plăcuță de înmatriculare de dealer.
Ea va fi valabilă pe drumurile auto (expres) și pe drumurile municipale și provinciale, nu depinde de țara de înmatriculare a camioanelor, iar sumele exacte încă nu sunt cunoscute, dar se estimează o medie de 0,15 euro/km.
Taxa se va colecta cu ajutorul echipamentelor de la bordul camioanelor care înregistrează numărul de kilometri, prin satelit, iar pe baza lui proprietarul mașinii va primi o factură. De încasarea banilor se ocupă companii private, dar ele îi vor transfera către guvern. Dacă o firmă este deja client al unui furnizor EETS de soluții de plată a taxelor de drum din alte țări nu va fi nevoie să se instaleze o cutie suplimentară la bord. Dar, de exemplu, sistemul olandez nu poate fi legat de ce al prestatorului principal belgian de servicii, Satellic, deci companiile care îl folosesc pe acesta și vor să lucreze cu un singur sistem trebuie ca în timp să îl schimbe. Totuși, transportatori nu trebuie să devină clienți ai unui furnizor EETS: vor face asta numai dacă vor să folosească un singur sistem la nivel internațional.
Plata taxei va fi controlată cu ajutorul unui sistem digital care verifică dacă autocamionul are echipamentul potrivit în uz, dacă respectă regulile și dacă nu există fraudă. În plus, vor exista și echipe pentru controale în trafic.
Se estimează că noua taxă va aduce încasări de circa 800 de milioane de euro pe an, dintre care peste 300 de milioane de euro sunt venituri pentru stat, aproape 300 de milioane de euro vor fi folosiți de sectorul transporturilor, pentru durabilitate și inovare – s-a calculat că astfel se vor mai cumpăra 25.000 de camioane mai ecologice până 2030 și că vor fi cu 1,2 milioane de tone mai puține emisii de CO2 – iar restul sunt costuri de sistem. Cheltuielile de implementare ar urma să se amortizeze în primii cinci an, după care costurile de sistem vor fi mult mai mici.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit