Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Dupa cativa ani in care a operat depozite proprii doar pentru a intelege mai bine care sunt provocarile logisticii de tip efulfillment, Frisbo a renuntat la acest sistem si si-a extins reteaua de depozitare numai prin parteneriate. In acelasi timp, platforma proprie a fost imbunatatita pentru a acorda o cat mai mare libertate magazinelor online, tinta fiind ca acestea sa isi gestioneze singure partea de logistica. Cu operatiuni in Romania, Slovacia, Polonia si Ungaria, compania brasoveana a primit o finantare de 1,2 milioane de euro, pe care o va folosi la dezvoltarea retelei de depozite si pentru a-si dezvolta serviciul la nivel de produs self-service pentru retaileri.
 
 
Daca in urma cu cativa ani termenul de efulfillment era o necunoscuta pentru mai toate magazinele online si nici numarul companiilor care ofereau acest tip de logistica nu era prea mare, in prezent sunt tot mai multe business-uri online care aleg sa isi externalizeze serviciile de depozitare, preluare de comenzi si livrare. Si tot acest serviciu functioneaza sub umbrela unor solutii IT din ce in ce mai usor de utilizat, prin care comenzile, si nu numai, sunt urmarite in timp real de ambele parti. Inaugurat in 2014 la nivel de start-up, Frisbo este pionierul acestui serviciu de efulfillment inteligent, serviciu care continua sa creasca direct proportional cu dezvoltarea eCommerce-ului, pe care estimarile il dau catre finalul anului la o rata de 19-20% mai mare decat in 2018. „Noi o vedem prin activitatea noastra. Avem mai multi clienti si avem contact cu mai multi clienti din afara Romaniei, care vad ce se intampla in Romania, au date clare despre piata, inteleg dinamica ei si sunt interesati sa intre aici“, explica Vlad Tarziu, Network Manager in cadrul Frisbo. Compania este evaluata la circa sase milioane de euro, reusind sa-si mareasca valoarea de patru ori in ultimii doi ani, si tocmai a primit o finantare de 1,2 milioane de euro. Despre aceasta investitie, Vlad Tarziu, spune ca o parte din ea va fi folosita in relatia cu magazinele online, pentru ca acestea sa isi poata face singure o parte cat mai mare din „spatele“ logisticii. „Incercam sa dam posibilitatea tuturor clientilor nostri sa opereze singuri toata gestiunea din interiorul aplicatiei – gestionarea stocurilor, managementul AWB-urilor, cel al facturilor etc. – iar acest lucru va functiona automat prin functiunile produsului nostru“, spune Tarziu. Managerul de retea exemplifica printr-un seller care vinde in doua piete, Ungaria si in Romania, si care, prin intermediul aplicatiei, are posibilitatea sa selecteze ce stoc doreste sa fie relocat in hala din Ungaria sau invers, de acolo catre Romania. Compania foloseste o solutie IT proprie, pe care a integrat-o cu sistemele clasice de WMS si ERP. In momentul de fata clientul are posibilitatea de a alege, insa tinta este ca pe viitor produsul sa ia singur acest tip de decizii bazate pe optimizari de cost. „Daca el se hotaraste sa-si mute intreg stocul dincolo, evident ca putem veni cu o sugestie sa ii explicam ca va avea costuri mari de livrare din zona respectiva. La momentul de fata sunt actiuni pe care le poate face si unde, chiar daca poate nu sunt cele mai bune, noi nu putem interveni“, completeaza Vlad Tarziu. Nu in ultimul rand, plug-in-urile sistemului IT sunt disponibile acum pentru majoritatea platformelor de eCommerce (WooCommerce, Shopify, eMAG Marketplace, Gomag, Blugento etc.), tocmai pentru ca magazinele online sa poata fi integrate cat mai usor in platforma Frisbo. Asa se face ca numarul clientilor a crescut de la an la an, o crestere organica, dupa cum spun reprezentantii companiei brasovene, in momentul de fata fiind intre 70 si 75 de parteneri, care a dus si la volume mai mari, dar si la mai multi parteneri logistici, reprezentati de depozite, compania fiind prezenta inclusiv in afara Romaniei: Ungaria, Slovacia si Polonia. 
 
Retea logistica numai prin parteneriate
Din punct de vedere al activitatii, desi perceputa mai degraba ca un fulfiller traditional, Frisbo spune ca este mai mult o companie Tech. „In afara suntem perceputi ca o companie IT, insa in Romania avem aceasta perceptie, lumea ne vede ca pe un competitor, dar nu suntem. Noi ne dorim sa lucram cu cei mai buni fulfilleri, devenim practic un canal de vanzare pentru ei. Facem fulfillment, dar atuul nostru este, de departe, produsul, partea de software“, explica Vlad Tarziu.
Astfel, Frisbo a renuntat la cele doua depozite proprii – unul in Cluj si celalalt in Brasov – pe care le-a operat in primii ani de activitate, doar pentru a intelege mai bine care sunt provocarile logisticii de tip eCommerce. „Noi eram pionieri si atunci aveam nevoie de propriile depozite pentru a intelege mai bine aceasta activitate. Ne-am dat seama ca pentru a scala rapid volumele de marfa singura varianta era sa integram diferiti parteneri pe profilul acesta de activitate. Practic, in acest fel validam sustenabilitatea modelului nostru de business. Prin urmare, am relocat toti clientii catre parteneri de-ai nostri si in momentul de fata functionam doar cu depozite partenere.“ In prezent, reteaua cuprinde o hala in Brasov, una in Zona Libera din Giurgiu si cinci locatii in zona metropolitana Bucuresti, asta pentru ca cei mai multi dintre clienti aduc marfa pe Otopeni si au cele mai multe livrari in aceasta zona. 
 
Eficientizare volumetrica si in pretul de transport
Spre deosebire de logistica clasica, unde comenzile sunt prestabilite si se lucreaza foarte mult cu marfa paletizata, in fullfilment sortarea se face manual, fiind vorba si de produse de diferite tipuri. Atunci cand vorbim de volume mai mari, pentru comenzile B2B, se folosesc stivuitoare, insa cazurile sunt mai rare. Timpul de pregatire a unei comenzi nu este mai mare de cateva minute, aceasta ajungand in depozit prin intermediul unor PDA-uri portabile, cu tot cu documentele pentru transport. La final, imediat ce comanda paraseste depozitul, factura este trimisa catre clientul final – ea face parte din documentele de livrare si este introdusa in colet in momentul pregatirii comenzii. Regula este, explica Vlad Tarziu, ca toate comenzile care intra in sistem pana in ora 15:00 sa plece in aceeasi zi, exceptie fiind comenzile pe B2B. Exista insa o conditie, magazinul online trebuie sa fie integrat 100% cu clientul. Desi cei mai multi dintre cei 70 de clienti sunt integrati cu acest procent, exista si parteneri care introduc comanda manual sau incarca un excel cu lista comenzilor. „Este in interesul amandurora sa functioneze integrat cu noi, in momentul in care intra in sistem merg catre depozit. Toti cei care vand pe Marketplace-ul eMAG sunt integrati, toti cei care au platforme de eCommerce sunt integrati, toti cei care au ceva standard si volume mai mari si-au dezvoltat integrarea prin API (Application Programing Interface) pus la dispozitie de noi, altii care au comenzi mai putine functioneaza prin upload manual“, detaliaza Vlad Tarziu. In prezent insa, din cauza costurilor mari de transport, procentul de livrari in aceeasi zi este destul de mic, fiind acoperit doar Bucurestiul si zona metropolitana, curierul avand acest serviciu de livrare doar aici. 
Pentru ca volumetria produselor este destul de mica, in cele sapte depozite Frisbo opereaza spatii intre 500 si 3.000 m2, pe care le eficientizeaza in functie de volumul la metru cub, costurile de operare pentru client fiind mai mici cu un procent de circa 10%, comparativ cu sistemul de metru liniar. Practic, aplicatia tine cont de volumetria fiecarui produs, iar la final de luna calculeaza un volum teoretic ideal, indiferent de spatiile „moarte“ sau de dezordinea din depozit. „Noi avem dimensiunile fiecarui SKU in parte, iar clientul nostru plateste lunar volumul efectiv ocupat de produsele sale. Era singurul mod in care noi puteam sa evaluam corect suprafata ocupata in depozit“, marturiseste Network Managerul Frisbo. Costurile totale sunt optimizate si din punct de vedere al transportului, in sistem fiind introduse toate contractele cu expeditorii si pentru fiecare expeditie in parte softul verifica cea mai buna varianta din punct de vedere cost sau calitate. De fapt exista trei variabile care pot fi luate in calcul: cost, calitate sau optiunea unui singur curier. „Spre exemplu, daca are de livrat intr-o localitate remote, cu kilometri suplimentari, poate un operator de curierat este mai ieftin cu 3 lei decat altul. Softul ii spune asta si genereaza automat AWB-ul pe curierul optim din punct de vedere al costului, iar la volume mari acest lucru poate produce o economie semnificativa“, exemplifica Vlad Tarziu. 
 
Foarte multe depozite nu au WMS
Conditiile de acceptanta pentru parteneri impun un minim de dotari pentru hala, inclusiv asigurarea marfii si supraveghere video, dar si autorizatia de securitate la incendiu. Toate acestea inseamna o crestere a diversitatii din punct de vedere al marfurilor. In plus, pe langa partea de documente si autorizatii pe care trebuie sa o detina, Frisbo nu doreste sa lucreze cu parteneri care nu au un soft de tip WMS. Desi pare cel putin ciudat, potrivit lui Vlad Tarziu in Romania cele mai multe dintre depozite inca nu au un astfel de sistem. „De anul trecut insa, am observat ca au inceput sa investeasca sume considerabile in zona aceasta. Dar continuam sa ne lovim de hale unde sistemul lipseste sau este unul inchis, fara expunere API, adica fara posibilitatea de a integra din afara, lucru care pentru noi il face nefunctional“, explica managerul. Nu in ultimul rand, Frisbo cauta sa integreze hale si personal pentru care sistemul de lucru sa ramana neschimbat, singurul lucru modificat fiind doar fluxul de marfa. Asta pentru ca au existat parteneriate cu hale care nu aveau experienta in acest tip de logistica, „iar rezultatul a fost un fiasco. Am avut parteneri care faceau o treaba foarte buna in zona de logistica clasica. In efulfillment sunt celule mult mai mici, procese diferite, softul trebuie sa fie dezvoltat pentru a suporta fluxuri pentru obiecte mai mici si o rotatie mai mare. De aceea nu incercam sa integram hale si sa le impunem noi un mod de lucru, incercam sa integram hale cu experienta in zona de fulfillment, unde fluxurile existente sa acomodeze fara modificari si procesul nostru.“
 
Extinderea regionala, un deziderat
Asa cum Vlad Tarziu afirma mai devreme, o parte din finantarea primita de Frisbo va fi folosita pentru dezvoltarea retelei din afara Romaniei, unde compania opereaza hale pe care isi propune sa le conecteze cu cele mai importante marketplace-uri si platforme, permitand astfel scalarea business-urilor locale in intreaga regiune. Astfel, prima piata unde si-a extins activitatea a fost Slovacia, locatie unde este prezenta de aproximativ un an si de unde deserveste, prin intermediul unui partener slovac de la care a inchiriat o suprafata de 300 m2, inclusiv o parte a Germaniei. Cele mai noi tari unde a intrat in urma cu doar cateva luni sunt insa Polonia si Ungaria. In Polonia, Frisbo opereaza in locatii diferite, Varsovia si intr-o localitate mai mica, aflata in proximitatea granitei cu Germania. „Din respectivele hale, partenerul nostru livreaza in toata Germania in 24 de ore.“ Iar in Ungaria depozitul a fost deschis in urma cu doar trei luni, in momentul de fata aici fiind operate marfurile unui singur client, prezent si pe piata din Romania. „Acest client livra din Romania in Ungaria, dar costurile de curierat intre tari erau destul de mari.“ Partenerul logistic este in Budapesta, in hala acestuia fiind alocati circa 500 m2, cu posibilitate de extindere. Partea de curierat este facuta prin intermediul aceluiasi partener logistic, ceea ce pentru clientul final se traduce printr-o eficientizare de 10% a costurilor. Pentru 2020, Network Manager-ul Frisbo spune ca reteaua va include si Bulgaria, pentru ca mai apoi, nu se stie daca peste un an sau doi, un depozit sa fie operational si in Austria. „Din Bulgaria putem deservi foarte usor Grecia. Va exista posibilitatea ca operatorii de curierat din Bulgaria sa ridice din Giurgiu sau din Bucuresti la pret de curierat local, adica de Bulgaria. Deci va fi efulfillment in Romania, cu curier bulgar, la costuri de livrare din Bulgaria.“