Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

4 din 10 participanți la cel mai recent sondaj eJobs România au răspuns că cel mai important plan pe care îl au pentru 2025, din punct de vedere profesional, este găsirea unui nou loc de muncă, fie pentru că vor să își schimbe jobul, fie pentru că au rămas fără loc de muncă în 2024. 22,6% speră la o creștere salarială, 11,5% vor să poată lucra de acasă, 5,6% vor să fie promovați și 4,3% intenționează să urmeze un curs de reconversie profesională. Cu toate acestea, aproape 10% spun că nu au niciun motiv să aibă așteptări optimiste pentru 2025.

„În mod interesant, nu mai vedem un procent covârșitor al celor care bifează opțiunea de a lucra de acasă ca principală dorință pentru următorul an. Deși numărul de aplicări pentru joburile remote este în continuare mare, candidații și angajații au început să înțeleagă semnalele pe care le transmit angajatorii, respectiv faptul că preferă să angajeze oameni care să vină la birou mai degrabă decât oameni care să lucreze doar de acasă sau preponderent de acasă. Altfel, comparativ cu anul trecut, vedem ceva mai multă stabilitate, angajați care sunt mai prudenți în a face mișcări de carieră dacă nu au un motiv acut de nemulțumire. Spre exemplu, dacă la sondajul de anul acesta 40% dintre respondenți ne-au spus că vor să-și schimbe jobul în următorul an, la cel de anul trecut procentul era de 56%.”,

a subliniat Raluca Dumitra, Head of Marketing în cadrul eJobs, cea mai mare platformă de recrutare online din România.

De fapt, 49,7% dintre cei care speră să se angajeze la un nou loc de muncă în 2025 spun că sunt deja în căutarea unuia.

O explicație pentru prudența angajaților de a face schimbări bruște în carieră are legătură și cu faptul că au perceput acest an ca fiind mai provocator și mai nesigur decât 2023 – caracterizări folosite de 22,1% și, respectiv, 24,4% dintre participanții la sondaj. Pentru 24,7% a fost un an greu, în timp ce pentru 11,9% a fost un an de creștere, mai ușor decât 2023 (6%) și cu surprize plăcute (8%).

„Cei care și-au stabilit deja obiectivele profesionale pentru 2025 spun că, pentru a le putea atinge, plănuiesc să înceapă căutarea activă de noi opțiuni de angajare, să participe la programe de dezvoltare și formare profesională, dar și să-și negocieze condiții mai bune de muncă la locul actual. Un sfert dintre respondenți vor discuta direct cu managerul și vor cere o evaluare pe baza căreia să poată obține o creștere salarială sau o promovare.”,

a completat Raluca Dumitra.

Cele mai îngrijorătoare perspective pentru noul an sunt în primul rând stabilitatea locului de muncă (32,2%), salariul și beneficiile extrasalariale (27,9%), echilibrul între viața profesională și cea privată (21,9%) și, în procente mult mai mici, dezvoltarea abilităților și competențelor (6,9%) sau oportunitățile de avansare (5,6%). Cu toate acestea, 13,9% sunt foarte optimiști cu privire la anul următor, 29,3% sunt optimiști, 25,1% sunt neutri, 24,8% sunt îngrijorați și 6,9% sunt foarte îngrijorați.

Românii se așteaptă și la anumite schimbări pe piața muncii. Cea mai importantă este că angajatorii vor cere noi competențe și abilități (45,3%). 36% consideră că vor avea loc restructurări și reorganizări în compania pentru care lucrează în prezent, 19,8% prevăd o creștere a automatizării și a rolului tehnologiei în munca de zi cu zi, 21,2% se așteaptă la mai multe oportunități de a lucra remote și 14,2% vorbesc despre mai multe oportunități de mobilitate internă și internațională.

Sondajul a fost realizat în această lună pe un eșantion de 900 de respondenți din segmentul candidaților și angajaților.

Angajatorii devin din ce în ce mai preocupați de adaptarea angajaților la transformările rapide de pe piața muncii, în contextul în care tehnologia evoluează constant, pare că devine un real obstacol pentru tot mai mulți dintre aceștia. Conform celui mai recent sondaj realizat de eJobs.ro, 67,6% dintre angajatori consideră că principala provocare este lipsa de flexibilitate a angajaților, care nu înțeleg ritmul rapid al schimbărilor. De asemenea, 58,8% sunt nemulțumiți pentru că angajații și candidații nu sunt dispuși să învețe lucruri noi, iar 45,6% consideră că nu au suficiente competențe digitale.

33,8% dintre angajatori consideră că nu sunt suficient de creativi, iar 22,1% menționează că angajații și candidații nu sunt familiarizați cu instrumentele de inteligență artificială. De asemenea, o altă provocare este dificultatea de a lucra într-un mediu cu expunere internațională.

„Pe acest fond, trei sferturi dintre angajatorii participanți la sondaj au răspuns că dezvoltarea continuă a angajaților este foarte importantă în compania din care fac parte. 9,9% cred că este importantă, dar nu reprezintă o prioritate și la fel de mulți că, deși este foarte importantă, nu au un buget alocat în acest scop. În cazul celor care au buget dedicat, programele de training și formare profesională sunt incluse în pachetele de beneficii extrasalariale.”, a precizat Raluca Dumitra, Head of Marketing, în cadrul eJobs.ro, cea mai mare platformă de recrutare online din România.

La întrebarea care sunt cunoștințele considerate că vor fi cele mai căutate în următorii 5 ani, 62,7% dintre angajatori au pus pe primul loc abilitățile digitale, 54,7% au menționat competențele tehnice specifice postului, iar 49% au inclus în top comportamentul, atitudinea, adaptabilitatea și compatibilitatea cu jobul și compania. De asemenea, 29,3% cred că utilizarea la un nivel avansat a instrumentelor de inteligență artificială va fi importantă, iar 24% subliniază importanța cunoașterii cel puțin a unei limbi străine.

Angajatorii recunosc necesitatea cunoștințelor a programelor de dezvoltare profesională continuă, ca fiind esențiale pentru creșterea productivității și adaptarea angajaților la tehnologie, dar și pentru că reprezintă un instrument foarte util în retenția talentelor. Astfel, 47% dintre respondenți oferă angajaților cursuri anuale sau programe de dezvoltare profesională, în funcție de nevoile fiecăruia. Totuși, 15,2% investesc doar în departamentele care au legătură cu core business-ul companiei, iar 7,6% se concentrează pe supraspecializarea talentelor cheie.

„Foarte interesant este faptul că, deși părea să existe o pasare a responsabilității între angajați și angajatori asupra ideii de susținere financiară a programelor de dezvoltare profesională, companiile își asumă rolul de «investitor». Astfel, 66% dintre respondenți sunt de acord că angajatorul ar trebui să fie cel care să suporte costurile programelor de dezvoltare profesională a angajaților, respectiv participarea acestora la training-uri interne, cursuri externe, programe de mentorat și coaching sau participări la conferințe de profil.”, a menționat Raluca Dumitra. Sondajul, realizat în luna septembrie, a implicat un eșantion de 400 de angajatori, incluzând specialiști în resurse umane, manageri de HR, manageri de echipă și antreprenori.