Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Gigantul danez DFDS își extinde prezența în Turcia prin achiziția operațiunilor europene de transport și logistică contractuală ale companiei turcești Ekol. Tranzacția, în valoare de 1,8 miliarde DKK (peste un miliard PLN), a fost semnată pe 15 noiembrie și include condiții revizuite privind datoriile și utilizarea portului Yalova, având ca punct de plecare data suspendării acordului inițial, 1 noiembrie.

Ekol, specializată în transportul intermodal între Turcia și Europa, este cel mai mare client al DFDS în Marea Mediterană. Aproximativ jumătate din operațiunile sale sunt realizate cu ajutorul camioanelor, feriboturilor și căilor ferate. DFDS consideră că achiziția rețelei Ekol va consolida infrastructura sa de transport, sprijinind Turcia în dezvoltarea sa ca un centru de producție strategic pentru Europa. CEO-ul DFDS, Torben Carlsen, a subliniat că achiziția oferă o infrastructură fiabilă și eficientă pentru a sprijini această dezvoltare.

Piața de transport între Turcia și Europa este evaluată la 8 miliarde de euro, cu jumătate din valoare provenind din transportul rutier și peste 3 miliarde din cel maritim. Fondatorul Ekol, Ahmet Musul, a explicat că vânzarea către DFDS are o logică strategică clară, deschizând calea pentru o nouă etapă de creștere.

În ultimii ani, Ekol s-a confruntat cu dificultăți financiare, inclusiv o scădere a veniturilor și o marjă brută negativă, din cauza reducerii exporturilor turcești și a creșterii importurilor. DFDS estimează că performanța Ekol poate fi redresată, vizând o marjă de 5% până la sfârșitul anului 2027 și o revenire la profitabilitate până la sfârșitul anului 2025.

Planul de integrare al DFDS include trei etape: creșterea eficienței transportului prin utilizarea rețelei europene, transferarea transportului de pe șosea pe feriboturi și căi ferate, și optimizarea operațiunilor, inclusiv dezvoltarea transporturilor parțiale.

Ekol va continua să opereze ca entitate separată, dar cu o integrare operațională în anumite țări. Compania dispune de 5.800 de unități de transport, inclusiv 1.300 de camioane și 3.900 de remorci, și operează 26 de depozite în Europa, dintre care majoritatea sunt centre de transbordare. Acest portofoliu va fi un avantaj strategic pentru DFDS, care pariază pe creșterea economică rapidă a Turciei și pe relocarea fabricilor mai aproape de piețele europene.

Schenker a avut în 2023 în România o pierdere de 29.343.390 de euro, acesta fiind singura pierdere înregistrată de companie în ultimii ani. Urmează în clasamentul pierderilor pe 2023 pe care le-au avut firmele de logistică din țara noastră Raben, liderul din 2022, cu o pierdere mai mică decât în anul anterior (1,52, față de 2,15 milioane de euro). Însă în cazul acestei companii vorbim de pierderi și în 2019-2021. Raben și-a crescut constant cifra de afaceri în cei șase ani de prezență pe piața din România, datorită creșterii numărului de centre de cross dock și a volumelor – cu circa 40%/an – dar profit încă nu a obținut, deoarece e greu de colectat în țara noastră mărfuri pentru export. Însă compania, care se axează preponderent pe transport de grupaje și vrea să dezvolte și Contract Logistics, estimează că va ajunge în curând, într-un an-doi, la profit. Fiind însă vorba despre un operator relativ nou pe piața noastră, se află în plină dezvoltare și nu a fost afectat de scăderile de volume pe care le au mulți dintre competitori.

Rohlig Suus Logistics este a treia, cu pierdere de 624.646 de euro, iar în 2022 a fost a 13-a, Mateo Tour este a patra, iar în 2022 a fost a noua, Romfracht este a cincea și nu a avut pierderi în niciun alt an din 2019 încoace, iar Ekol este a șasea, după ce în 2022, cu o pierdere mai mare, fusese a șaptea. Urmează patru firme care în 2020-2022 au fost pe plus: GP Intermodal, Sovtrans, DHL și Daio Logistik Line.

Alte 10 firme au avut pierderi de peste 100.000 de euro, alte 16 de peste 10.000 de euro, și alte patru, pierderi mai mici.

Ocupanta locului al treilea după pierderile din 2022, Haemmerling Group Logistic, a avut o pierdere mult mai mică în 2023 (134.915 euro, față de 1.135.205), deci nu mai este printre „fruntașe“, și la fel Nordic Logistic, pe locul al șaselea în 2022, cu 782.138 de euro, și în afara clasamentului în 2023, când pierderea a fost de 150.064 de euro, Englmayer, care a fost a opta în 2022, dar în 2023 a avut profit de 150.666 de euro, FM, care în 2022 a fost a 11-a, iar în 2023 a avut profit de 116.438 de euro, PG Complex Invest, a 12-a în 2022, dar cu profit de 332.797 de euro în 2023, Kami Europa, a 14-a în 2022 și cu profit de 290.992 de euro în 2023, și ILR Logistica, pe locul al 15-lea în 2022 și cu profit de 39.330 de euro în 2023.

Sursă foto: DB Schenker