O acțiune comună în domeniul transportului rutier, desfășurată între 11 și 17 noiembrie 2024, a implicat 12 state membre UE și a fost coordonată de Autoritatea Europeană a Muncii (ELA) cu sprijinul Rețelei europene de poliție rutieră (ROADPOL). Acțiunea a inclus inspectori din 17 state membre și a fost concentrată pe respectarea reglementărilor privind timpul de conducere și odihnă, precum și alte aspecte de siguranță rutieră.
În timpul săptămânii de inspecții, au fost verificate 690 de vehicule și s-au identificat 377 de încălcări, care au dus la amenzi de peste 230.000 EUR. Majoritatea contravențiilor au vizat utilizarea necorespunzătoare a tahografului, manipularea acestuia, probleme legate de inspecția tehnică, asigurarea încărcăturii și documentele necesare, cum ar fi declarațiile de detașare.
Directorul ELA, Cosmin Boiangiu, a subliniat importanța condițiilor de muncă pentru șoferi, menționând exemple de cazuri în care șoferii au fost găsiți dormind în condiții inumane, cum ar fi în Belgia. Boiangiu a accentuat că dreptul la odihnă într-un spațiu adecvat este esențial pentru sănătatea și bunăstarea șoferilor și a subliniat necesitatea unei concurențe corecte pe piața unică a UE. Săptămânile de acțiune vor continua și în 2025, cu scopul de a sprijini condiții de muncă mai echitabile și de a îmbunătăți siguranța rutieră în sectorul transporturilor, care este fundamental pentru economia transnațională a Uniunii Europene.
Austria, Belgia, Franța, Germania, Țările de Jos și Portugalia au inspectat navele de croazieră fluvială și transportatorii de mărfuri în septembrie, sub coordonarea și cu sprijinul Autorității Europene a Muncii și al rețelei AQUAPOL de aplicare a legii pe căile navigabile. Au fost verificate 78 de nave și 82 de companii. Au fost intervievați peste 330 de angajați. Au fost descoperite încălcări ale normelor privind salariul minim, vize expirate sau ore de lucru prelungite. Au fost inițiate proceduri judiciare în cel puțin 100 de cazuri.
Aproape 200 de ofițeri de aplicare a legii din țările menționate mai sus au inspectat nave de croazieră fluvială și transportatori de mărfuri în septembrie. Inspecțiile au fost coordonate și sprijinite de Autoritatea Europeană a Muncii (ELA) și de rețeaua de aplicare a legii pe apă AQUAPOL.
Au fost verificate 78 de nave, 82 de companii și mai mult de 330 de angajați intervievați. Printre infracțiunile suspectate se numără munca nedeclarată, ceea ce înseamnă că lucrătorii nu beneficiau de protecție socială; angajarea ilegală, deoarece lucrătorii migranți erau angajați fără permisul de muncă sau viza necesare în UE. Inspectorii au descoperit, de asemenea, încălcări ale normelor privind salariul minim; ore de lucru prea lungi din cauza înregistrării incorecte a timpului de lucru și de odihnă; precum și alte infracțiuni la legislația muncii și la normele nautice. Au fost inițiate proceduri judiciare, iar cel puțin 100 dintre aceste cazuri necesită investigații suplimentare din partea autorităților din statele membre implicate.
În cadrul acestei acțiuni transfrontaliere comune, poliția, autoritățile de muncă, vamale, de transport și de securitate socială au inspectat simultan navele de croazieră fluvială pe căile navigabile europene: Dunăre, canalul Datteln-Hamm, Douro, canalul Dortmund-Ems, Main, Merwede, canalul lateral Elba, canalul Mittelland, Rin și căile navigabile din regiunile Anvers, Amsterdam și Liège. ELA a permis ofițerilor și inspectorilor să se deplaseze în alte țări participante pentru a sprijini controalele transfrontaliere comune.
În timpul inspecției condițiilor de muncă de pe navele din Țările de Jos, ofițerii de control au descoperit semne de exploatare a lucrătorilor. Autoritățile olandeze de aplicare a legii – Poliția națională, Poliția portului maritim Rotterdam, Autoritatea olandeză pentru muncă și Inspectoratul pentru mediu uman și transport – au fost însoțite de inspectori ai muncii din Belgia și Germania. Aceștia au verificat 55 de persoane care lucrau ca personal nautic, hotelier și de catering la bordul navelor. Un total de zece angajați au fost găsiți lucrând ilegal și au trebuit să își înceteze imediat activitatea. Pentru o serie de nave, acest lucru a însemnat că acestea nu au putut continua să navigheze până la sosirea altor persoane calificate. Două companii și o agenție de ocupare a forței de muncă sunt investigate pentru posibile încălcări ale salariului minim olandez, ale indemnizației minime de vacanță și ale Legii privind timpul de lucru.
Scopul acestor inspecții a fost acela de a aborda infracțiunile grave în domeniul muncii și al navigației și de a proteja personalul navelor împotriva încălcărilor normelor de muncă și a exploatării, cum ar fi condițiile de muncă și de viață precare, munca nedeclarată, plățile insuficiente și orele de lucru mai lungi decât cele permise. Astfel de încălcări afectează, de asemenea, siguranța la bord și ar putea pune în pericol siguranța pasagerilor și a navelor pe râurile și canalele europene.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit