Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Provocările legate de aplicarea legii în cazul camioanelor și autobuzelor au fost în centrul discursului șefului grupului de lucru operațional al ROADPOL, Marijke Eskes, în cadrul Conferinței UE privind rezultatele din 2022 în materie de siguranță rutieră, care a avut loc pe 8 decembrie la Bruxelles.

Marijke Eskes, șefa departamentului de aplicare a normelor de circulație din cadrul poliției din districtul central al Țărilor de Jos, a subliniat în cadrul discuțiilor din grupul de experți ai Comisiei Europene și reprezentanți ai întreprinderilor private, că forțele de poliție sunt responsabile în principal de aplicarea legii, care reprezintă ultimul pas în lanțul reglementărilor, atunci când toate celelalte autorități nu au avut succesul scontat inițial. Ca primă provocare, ea a remarcat complexitatea reglementărilor și a legislației în domeniul transportului de mărfuri și de pasageri. „Acest lucru înseamnă că punerea în aplicare poate fi impusă doar de către ofițeri de poliție bine pregătiți. Pentru a verifica un camion sau un autobuz în zilele noastre trebuie să fii un expert de nivel înalt”, a declarat Eskes.

Ea a adăugat mai multe exemple în sprijinul afirmației sale, printre care și interdicția șoferilor de a lua perioada de odihnă săptămânală normală de 45 de ore în cabina camionului. Potrivit lui Eskes, nu există o metodă cuprinzătoare prin care un ofițer de poliție să poată verifica acest lucru în mod corespunzător. „Мanipularea tahografelor este o încălcare foarte sofisticată pe care numai ofițerii foarte bine pregătiți sunt capabili să o detecteze. Iar pentru acest tip de verificări pe marginea drumului, poliția are nevoie de echipamente specifice, care sunt foarte scumpe și, prin urmare, adesea indisponibile”, a explicat Eskes.

Al doilea punct al prezentării lui Eskes a fost raportul disproporționat dintre mărimea sancțiunilor și avantajul financiar al transportatorilor care încalcă regulile. „Amenzile par a fi mari, dar sunt mici în comparație cu avantajul economic care se obține prin nerespectarea legii. Așadar, observăm o mulțime de recidiviști. Unul dintre ofițerii mei din Olanda a oprit trei săptămâni la rând un camion cu același șofer care avea o încărcătură de fân prea înaltă și prea lungă pentru remorcă. Șoferul a declarat că șeful său a spus că preferă să plătească amenzile decât să plătească combustibil și salarii suplimentare și să piardă o altă comandă de transport.” Eskes a adăugat că, din considerente financiare, transportatorii reduc nivelul de întreținere a vehiculelor și de aceea poliția întâlnește o mulțime de camioane și autobuze prost întreținute.

Formarea ofițerilor de poliție în domeniul inspecțiilor de trafic comercial este un alt motiv de îngrijorare. „De asemenea, educarea și formarea personalului poliției costă mult timp și bani. Siguranța rutieră nu este o prioritate în majoritatea țărilor europene, așa că nu sunt alocați suficienți bani pentru astfel de cursuri de formare. Capacitatea poliției se îndreaptă în principal către infracțiuni penale și terorism, dar nu către controlul traficului și, mai ales, nu către controlul încălcărilor în cazul camioanelor și autobuzelor”, a explicat Eskes.

Marijke Eskes a remarcat, de asemenea, distragerea atenției șoferilor. „Este o problemă pentru toți participanții la trafic, dar pentru că vorbim despre vehicule de mare tonaj, această problemă este și mai gravă aici. Pericolul pentru ceilalți participanți la trafic și pagubele care pot fi provocate sunt uriașe”, a subliniat Eskes. Potrivit acesteia, principala provocare a distragerii atenției șoferilor de camioane și autobuze este detectarea, deoarece mașinile de poliție sunt joase, iar șoferii stau la un nivel mai înalt. „Așadar, trebuie să fim inteligenți și inventivi pentru a vedea aceste încălcări. Închiriem camioane sau autobuze pentru a putea constata că șoferii sunt distrași. Dar acest lucru costă foarte mulți bani, așa că putem face acest lucru doar întâmplător. Monocamera pe care am dezvoltat-o în Olanda poate fi de mare ajutor pentru a rezolva această problemă. Monocamera poate fi amplasată pe un viaduct peste autostradă și astfel se pot face poze cu șoferii care folosesc un dispozitiv electronic în timpul condusului și care primesc apoi la domiciliu.”

Eskes și-a încheiat discursul într-o  notă optimistă: “Majoritatea problemelor pot fi rezolvate atunci când noi, în calitate de autorități de aplicare a legii și alte autorități, colaborăm pe șosea și ne facem controalele împreună. Avem această colaborare în cadrul grupurilor de lucru și în formarea ofițerilor și în cadrul controalelor rutiere cu ECR (European Controle Route) de mulți ani. ECR este o rețea transfrontalieră privind transportul rutier și se dezvoltă acum într-o rețea mai largă în cadrul UE, ceea ce ne va oferi în viitorul apropiat mai multe oportunități de cooperare și de ajutor reciproc. Din 2021, ROADPOL colaborează cu ELA (Autoritatea Europeană a Muncii) și cooperarea este foarte reușită, chiar dacă abia am început-o”.

Federația operatorilor spanioli de transport FENADISMER informează în legătură cu prioritățile din 2023 ale Inspecției Transporturilor Terestre din cadrul Ministerului Transporturilor din această țară, care vizează respectarea unor prevederi noi din legislația iberică și verificarea companiilor căsuță poștală și a asocierilor ilegale din domeniu.

Concret, în 2023 prioritare pentru inspectorii spanioli vor fi respectarea termenelor legale de plată (de maximum 60 de zile), tarifele, interdicția ca șoferii să participe la încărcare/descărcare și relocarea companiilor cutii poștale care își desfășoară activitatea în Spania.

Lupta împotriva întârzierii efectuării plăților în transportul rutier de mărfuri este una dintre prioritățile Inspectoratului, deoarece influențează negativ lichiditatea companiilor, complicându-le gestiunea financiară și afectându-le competitivitatea și profitabilitatea.

Prețul convenit pentru transport, care trebuie să acopere totalul costurilor efective, este un alt aspect vizat de controale din Spania, ca urmare a Decretului Regal de Lege 14/2022, din 1 august, privind măsurile de sustenabilitate economică în domeniul transporturilor. Aici vor fi verificate conținutul CMR-urilor și modalitatea în care au fost eliberate, precum și celelalte documente contractuale. Inspecțiile vor fi inițiate prin intermediul companiilor de la care încarcă transportatorii, dar se va face monitorizarea întregului lanț de societăți implicate.

În ceea ce privește controlul încărcării și descărcării, aceasta se va face față în față, pentru a se vedea că șoferii nu participă la operațiuni.

Controlul relocării marilor întreprinderi în țări UE cu costuri de exploatare mai mici, care duce la situații de concurență neloială, așa cum subliniază inspectorii spanioli, va continua. Inspectoratul de Transport Terestru transmite și promovează încă din 2016 acțiuni care să determine și alte instituții să se implice pentru rezolvarea problemei. Secretariatul pentru ocuparea forței de muncă și securitate socială a realizat deja acțiuni comune cu inspectorii de transport, iar în iulie 2021 a fost semnat un nou protocol de acțiune, cu scopul de a consolida, îmbunătăți și extinde lupta împotriva fraudei în angajarea lucrătorilor din transporturi. În plus, colaborarea cu Autoritatea Europeană a Muncii (ELA) va permite efectuarea de inspecții concertate și comune la sediile societăților de pe teritoriul spaniol și din celelalte state UE în care se află societăți cutii poștale.

Pentru ca un control să fie cât mai eficient, el va fi efectuat în acele puncte în care poate fi detectat un volum mai mare de activitate de transport, cum ar fi porturi, site-uri industriale, platforme mari de încărcare, centre logistice, stații de autobuz etc., în funcție de scopul fiecărei inspecții.

Programarea inspecțiilor ia în considerare și plângeri venite din partea asociațiilor, instituțiilor și persoanelor fizice, formulate în diferitele moduri puse la dispoziție de instituțiile responsabile cu transportul. De exemplu, în 2022 a fost introdusă cutia poștală anonimă, unde se puteau depune online, în atenția Inspectoratului de Transport, astfel de sesizări, și s-au și primit unele referitoare la încălcarea interdicției ca șoferii să participe la încărcare și descărcare și acordarea de tarife de transport care să nu acoperă costurile.

Controalele se vor face nu numai în trafic, ci și la sediile companiilor.

Nu vor fi neglijați nici timpii de condus și de odihnă, fiind vizate mai ales vehiculele înmatriculate în Spania și obligate să fie echipate cu tahograf – în 2022 numărul lor a fost de 474.873. Având în vedere faptul că directivele europene impun statelor membre obligația de a controla cel puțin 3% din zilele lucrătoare, autorităților spaniole le revin cel puțin 3.173.513 de zile lucrătoare ale conducătorilor auto profesioniști în 2023, din care aproximativ 50% vor fi controlate la sediile companiilor, iar celelalte 50% pe șosea. În anii precedenți, cel mai mare procent de încălcări detectate au fost înregistrările timpului de conducere (27%), urmate de respectarea timpilor de odihnă (23%), pauzele (17%), timpii de conducere (14%), tahograful (12%) și lipsa înregistrărilor (6%). Controlul va continua și asupra platformelor care oferă servicii de transport online, în special cele de coletărie care intermediază curse, uneori fără autorizație.