Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Chiar dacă reprezentanţii instituţiilor de control prezenţi la întâlnirile organizate de Autoritatea Europeană a Muncii (ELA) cu operatorii de transport au declarat că nu pot verifica activitatea şoferului (şi implicit camionul) pe o perioadă mai mare de 28 de zile, avocatul belgian Frederick vande Bogaerde nu este de acord cu această afirmaţie, argumentând că se pot extrage date din aparatul tahograf şi pentru perioade mai lungi de timp. De altfel, sunt inspectori belgieni care fac acest lucru şi care sancţionează indirect neîntoarcerea camionului la 8 săptămâni, aplicând practic amenzi pentru alte abateri, dar cu scopul de a sancţiona neîntoarcerea vehiculului. Desigur, aceste amenzi pot fi contestate şi câştigate fără problemă în instanţă, apreciază Frederick vanden Bogaerde.

„Practica (neofocială) de control în anumite cazuri este că dacă un inspector constată întoarcerea camionului în statul de înmatriculare la 8 săptămâni, atunci reţine copia conformă pentru vehiculul respectiv, pentru a obliga returnarea imediată a acestuia în ţară şi o eliberează după ce s-a făcut dovada întoarcerii. Deşi nu poate da amenzi, autoritatea de control are dreptul să oprească comiterea de infracţiuni. Şi atunci, prin reţinerea copiei conforme, obligă compania să respecte legea.” Special la adresa acestei strategii de control avocatul belgian nu are prea multe de obiectat, întrucât este făcută „cu cap”.

Coordonarea Poliției Rutiere Roadpol a anunțat rezultatele a două campanii extraordinare de inspecție rutieră a vehiculelor comerciale și autobuzelor Truck&Bus, care au avut loc în perioada 13-19 iunie și 18-24 iulie 2022 pe drumurile din 19 țări europene, inclusiv Italia. În această perioadă, sute de patrule au oprit 427.105 vehicule comerciale, dintre care aproape un sfert (102.283) au prezentat cel puțin o infracțiune. În 2221 de cazuri, infracțiunile au fost atât de grave încât vehiculul a fost imobilizat din cauza unor deficiențe tehnice sau a unor probleme cu încărcătura.

12.588 de șoferi de camion au încălcat reglementările privind timpul de conducere și de odihnă, în 11.662 de cazuri tahografele nu au funcționat corect, iar în 545 de cazuri a fost vorba de manipularea echipamentului. „În fiecare an, setările tahografului sau chiar manipularea tahografului iau forme mai ample”, explică Henk P. Jensen, secretarul Roadpol.

„Cauza acestui tip de fraudă ar putea fi presiunea concurențială susținută în acest sector încă în creștere. Beneficiile financiare pentru transportatori pot fi mari, dar riscurile pentru siguranța rutieră sunt mai mari. În special din cauza oboselii șoferilor, pot avea loc coliziuni cu consecințe grave, nu numai pentru șoferul camionului sau al autobuzului, ci și pentru ceilalți participanți la trafic”.

Alte încălcări grave se referă la conducerea sub influența alcoolului (376 de cazuri) sau a drogurilor (36 de cazuri). În lunile iunie și iulie, perioadă în care au fost efectuate aceste controale, au avut loc numeroase accidente în care au fost implicate camioane și autobuze. Aceste exemple arată că siguranța rutieră nu poate fi considerată ca fiind de la sine înțeleasă.

În unele țări, verificările au avut loc în colaborare cu Autoritatea Europeană a Muncii (ELA). ELA garantează că normele UE privind mobilitatea forței de muncă și coordonarea securității sociale sunt aplicate în mod echitabil și eficient și facilitează obținerea de către cetățeni și întreprinderi a beneficiilor pieței interne.

Dincolo de desfășurarea propriilor experți la fața locului, ELA coordonează și sprijină participarea observatorilor străini la inspecțiile rutiere din alte țări. De exemplu, în luna iunie, experți ai Autorității pentru Ocuparea Forței de Muncă din Lituania și România au vizitat controale rutiere în Țările de Jos și au făcut schimb de cunoștințe, competențe și informații cu colegii lor olandezi și cu ofițerii de poliție.

Rezultatele săptămânilor de inspecție și exemplele arată că inspecțiile în sectorul transportului de marfă și de pasageri reprezintă în continuare o abordare importantă pentru îmbunătățirea siguranței rutiere. Următoarea operațiune Roadpol Truck & Bus va avea loc între 10 și 16 octombrie 2022.