Reprezentanții Comisiei Europene au organizat în săptămâna 13-17 decembrie două sesiuni de training prin care experți ai CE au prezentat pe 14 și respectiv pe 16 decembrie meniul interfaței publice a IMI, trecând pas cu pas prin funcțiile portalului pentru a înregistra unul sau mai mulți șoferi ai companiei.
Este vorba de un training în 3 etape la care au fost invitate asociațiile patronale ale transportatorilor să participe activ mai întâi la o primă sesiune de prezentare a portalului, pentru ca în ianuarie participanții la training să fie invitați să testeze live acest portal, urmând pe cont propriu pașii pentru a înregistra un conducător auto, a copia datele și pentru a completa o nouă declarație pentru același conducător auto sau pentru altul etc.
CE dorește astfel să formeze traineri, care, la rândul lor, să instruiască mai departe companiile de transport membre ale asociațiilor, astfel încât pe 2 februarie 2022 toți operatorii de transport să știe cum se completează o declarație de detașare, cum se validează și trimite aceasta și cum se poate modifica sau retrage declarația, în caz de greșeli.
La cele două sesiuni de training au participat în total circa 240 de reprezentanți ai mai multor asociații patronale și chiar firme de transport din toată UE.
Comisia Europeană a promis că în curând vor fi disponibile pe site-ul Comisiei și al ELA tutoriale în toate limbile statelor membre care să descrie pașii pentru a efectua orice operațiuni pe portalul IMI.
Reamintim că începând cu 2 februarie 2022 conducătorii auto care vor efectua orice cursă de transport pe teritoriul UE (excepție fac doar cursele bilaterale România-alt stat membru și cursa de retur) vor trebui remunerați cu remunerația minima aplicabilă în țările în care încarcă sau descarcă sau țările prin care trece în cursul unei operațiuni de transport cross-trade. În caz de control, angajatorii vor trebui să încarce dovezile de plată a șoferilor cu remunerația minimă conformă cu cea din statele membre de detașare.
Potrivit Agenției Europene de Muncă (ELA), autoritățile de inspecție a muncii italiene, române, slovace și belgiene au cooperat la o inspecție concertată din 3 decembrie 2021, care s-a concentrat asupra companiilor de transport cu sucursale în toate cele patru state membre. Rezultatele vor fi schimbate între statele membre participante pentru a stabili dacă au avut loc posibile încălcări ale regulilor de detașare, ale condițiilor de muncă și de angajare, de sănătate și siguranță sau ale regulilor de stabilire.
În timpul inspecției au fost intervievați șoferii și reprezentanții companiei. Majoritatea celor intervievați au fost legați de o companie de transport rutier din Ravenna, Italia, care a fost ținta principală a acestei inspecții.
În timpul inspecției, ofițerii de control din fiecare stat membru au inspectat documentele referitoare la condițiile de muncă. Acestea au inclus salariile, timpul de lucru, timpul de conducere și de odihnă și respectarea regulilor referitoare la stabilirea sediului fiscal și al locului de angajare. Au fost efectuate verificări suplimentare privind contractele de muncă, prestarea de servicii și normele privind detașarea lucrătorilor.
Inspectorii italieni au verificat dacă sunt respectate prevederile ADR (transportul mărfurilor periculoase prin transport rutier). Au fost efectuate verificări ulterioare și la sediile companiilor disponibile pentru perioadele de odihnă ale șoferilor, nevoile de bază și pregătirea meselor.
Acțiunea a fost desfășurată simultan în cele patru state membre, ceea ce a permis un schimb eficient de informații și verificări în bazele de date ale tuturor țărilor participante. Cooperarea strânsă între inspectorii de muncă, autoritățile fiscale și poliție a asigurat controlul tuturor aspectelor importante.
ELA, în strânsă cooperare cu ofițerii săi naționali de legătură, a ajutat la colectarea informațiilor necesare pentru inspecție și a facilitat contactele între autoritățile naționale pentru pregătirea și efectuarea inspecției. De asemenea, a furnizat servicii de traducere pentru inspecția din Italia.
Ofițeri naționali de legătură din Italia și România au participat în calitate de observatori în țările lor, în timpul inspecțiilor la fața locului. La inspecția din Italia a fost prezent și un reprezentant al Ambasadei României.
În 2022, ELA se va concentra pe punerea în aplicare a aspectelor sociale ale legislației în sectorul transportului rutier internațional. În această privință, ELA lucrează în strânsă cooperare cu statele membre și cu părțile interesate cheie de aplicare a legii pentru a facilita inspecții concertate și comune, în vederea asigurării unor condiții de muncă echitabile pentru șoferi, a detectării neregulilor și a combaterii abuzurilor.
ELA oferă statelor membre sprijin și asistență operațională în pregătirea, coordonarea și urmărirea inspecțiilor concertate și comune, inclusiv prin facilitarea schimbului de informații, traducerea documentației specifice cazului și interpretarea. ELA sprijină, de asemenea, inspecțiile transfrontaliere prin acoperirea cheltuielilor de călătorie și cazare ale autorităților participante.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit