Opt inspecții comune au avut loc în întreaga UE în perioada 18-24 martie, în Cipru, Germania, Ungaria, Lituania, Malta, România și Slovacia. Acțiunea a fost efectuată de inspectori de muncă, precum și de ofițeri de control din cadrul autorităților vamale, de securitate socială, fiscale, de poliție și de migrație. S-au alăturat observatori din Austria, Bulgaria, Cehia, Polonia, Portugalia și Slovacia.
Inspecțiile s-au concentrat pe șantierele de construcții cu un număr important de lucrători străini. Acest sector economic este caracterizat de existența mai multor niveluri de subcontractare, de prezența agențiilor de muncă temporară, de detașare și de activități independente combinate cu angajarea regulată.
Inspectoratul Național al Muncii din Slovacia a găzduit pentru prima dată o inspecție transfrontalieră în domeniul construcțiilor, cu observatori din partea Inspectoratului de Muncă din Cehia și a Poliției Financiare din Austria.
“Chiar dacă există diferențe în ceea ce privește modul în care sunt organizate inspecțiile muncii în Slovacia, Cehia și Austria, avem multe lucruri în comun. Multe dintre instrumentele noastre de bază – cum ar fi șablonul de colectare a informațiilor de la lucrătorii de pe șantier – sunt foarte asemănătoare”, a declarat Kamil Košík, responsabil cu controlul angajărilor ilegale și detașărilor la Inspectoratul Național de Muncă din Slovacia.
Locurile de muncă verificate în regiunea Bratislava au fost identificate pe baza declarațiilor de detașare, care sunt administrate de Inspectoratul Național al Muncii. La unul dintre șantiere erau detașați lucrători din Cehia.
“Muncitorii aveau formulare PD A1, iar controalele inițiale nu au identificat nicio neregulă. Pe baza inspecțiilor noastre în construcții și în alte sectoare, în ultima vreme am avut mai puține probleme cu detașarea resortisanților din țări terțe, datorită faptului că ucrainenii au acces la protecția temporară”, Kamil Košík.
Infracțiuni identificate
Presupusele încălcări au vizat în principalmunca nedeclarată, securitatea și sănătatea la locul de muncă, remunerarea, munca independentă falsă sau munca ilegală a resortisanților țărilor terțe. În multe dintre locurile de muncă, numărul și nivelul amenzilor urmează să fie stabilite după finalizarea investigațiilor.
De exemplu, în Cipru, un efort de inspecție de două zile adus la verificarea a 63 de întreprinderiși a unui total de 218 lucrători, dintre care 84 erau cetățeni ai UE și 30 de resortisanți din țări terțe. Cele 27 deamenzi pentru munca nedeclarată și alte încălcări ale legislației muncii s-ar putea ridica la peste 105.000 de euro
În Ungaria , inspecția transfrontalieră a demonstratrolul preventiv alacțiunilor sprijinite de ELA. Un șantier din Budapesta inspectat în cadrul unei inspecții transfrontaliere în toamna anului trecut a fost revizuit. Procentul de muncă nedeclarată era acum mult mai mic.
Prima operațiune de aplicare a legii ROADPOL pentru anul 2024 a detectat o creștere bruscă a numărului de încălcări ale normelor privind camioanele și autobuzele, cel al autobuzelor aproape dublându-se într-un an.
Campania de aplicare a legii la nivel european privind transportul comercial s-a desfășurat în perioada 19-25 februarie 2024, prima din cele trei campanii de aplicare a legii în total pentru anul 2024. În locații aleatorii, operațiunea a fost sprijinită și de echipe sub umbrela instituțiilor de inspecție rutieră Euro Controle Route și de experți ai Agenției Europene a Muncii.
De data aceasta, un total de 29 de țări au luat parte la operațiune, numărul de vehicule inspectate fiind mult mai mare decât în timpul operațiunii de acum un an. Conform feedback-ului acestora, au fost verificate 248.498 (121.933 în 2023) de camioane și 130.519 (91.590 cu un an în urmă) de autobuze. În timpul acestei săptămâni de control au fost constatate 95.833 (51.468 în 2023) încălcări (camioane: 86.830 și autobuze: 9.003). De data aceasta, în 2.467 de ocazii a trebuit să se interzică continuarea călătoriei până la restabilirea stării corespunzătoare a camionului sau a încărcăturii. Această măsură administrativă a fost impusă și pentru 106 autobuze.
Astfel, rata de încălcare a fost de 34% în cazul camioanelor, ceea ce reprezintă o creștere de 41% față de anul trecut. În ceea ce privește autobuzele, deși nominal mai mică, rata de încălcare a legii este de 6,9%, aproape dublă față de cea de 3,5% de anul trecut. Pentru traficul de marfă, acest lucru înseamnă că 1 din 3 camioane verificate a înregistrat o încălcare.
„Acest lucru evidențiază riscul semnificativ pe care traficul de marfă îl reprezintă pentru siguranța rutieră, subliniind nevoia continuă de monitorizare. Ofițerii de poliție europeni sunt supuși unei pregătiri riguroase în ceea ce privește controalele în traficul greu, fapt evident în rata ridicată de încălcări detectate”, a declarat șeful Grupului de lucru operațional ROADPOL, comisarul-șef Jana Peleskova, de la Poliția Republicii de control.
În cazul camioanelor, cele mai multe infracțiuni au fost constatate în domeniul depășirii timpului de conducere, al setărilor sau manipulării tahografului, al vitezei și al infracțiunilor tehnice (inclusiv încărcături supraponderale și nesigure). În cazul autobuzelor, cele mai multe infracțiuni au fost constatate în domeniul centurilor de siguranță și al altor sisteme de siguranță, al vitezei, al depășirii timpului de conducere, al setărilor tahografului și al documentelor vehiculului.
Din nefericire, încă mulți șoferi au încălcat reglementările sociale valabile la nivel european, ceea ce înseamnă că au condus autovehiculul mai mult decât este permis prin lege, fără a respecta pauzele obligatorii. De multe ori, tahografele prescrise nu au fost gestionate corespunzător și, în cazuri izolate, au fost detectate manipulări deliberate ale tahografelor digitale.
“În fiecare an, manipularea setărilor tahografului sau manipularea intenționată a acestora devine tot mai proeminentă. Presiunile concurențiale din acest sector pot determina astfel de fraude, oferind transportatorilor câștiguri financiare semnificative în detrimentul unor riscuri sporite pentru siguranța rutieră”, a comentat Peleskova. Din punctul ei de vedere, oboseala șoferilor poate duce la coliziuni cu repercusiuni grave, având impact nu doar asupra șoferului de camion sau de autobuz, ci și asupra celorlalți participanți la trafic. Următoarea operațiune ROADPOL Truck & Bus va avea loc între 13 și 19 mai 2023.
PHOTO: BELGIAN PUBLIC PROSSECUTOR OFFICE
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit