ELA a sprijinit încă o săptămână de acțiune în domeniul transportului rutier în numeroase state membre, în parteneriat cu Rețeaua europeană de poliție rutieră (ROADPOL).
Inspecțiile comune contribuie la prevenirea dumpingului social în transportul rutier. Mai exact, acestea ar trebui să asigure o protecție adecvată a drepturilor sociale și de muncă ale lucrătorilor din domeniul transportului rutier, să garanteze o concurență loială și să îmbunătățească siguranța rutieră, obiective stabilite prin Pachetul Mobilitate I.
Săptămâna de acțiune ELA în domeniul transportului rutier în cifre:
“Cred că inspecțiile comune sunt utile pentru noi, inspectorii, pentru a face schimb de experiență cu privire la modul în care efectuăm inspecțiile în viața reală, astfel încât să putem învăța din diferențe. Acest lucru duce la o și mai bună cooperare transfrontalieră”, a declaratOve Gundersen Jensen, inspector la Autoritatea daneză pentru trafic rutier.
Experiența domnului Gundersen Jensen este că tot mai multe companii știu acum ce presupune detașarea șoferilor: “La început aveam probleme zilnice în obținerea declarațiilor de detașare. Acum, majoritatea companiilor știu ce trebuie să producă. Controalele de bază pe drum au devenit mult mai rapide.”
Acțiunea comună de inspecție a vehiculelor pe șosea a avut loc în săptămâna 19 – 25 februarie în Belgia, Danemarca, Germania, Lituania, Malta și România. În total, 309 inspectori de la transporturi, poliție, muncă și multe alte autorități naționale și-au unit forțele cu observatorii din nouă state membre: Austria, Estonia, Franța, Germania, Ungaria, Letonia, Țările de Jos, Italia și Suedia.
Cosmin Boiangiu, directorul executiv al Autorității Europene a Muncii, a luat parte la cea mai mare inspecție comună din această săptămână de acțiune, care a fost găzduită de Belgia și a implicat peste 250 de ofițeri din mai multe state membre.
“ELA se străduiește să consolideze cooperarea transfrontalieră între țările europene în domeniul transportului rutier. Am fost impresionat să văd nivelul de cooperare între agenții care există în Belgia, parțial datorită rolului de coordonare al Serviciului său de informații și investigații sociale. A fost pentru prima dată când ambele organizații ale partenerilor sociali, organizațiile patronale și sindicatele, au participat la o inspecție comună în calitate de observatori”, Cosmin Boiangiu, directorul executiv al ELA.
Infracțiunile descoperite la reglementările privind transportul rutier au dus la amenzi totale de aproximativ 140.000 de euro.
Încălcările au variat de la cele minore la cele mai grave. Acestea se refereau în principal la aspecte tehnice legate de siguranța rutieră, la timpii de conducere și de odihnă, la utilizarea tahografelor, precum și la condițiile de muncă (cum ar fi salariile) și la angajarea ilegală. Salariile în operațiunile de cabotaj vor fi investigate în continuare cu ajutorul sistemului de schimb de informații IMI. Vor fi efectuate controale de urmărire și în alte domenii, de exemplu, în ceea ce privește potențiala exploatare economică și frauda de identitate. Săptămânile de acțiune în domeniul transportului rutier vor continua pe parcursul anului 2024, consolidând eforturile de promovare a unor condiții de muncă echitabile și a siguranței rutiere în acest sector foarte transnațional al economiei.
Pentru prima dată, ELA, în colaborare cu CORTE (Confederația organizațiilor de control al aplicării legislației în domeniul transportului rutier) și Comisia Europeană, organizează o serie amplă de sesiuni de formare și de informare pentru toate cele 27 de state membre ale UE cu privire la aplicarea legislației sociale în domeniul transportului rutier, cu accent pe inspecțiile rutiere, în special în ceea ce privește timpul de conducere, pauzele și perioadele de odihnă, precum și detașarea șoferilor.
Sesiunile de informare sunt organizate în colaborare cu EFT (Federația Europeană a Lucrătorilor din Transporturi) și IRU (Organizația Mondială a Transporturilor Rutiere).
Scopul acestui proiect este de a îmbunătăți înțelegerea comună și coerența aplicării dispozițiilor din Pachetul Mobilitate I prin sesiuni de formare pentru agenții de aplicare a legii, pentru a aprofunda cunoștințele privind subiecte complexe care necesită claritate, și de a disemina diverse materiale elaborate de părțile interesate.
Sesiunile de formare vor avea loc sub forma a cinci sesiuni hibride la fața locului în grupuri de 4-6 state membre, în funcție de proximitatea lor geografică, organizate pe parcursul anului în Polonia, Lituania, Belgia, Italia și Cipru:
Sesiunile de informare online sunt dedicate operatorilor de transport rutier și partenerilor sociali pe teme precum inspecțiile rutiere referitoare la normele privind timpul de conducere, pauzele și perioadele de odihnă și detașarea șoferilor. Participanții vor avea ocazia să asculte și să participe la discuții cu reprezentanți ai ELA, CORTE, IRU și EFT.
sursa foto: ela.europa.eu
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2024
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit