Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Compania clujeană PROMELEK XXI, unul dintre principalii jucători ai pieței locale de echipamente electrice, parte a grupului spaniol Elektra, își propune să comercializeze, până la finalul anului în curs, 400 de stații de încărcare destinate mașinilor 100% electrice sau hybrid plug-in. În contextul actual de piață, există un interes ridicat pentru astfel de produse, precum și pentru programele de finanțare susținute de stat care sprijină acestă tendință. Totodată, compania mizează pe un avans de 15% în vânzările pe această nișă comparativ cu anul 2022.

Potrivit datelor companiei, cererile pentru stațiile de încărcare destinate mașinilor 100% electrice sau hybrid plug-in s-au dublat în ultimii doi ani. De asemenea, studiile de piață arată că stațiile de încărcare au ajuns la un total de 1.350 în România, la finalul anului trecut, evidențiind interesul crescut pentru vehiculele electrice.

„Piața mașinilor electrificate a cunoscut o creștere semnificativă în România în ultimii ani, generând astfel o cerere tot mai mare pentru montarea stațiilor de încărcare dedicate acestor vehicule. Având în vedere aceste tendințe ascendente, ne-am hotărât să ne extindem linia de business dedicată stațiilor de încărcare electrice și să ne concentrăm asiduu asupra dezvoltării acestei infrastructuri. Proprietarii de mașini electrice au acum nevoie de o rețea adecvată pentru a-și putea încărca vehiculele acasă, la locul de muncă și în timpul călătoriilor.”,

a declarat Károly Nagy, Director General PROMELEK XXI.

Potrivit estimărilor, 20% din vânzările pe această nișă sunt destinate sectorului rezidențial, 60% pentru spațiile publice, precum zonele HoReCa și clădirile de birouri, iar 20% pentru utilizarea în infrastructura de încărcare a transportului, în special pentru camioanele electrice.

Datorită evoluției tehnologice a mașinilor 100% electrice sau hybrid plug-in și a programelor de finanțare susținute de Guvern, tot mai multe persoane optează pentru achiziționarea unei mașini electrice. Datele APIA (Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile) arată că, în primele 6 luni ale anului în curs, aproximativ 16.000 de autoturisme (fie 100% electrice, fie hybrid plug-in sau full hybrid) din această categorie s-au înmatriculat în România, reprezentând aproximativ 22% din numărul total de mașini înmatriculate. Achizițiile de mașini electrificate au înregistrat o creștere de 34,5% raportat la primul semestru al anului trecut.

Tendința de adoptare a vehiculelor electrice este similară și la nivelul Uniunii Europene, unde, în 2022, vehiculele electric-încărcabile acoperă 21,6% din totalul mașinilor noi de pasageri, iar hibrizii constituie 22,6% din totalul vânzărilor.

„Una dintre tendințele actuale pe piața de profil este reprezentantă de integrarea stațiilor de încărcare lente cu sistemele fotovoltaice. Aceasta reprezintă o soluție sustenabilă și economică pentru clienții care doresc să își reducă costurile cu energia electrică utilizată pentru încărcarea vehiculelor lor. În ceea ce privește stațiile rapide, se remarcă creșterea treptei minime de încărcare de la 50 kW la 60 kW, iar opțiunea cu doi conectori de încărcare simultani este cea mai frecventă alegere.”,

a mai adăugat Károly Nagy.

Din analizele interne ale companiei PROMELEK XXI, se poate observa că principala categorie de clienți care achiziționează stațiile de încărcare destinate sectorului rezidențial sunt familiile din clasa medie și superioară, cu studii superioare și venituri lunare de peste 3.000 de euro pe familie. În general, clienții rezidențiali optează pentru stații de încărcare lentă (AC), montate pe perete, cu protecție pentru curent continuu DC de 6 mA și conexiune remote pentru configurare și monitorizare prin intermediul unei aplicații mobile. Prețul mediu pentru aceste specificații se situează în jurul sumei de 750 euro.

„O altă tendință importantă este reprezentată de programele de finanțare pentru stații de încărcare, care stimulează cererea din partea sectorului public și a companiilor beneficiare ale programului Electric UP. În cazul acestor categorii de clienți, alegerile se îndreaptă către stații de încărcare All In One, care permit atât încărcarea într-un timp scurt, cu conectori de încărcare rapidă în DC, standard european Combo CCS și standard asiatic CHAdeMO, dar și o încărcare într-o perioadă mai lungă de timp, cu conectori de încărcare lentă în AC, type2.”,

📷Bethlendi Tamás www.facebook.com/bitsphoto/
a completat Károly Nagy.

Printre proiectele importante realizate de companie în ultima perioadă pe această nișă se numără instalarea de stații de încărcare la Aeroportul Internațional Avram Iancu din Cluj-Napoca, amenajarea malului Someșului de către Primăria Cluj-Napoca, Platoul Sălii Sportului Cluj-Napoca și Compexit Trading, dealer autorizat Skoda din Cluj-Napoca.

PROMELEK XXI oferă clienților săi stații de încărcare lente și rapide de la diferiți producători, inclusiv ABB, Schneider Electric, CIRCONTROL, EKOENERGETYKA, Legrand și alții.

Paul Sandor Photography

Numărul tot mai mare de mașini electrice si hibride aflate în circulație ridică noi provocări pentru service-uri. Astfel, tehnicienii din atelierele mecanice au nevoie de o pregătire specială și de o expertiză specializată pentru a putea lucra cu sistemele de înaltă tensiune ale vehiculelor electrice.

Software-ul de diagnosticare online Esitronic 2.0 de la Bosch acoperă acum peste 200 de modele de vehicule electrice și hibride pentru a sprijini tehnicienii din service în lucrul cu sisteme de propulsie alternative. Totodată, Bosch include în pachetul standard al software-ului și vehiculele electrice și hibride, ceea ce înseamnă că atelierul nu ar mai avea nevoie să cumpere un abonament separat pentru a accesa datele de diagnosticare detaliate.

Prioritatea pentru multe lucrări la vehicule electrice și hibride este de a izola sistemul de înaltă tensiune, făcându-l sigur pentru a evita o posibilă electrocutare. Acest lucru implică deconectarea sistemului de înaltă tensiune de la vehicul și descărcarea oricărui curent rezidual. După deconectarea sistemului, tehnicienii trebuie să se asigure întotdeauna că vehiculul nu va fi pornit și trebuie să verifice că nu există tensiune. Odată cu acești pași, tehnicienii pot lucra pe sau în apropierea componentelor de înaltă tensiune. În funcție de producător și de modelul de vehicul, procesul de deconectare a tensiunii specificat de producător și instrucțiunile corespunzătoare pot varia. Respectarea specificațiilor producătorului și izolarea corectă a bateriei sunt deosebit de importante pentru siguranța tehnicienilor din atelier. Prin urmare, în software-ul Esitronic 2.0 Online, Bosch oferă instrucțiuni detaliate pentru procesul de izolare specific vehiculului, pe baza specificațiilor și datelor producătorului.

Pe măsură ce bateria unui autovehicul electric sau hibrid îmbătrânește, acesta își pierde din capacitatea de stocare. Din acest motiv, unii producători de autovehicule furnizează date de diagnosticare privind starea bateriei de înaltă tensiune, denumită “Starea de sănătate” (SOH). Odată cu actualizarea software-ului 2023/3, noua filă “Baterie HV (SOH)” va fi disponibilă în bara de navigare a software-ului de diagnosticare Esitronic. Dacă producătorul vehiculului furnizează date corespunzătoare în sistemul de gestionare a bateriei HV, utilizatorul Esitronic poate utiliza o funcție specială de testare pentru a citi și imprima informațiile. Starea de sănătate a bateriei de înaltă tensiune este afișată sub formă de procent în comparație cu o baterie nouă. Prin tipărirea unui raport SOH generat de Esitronic, atelierul poate informa proprietarii de valorile specifice ale bateriei instalate pe vehiculul lor.

Diagnosticarea modelelor Tesla

În prezent, Esitronic include tipurile Tesla Model S și Model X. Producătorul american a adus multe inovații în domeniul diagnosticării. În consecință, este important să cunoașteți și să respectați anumite caracteristici speciale pentru a executa cu succes diagnosticarea pe vehiculele Tesla. De exemplu, la Model S și X, pedala de frână trebuie apăsată pentru a pune vehiculul în modul care permite accesul la funcțiile de diagnosticare CAN. Acest lucru permite atelierului să efectueze lucrări de diagnosticare rapide și eficiente. Linkul „Informații importante despre marcă” din software-ul de diagnosticare Esitronic 2.0 Online explică aceste caracteristici speciale, oferindu-i utilizatorului Esitronic o imagine de ansamblu rapidă a diagnosticării pe vehiculele Tesla. Alte modele Tesla, precum și modele electrice și hibride de la alți producători, vor fi adăugate, ulterior, în software-ul de diagnosticare Bosch.