Potrivit datelor Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile din România, APIA, înmatriculările de autoturisme noi din România au scăzut cu peste 23% în august 2024, față de august 2023. Autoturismele electrificate s-au înregistrat cu 16% mai puțin, având o cotă de piață de 28,5%, iar autoturismele pur electrice au marcat o scădere de 69%, cu o cotă de 5%. Vehiculele comerciale ușoare și minibus-urile au scăzut cu 20,7%, iar vehiculele comerciale grele și autobuzele au scăzut cu 53,3%.
Astfel, în august 2024 înmatriculările de autovehicule noi au scăzut cu 24,5% față de august 2023 și cu 27,2% față de iulie 2024. Autoturismele, care constituie aproximativ 86% din piață, au totalizat 9.859 de unități, cu o scădere de 23% comparativ cu august 2023. Totuși, înmatriculările de autoturisme noi au urcat cu 5,8% pe tot parcursul anului 2024 față de aceeași perioadă din 2023.
Față de aceeași perioadă a anului precedent, segmentele pe clase în care sunt încadrate autoturismele au avut în august 2024 o evoluție mixtă: Clasa A a scăzut cu 87,1%, Clasa B cu 36,3%, Clasa C cu 24,2%, Clasa D cu 8,5%, Clasa E a urcat cu 47,7%, Clasa F a scăzut cu 5,4%, iar SUV-urile au scăzut cu 10%.
În privința cotei de piață, segmentul SUV conduce piața cu o cotă de 52,3%, în scădere cu 10% față de anul precedent. Clasa C ocupă a doua poziție cu 28,7%, în scădere cu 24,2%, iar Clasa B are o cotă de 11,6%, scăzând cu 36,3%.
În funcție de tipul de combustibil, autoturismele înmatriculate pe benzină plus mild hybrid benzină au scăzut cu 21,9%, ajungând la o pondere de 63,7%, iar cele diesel, plus mild hybrid diesel au scăzut cu 44,9%, deținând 7,8% din piață.
Notă: Statisticile separate ale motorizărilor mild hybrid benzină, respectiv pentru mild hybrid diesel, pot fi accesate pe https://www.apia.ro/platforma-raportare.
Autoturismele electrificate (inclusiv cele electrice 100%, hibride plug-in și full hybrid) au atins o cotă de piață de 28,5%. Aceasta depășește cu 20,7 puncte procentuale cota deținută de autoturismele cu motoare diesel, inclusiv cele mild hybrid diesel.
Autoturismele full electrice au avut o cotă de piață de 5%, în scădere față de 12,5% în august 2023. Autoturismele plug-in hybrid au crescut la o cotă de 5,9%, față de 3,7% în aceeași perioadă a anului trecut. Cele mai vândute autoturisme 100% electrice în august 2024 au fost: Tesla Model 3 (168 de unități, +33% față de anul precedent), Tesla Model Y (47 de unități, -87%) și Hyundai Kona (32 de unități).
În topul autoturismelor Plug-in, Hyundai Tucson conduce clasamentul cu 111 de unități și o creștere de 236%, urmat de Toyota RAV4 (46 de unități, -15%) și Volkswagen Golf (29 de unități). În segmentul autoturisme hibride, liderul este Toyota Corolla, cu 308 de unități și o creștere de 35,7%, urmat de Honda CR-V (164 de unități) și Toyota RAV4 (149 de unități, +14.6%).
Vehiculele comerciale ușoare și minibus-urile au scăzut cu 20,7% față de august 2023, dintre care autovehiculele comerciale ușoare fără minibus-uri au avut o scădere de 18,5%. Totuși, în acest an, autovehiculele comerciale ușoare au înregistrat o creștere de 30,9% comparativ cu aceeași perioadă din 2023.
Vehiculele comerciale grele și bus-urile au scăzut cu 53,3% față de august 2023. Autovehiculele comerciale grele (peste 3,5 tone plus autotractoare) fără bus-uri au avut o scădere de 53,8%, iar vehiculele comerciale grele de peste 16 tone plus autotractoare au scăzut cu 53,1%.
După ce a anunțat acordarea unei a doua runde de subvenții în 2024 pentru achiziția de camioane electrice grele, guvernul Olandei suplimentează cu 30 de milioane de euro și subvenția pentru vehiculele nepoluante ușoare, de distribuție, așa cum informează asociația de transport și logistică TLN. La început de an fusese acordată o sumă similară, care s-a terminat în câteva luni.
Banii în plus vor permite cumpărarea a circa 7.000 de vehicule de către antreprenori și instituții non-profit, care vor primi înapoi până la 5.000 de euro din prețul fiecărei utilitare.
2024 este însă ultimul an în care se acordă astfel de subvenții. Din 2025 utilitarele ușoare nu mai beneficiază de sprijin la achiziție deoarece la 1 ianuarie expiră, pentru vanurile pe combustibili fosili, scutirea de taxă BPM (taxă care se plătește o singură dată, la cumpărarea sau importul în Olanda ale unui autoturism, unei motociclete sau unui van, cu scopul de a încuraja folosirea vehiculelor mai prietenoase cu mediul). Deci nu va mai exista nicio diferență între prețul de achiziție al vehiculelor cu emisii zero și al vehiculelor fosile. Din 2021, de când Olanda acordă subvenții pentru achiziția de utilitare electrice, au fost cumpărate 21.643 de vehicule. În prezent, pe șoselele din această țară există peste un milion de utilitare ușoare, dintre care aproximativ 30.000 sunt fără emisii.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit