În mai 2024, înmatriculările de autoturisme în Uniunea Europeană au scăzut cu 3%, cu reduceri observate în Italia (-6,6%), Germania (-4,3%) și Franța (-2,9%). Doar Spania a înregistrat o creștere modestă de 3,4% în aceeași lună, conform datelor relatate de Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) și ACEA. Cu toate acestea, pe parcursul primelor cinci luni ale lui 2024, înmatriculările au urcat cu 4,6%, atingând 4,6 milioane de unități. În această perioadă, cele mai mari piețe din UE au avut performanțe similare: Spania (+6,8%), Germania (+5,2%), Franța (+4,9%) și Italia (+3,4%).
Automobilele electrice pe baterii au reprezentat 12,5% din piața auto din UE în mai 2024, în scădere față de 13,8% în anul precedent. În schimb, automobilele hibrid-electrice și-au mărit cota de piață de la 25% la aproape 30%. Cota combinată a mașinilor pe benzină și diesel a scăzut la 48,5%, de la 52,1%, reprezentând în prezent mai puțin de jumătate din piață. În privința înmatriculărilor de automobile electrice cu baterii (BEV) din mai 2024, acestea au scăzut cu 12%, ajungând la 114.308 de unități, în timp ce cota de piață a scăzut la 12,5%. Belgia și Franța au fost singurele piețe majore cu creșteri, de 44,8% și 5,4% respectiv. În schimb, Germania și Țările de Jos au înregistrat scăderi de 30,6% și 11,7%. În primele cinci luni ale lui 2024, au fost înmatriculate 556.276 de mașini electrice cu baterii, marcând o creștere de 2% față de aceeași perioadă a anului anterior.
Înmatriculările de automobile hibride plug-in au scăzut luna trecută cu 14,7%, totalizând 59.333 de unități vândute și reprezentând 6,5% din piața auto. Belgia și Franța au înregistrat scăderi semnificative de 36,6% și, respectiv, 19,4%. Germania a avut o creștere modestă de 1,7%, dar aceasta nu a fost suficientă pentru a contracara tendința generală descendentă. În ciuda declinului general al pieței auto, segmentul hibridelor-electrice a înregistrat o creștere de 16,2% în mai, ajungând la peste 272.568 de unități. Franța (+38,3%), Spania (+25,4%) și Italia (+7,4%) au avut creșteri solide, în timp ce Germania a avut un ușor declin de 0,7%. Această creștere a ridicat cota de piață a automobilelor hibrid-electrice la aproape 30%, față de 25% în mai 2023.
Vânzările de autoturisme pe benzină au scăzut cu 5,6% în mai, ajungând la 323.551 de unități. Franța (-20,3%) și Spania (-1,8%) au generat scăderi notabile, în timp ce Italia și Germania au avut creșteri modeste de 4,1% și 2,1%. Cota de piață a autoturismelor pe benzină a scăzut de la 36,5% la 35,5%, comparativ cu mai 2023.
Piața autoturismelor diesel a scăzut cu 11,4%, ajungând la 118.733 de unități și reprezentând 13% din piață. Italia (-30,5%), Franța (-24,8%) și Spania (-15,4%) au avut scăderi semnificative, în timp ce Germania a înregistrat o creștere de 3,2%.
LEKTRI.CO, unul dintre liderii din domeniul mobilității electrice în România, a prezentat indexul de e-mobilitate pentru primele patru luni ale lui 2024. Conform datelor colectate până la finalul lui aprilie, în România circulă 45.248 de mașini electrice, dintre care 4.962 au fost înmatriculate în primele patru luni ale lui 2024.
Analiza LEKTRI.CO arată că, în trei din cele patru luni analizate, s-a înregistrat o creștere a numărului de înmatriculări de vehicule electrice comparativ cu fiecare lună corespondentă din 2023. Excepție face luna martie, când au fost înmatriculate 853 de automobile electrice, față de 1.137 în martie 2023. Cu toate acestea, trendul de electrificare a parcului auto din România continuă să fie ascendent.
În prima lună a lui 2024, vânzările de mașini electrice au crescut cu 60% față de ianuarie 2023. Această tendință a continuat în februarie 2024, cu o creștere moderată de 17% comparativ cu februarie 2023. În martie 2024, însă, a fost observată o scădere de 25% a înmatriculărilor față de martie 2023. În aprilie 2024, înmatriculările au revenit pe un trend ascendent, înregistrând o creștere de 1,7% față de aceeași lună din 2023. În total, în primele patru luni din 2024 au fost înmatriculate 4.962 de automobile electrice, dintre care 276 sunt vehicule comerciale ușoare (LCV).
La nivel general, topul vânzărilor de vehicule electrice din România nu a suferit modificări în ceea ce privește primele trei poziții. Dacia Spring rămâne liderul achizițiilor, cu 1.490 de vehicule înmatriculate în primele patru luni ale lui 2024, reprezentând 30% din totalul mașinilor electrice înregistrate în acest an. Pe locurile doi și trei se mențin Tesla Model 3 și Tesla Model Y. Pentru prima dată, luna aprilie a adus aproape de podium un alt vehicul electric, Renault Megane E-Tech, care a înregistrat 53 de înmatriculări, față de 59 ale Model Y.
Cel mai înmatriculat vehicul electric din categoria LCV în România rămâne Ford Transit, care a urcat în aprilie pe locul 7 în topul înmatriculărilor de mașini electrice. În segmentul high-end, mărcile Audi, BMW, Mercedes-Benz și Porsche au marcat 517 de înmatriculări în 2024, reprezentând 10% din totalul vehiculelor electrice înregistrate în acest an în România.
De asemenea, Dacia Spring continuă să fie cea mai populară mașină electrică din România, cu un total de 17.350 de înmatriculări, reprezentând aproximativ 39% din totalul parcului auto electrificat din țară.
„Observăm o continuă creștere a pieței de vehicule electrice în România. Cu toate că ritmul a încetinit, așa cum se întâmplă la nivel european, vorbim în continuare de o evoluție pozitivă a parcului auto electric din țară. Mai mult, predicțiile noastre sugerează că 2024 va fi primul an care va înregistra peste 20.000 de înmatriculări de mașini electrice în România.”,
a declarat Claudiu Suma, CEO LEKTRI.CO.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit