Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Piata de echipamente de manipulat in depozit a fost in 2010 in crestere comparativ cu anul precedent, chiar daca inceputul a fost mai slab. Vorbim de circa 1.000-1.300 de unitati noi vandute in total, potrivit estimarilor importatorilor de profil, iar pentru 2011 revirimentul pietei se pare ca va continua, usor, dar sigur. Flotele de rental disponibile la furnizori sunt destul de consistente, astfel ca oricine isi poate gasi cu usurinta echipamentele dorite, noi sau second-hand, in functie de buget. Cum lupta pentru fiecare unitate vanduta este acerba, serviciile after-sales reprezinta un element-cheie in perfectarea tranzactiilor.
 

Spre uimirea unui numar mare de companii de profil, 2010 a fost un an mai bun fata de cel precedent, cu toate ca, asa cum incepuse, arata mai slab decat 2009. Astfel, piata in ansamblu a crescut cu 2-3%, sunt de parere reprezentantii Case Utilaje Constructii, importatorul Cesab in Romania, care detine o cota de aproximativ 6%. „Ne asteptam ca rezultatele sa fie nesatisfacatoare si sa se obtina cu greu, insa, luand in calcul perioada pe care o traversam, trebuie remarcat acest semn de revigorare a pietei. In 2010, cele mai cautate echipamentele au fost cele electrice, cu capacitati de incarcare cuprinse intre 1,5 si 2 t, cu ridicare de la 4 la 5 m, destinate in special comercializarii produselor «food»“, au aratat reprezentantii Case. Acestia au mai precizat ca anul trecut nivelul preturilor in piata a fost normal, insa, la anumiti clienti, au mai existat discrepante intre preturile oferite in mod regulat de unii concurenti si cele pe care acestia le practicau in acele momente, fapt ce a demonstrat presiunea de a vinde, chiar si fara profit.
In ciuda perioadei de criza, producatorul italian Cesab a lansat sase game de produse, astfel incat sa acopere o paleta diversa de aplicatii, de la electrostivuitoare cu ridicare frontala la echipamente cu ridicare laterala, motostivuitoare cu transmisie hidrostatica si dinamica.
Case Utilaje Constructii a incheiat 70% dintre contractele pe 2010 cu clienti noi si nu au fost cazuri de comenzi inaintate la care sa se renunte sau reposesii pe echipamentele luate in leasing. Service-ul a jucat un rol important in atragerea unui numar destul de mare de utilizatori. „Din informatiile din piata, clientii nu au renuntat la service, din contra, au incercat sa isi prelungeasca viata echipamentelor cat mai mult, mai ales ca nu exista lichiditati pentru achizitionarea altora noi“.
Case Utilaje Constructii se pregateste de inaugurarea unui nou sediu in primul trimestru din 2011.

Cererea de motostivuitoare, in crestere
Hyster nu a lansat modele noi in 2010, dar a adus imbunatatiri la versiunile deja existente, potrivit reprezentantilor Cemps, importator Hyster in Romania. In plus, „volumele au depasit previziunile initiale, cele mai multe solicitari fiind pentru gamele de motostivuitoare diesel si LPG. In paralel cu cresterea cererii de echipamente, preturile au fost si ele intr-o usoara crestere“.
Cemps detine un stoc mediu de echipamente noi si second-hand, suficient de mare pentru a raspunde solicitarilor primite.
Un suport important in comercializarea modelelor din stoc l-a reprezentat acordarea de discount-uri clientilor. Ponderea clientilor noi din totalul contractelor a fost de circa 35%.
Termenul de livrare incepe de la sapte saptamani si poate creste in functie de tipul echipamentului si de gradul de accesorizare.
Piata de inchiriere a fost si ea in crestere comparativ cu anul precendent, au mai aratat reprezentantii Cemps. Flota de rental a companiei depaseste 100 de unitati, jumatate fiind disponibila spre vanzare ca second-hand.
Activitatea de service a cunoscut o crestere semnificativa, in conditiile in care Cemps deruleaza periodic campanii de pregatire a personalului. De altfel, importatorul Hyster a continuat politica de investitii in 2010 cu dotarea tehnica a centrelor service, deschiderea de noi puncte service si cresterea parcului auto pentru o mai buna logistica.
Pentru 2011 se intrevede o crestere a pietei echipamentelor de manipulat, pe fondul cresterii activitatii industriale si a dezvoltarii pietei de retail. Vorbim de o crestere cu 15-20% a vanzarilor de utilaje, gama cea mai cautata fiind cea a motostivuitoarelor diesel si GPL.

Transpaletele, la fel de cautate
Din echipamentele de manipulat in depozit, ponderea cea mai mare, in 2010, au avut-o transpaletele, respectiv 75%, sunt de parere reprezentatii Still. Potrivit producatorului german, piata isi revine, iar pentru 2011 preconizeaza o crestere cu aproape 50%, pana la 1.500 de unitati. Totusi, volumele din 2008 nu vor mai fi atinse asa curand.
Still Motostivuitoare SRL mizeaza pe calitatea produselor, dar si pe serviciile post-vanzare si training-ul angajatilor. In 2010, producatorul german a lansat noua serie de stivuitoare RC40, cu propulsie diesel si pe gaz petrol lichefiat, precum si transpaleta Citi. Nivelul preturilor a ramas la fel ca in 2009, in conditiile in care costul materialelor si componentelor a crescut la nivel mondial. Astfel, si pentru anul acesta se asteapta o usoara majorare a tarifelor.
Still Romania dispune pe stoc de echipamente noi si second-hand, inclusiv modelele recent lansate fiind disponibile ca demo si pentru a fi testate. Principalii clienti raman companiile multinationale, ca Metro, Rewe, Praktiker, Carrefour, Dräxlmaier, INA Schäffler sau Hornbach, pe langa care au fost castigati si numerosi clienti locali. Cele mai multe cereri vin pentru inchirierea echipamentelor pe termen scurt si pentru 2011 se estimeaza continuarea acestei tendinte. Sunt insa in derulare si inchirieri pe termen lung, cu contract de full-service. „Dupa o perioada de presiune asupra preturilor, clientii se orienteaza acum mai degraba spre raportul cost-eficienta. Pentru 2011 vizam cresterea retelei de vanzari si after-sales“, au precizat reprezentantii Still Motostivuitoare.

Asteptari pozitive pentru 2011
Pentru Toyota Material Handling Romania, piata de echipamente a scazut in 2010 cu 70%, cu toate ca in ultimele luni s-a inregistrat o crestere de aproximativ 30% comparativ cu inceputul anului. TMH estimeaza piata la circa 1.000 de unitati. „Cota de piata variaza de la o luna la alta, in conditiile in care, pe o piata atat de mica, orice comanda mai substantiala influenteaza «polul puterii». Momentan suntem undeva la 18%“, au precizat reprezentantii TMH Romania.
Cele mai solicitate echipamente au fost transpaletele electrice, cu si fara ridicare, precum si stivuitoarele diesel, in configuratie standard. De altfel, in 2010, Toyota a lansat transpaleta manuala cu protectie la apa si praf, precum si transpaleta manuala pentru paleti de joasa constructie. Este vorba de versiuni noi, cu totul diferite de cele deja existente, si raspund unor aplicatii specifice, potrivit reprezentantilor companiei. „Preturile pentru acestea au fost competitive, dat fiind volumul satisfacator de vanzare a acestora. In ceea ce priveste nivelul preturilor in piata acesta a fost mai scazut ca in perioada dinaintea crizei si nu a evoluat deloc. Noi am pastrat preturile aproape identice, deoarece nu am vandut cu margini mari de profit nici macar in perioada dinaintea crizei“.
De-a lungul anului, TMH a avut in derulare diverse campanii de incurajare a vanzarilor si a acordat bonus-uri la cumparare, ca de obicei. Focusul a fost pentru echipamentele de pe stoc, fie ele noi sau second-hand. Contractele au fost in mare parte incheiate cu clientii vechi.
„Am castigat si clienti noi, dar din cauza crizei nu au fost prea multe investitii in tara. Clientii vechi si-au reinnoit sau suplimentat flota, au deja experienta bunelor colaborari si productivitati a produselor noastre, iar in deciziile de «cost-cutting» calitatea produselor si service-ul aduc mari beneficii. Au fost si firme care au renuntat la partenerii vechi pentru a lucra cu noi si pe acestea le consideram tot clienti noi. In aceasta perioada de recesiune, intelegerile la nivel central au ocupat cea mai insemnata parte a timpului si rezultatelor noastre. Au fost si cativa clienti care au renuntat la contracte, iar revanzarea echipamentelor a mers destul de lin“.
Inchirierea pe termen scurt a cunoscut un trend ascendent, potrivit reprezentantilor TMH, in timp ce inchirierile pe termen lung au fost in regres, deoarece companiile nu vor sa se angajeze intr-o investitie in perioada de recesiune. Flota de rental se ridica la 300 de unitati si toate echipamentele sunt disponibile spre vanzare ca second-hand.
Termenul de livrare depinde de echipament si de configuratie, iar in afara perioadelor de concedii si sarbatori, acesta este de 8-10 saptamani lucratoare.
Pentru 2011 asteptarile sunt pozitive: piata s-a stabilizat si va urma o crestere in pasi mici. Vanzarile nu vor fi insa sigur la nivelul dinaintea recesiunii. „Echipamentele solicitate vor fi cele care vor raspunde specificului aplicatiei clientului, deci este greu de prognozat care vor fi cele mai solicitate modele. Speram doar ca aceasta recesiune sa fi provocat cumparatorii la o noua perspectiva asupra manipularii eficiente si aplicate pentru a reduce adevaratele costuri, generate de supradimensionarea echipamentelor cumparate, de indicii de performanta si intretinere a lor si a factorului uman“.