Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În ciuda eforturilor de decarbonizare, 2023 înregistrează niveluri record ale emisiilor de CO2, avertizează Global Carbon Budget, în urma ultimului studiu realizat de echipa de cercetători din cadrul Universităților Exeter, East Anglia (UEA), Ludwig-Maximilian din Munchen, a Centrului CICERO pentru Cercetări Internaționale ale Climei și alte 90 de instituții din toată lumea.

Bugetul anual al carbonului la nivel mondial prevede emisii de CO2 de 36,8 miliarde de tone în 2023, în creștere cu 1,1% față de 2022. Emisiile de CO2 fosil sunt în scădere în unele regiuni, inclusiv în Europa și SUA, dar cresc în general – iar oamenii de știință spun că acțiunile globale de reducere a combustibililor fosili nu se desfășoară suficient de repede pentru a preveni schimbările climatice periculoase.

Se preconizează că emisiile provenite din schimbarea utilizării terenurilor (cum ar fi defrișările) vor scădea ușor, dar sunt încă prea mari pentru a fi compensate de nivelurile actuale de reîmpădurire și împădurire (noi păduri). Raportul preconizează că totalul emisiilor globale de CO2 (combustibili fosili + schimbări în utilizarea terenurilor) va fi de 40,9 miliarde de tone în 2023.

Această cifră este aproximativ la fel ca nivelurile din 2022 și face parte dintr-un „platou” de 10 ani – departe de reducerea abruptă a emisiilor care este necesară de urgență pentru a îndeplini obiectivele climatice globale.

„Impactul schimbărilor climatice este evident peste tot în jurul nostru, dar acțiunile de reducere a emisiilor de carbon provenite de la combustibilii fosili rămân dureros de lente“, a declarat profesorul Pierre Friedlingstein, de la Global Systems Institute din Exeter, care a condus studiul. „Acum pare inevitabil că vom depăși obiectivul de 1,5°C din Acordul de la Paris, iar liderii reuniți la COP28 vor trebui să convină reduceri rapide ale emisiilor de combustibili fosili chiar și pentru a menține în viață obiectivul de 2°C.”

Cât timp mai este până când se va depăși 1,5°C de încălzire globală? Acest studiu estimează, de asemenea, bugetul de carbon rămas până la depășirea țintei de 1,5°C în mod constant pe mai mulți ani, nu doar pentru un singur an. La nivelul actual al emisiilor, echipa „Global Carbon Budget” estimează că există o șansă de 50% ca încălzirea globală să depășească 1,5°C în mod constant în aproximativ șapte ani. Această estimare este supusă unor mari incertitudini, în primul rând din cauza incertitudinii privind încălzirea suplimentară cauzată de agenți care nu sunt CO2, în special în cazul obiectivelor de 1,5°C, care se apropie de nivelul actual de încălzire. Cu toate acestea, este clar că bugetul de carbon rămas – și, prin urmare, timpul rămas pentru atingerea obiectivului de 1,5°C și evitarea efectelor mai grave ale schimbărilor climatice – se scurge rapid.

Cele mai recente date referitoare la CO2 arată că eforturile actuale nu sunt suficient de profunde sau de răspândite pentru a plasa emisiile globale pe o traiectorie descendentă către Net Zero, dar unele tendințe în materie de emisii încep să se miște, ceea ce arată că politicile climatice pot fi eficiente. La nivelul actual, emisiile globale cresc rapid concentrația de CO2 din atmosferă, provocând schimbări climatice suplimentare și efecte din ce în ce mai grave și mai mari. Toate țările trebuie să își decarbonizeze economiile mai repede decât o fac în prezent pentru a evita efectele mai grave ale schimbărilor climatice.

Tendințele regionale variază în mod dramatic. Se preconizează că, în 2023, emisiile vor crește în India (8,2%) și China (4,0%) și vor scădea în UE (-7,4%), SUA (-3%) și în restul lumii (-0,4%). Se preconizează o creștere a emisiilor globale provenite din cărbune (1,1%), petrol (1,5%) și gaze (0,5%). Nivelurile de CO2 din atmosferă vor ajunge la o medie de 419,3 părți pe milion în 2023, cu 51% peste nivelurile preindustriale.

Aproximativ jumătate din totalul CO2 emis continuă să fie absorbit de „absorbanții” terestre și oceanici, restul rămânând în atmosferă, unde provoacă schimbări climatice. Emisiile globale de CO2 provenite din incendii în 2023 au fost mai mari decât media (pe baza înregistrărilor prin satelit începând cu 2003), din cauza unui sezon de incendii extreme în Canada, unde emisiile au fost de șase până la opt ori mai mari decât media. Nivelurile actuale de eliminare a dioxidului de carbon pe bază de tehnologie (adică excluzând mijloacele bazate pe natură, cum ar fi reîmpădurirea) se ridică la aproximativ 0,01 milioane de tone de CO2, de peste un milion de ori mai mici decât emisiile actuale de CO2 de origine fosilă.

La terminalul de containere Altenwerder (CTA) din Hamburg al Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA), flota de AGV-uri este acum alimentată integral cu baterii. Prin acest pas, HHLA și-a continuat eforturile de înlocuire treptată a ultimelor vehicule care funcționau cu combustibili fosili cu alternative alimentate cu baterii.

În al patrulea trimestru al anului 2023, CTA a scos din uz ultimul transportor de containere alimentat cu motorină (vehicul cu ghidaj automat – AGV). De acum înainte, noua flotă AGV este formată din 95 de vehicule alimentate cu baterii care funcționează cu energie electrică ecologică. Acest lucru înseamnă că energia fosilă nu mai este necesară în nicio etapă a procesului de transport al containerelor, de la navă până la sistemul de depozitare a containerelor – acesta este acum complet electrificat.

Prin trecerea la vehicule AGV alimentate cu baterii și reducerea semnificativă a consumului de motorină asociată, la CTA se economisesc anual aproximativ trei milioane de litri de motorină, ceea ce echivalează cu aproximativ 8.000 de tone de emisii de CO2.

Oliver Dux, director de tehnologie la HHLA: „Trecerea, acum finalizată, la AGV-uri alimentate cu baterii la CTA subliniază încă o dată rolul de pionierat al CTA în ceea ce privește sustenabilitatea, deoarece evităm mii de tone de emisii de CO2 în fiecare an datorită consumului redus de motorină. De asemenea, vom continua să investim în electrificarea echipamentelor celorlalte terminale HHLA, pentru a ajunge la operațiuni neutre din punct de vedere climatic în întregul grup până în 2040.”

În luna august, CTA a primit din nou certificarea de companie neutră din punct de vedere climatic din partea TÜV NORD, deoarece cele 14 macarale portante pentru containere pentru manipularea maritimă, cele 52 de macarale portal din depozitul de blocuri de containere și cele patru macarale portante feroviare sunt deja alimentate cu energie electrică ecologică. În prezent, la CTA se testează utilizarea de tractoare alimentate cu baterii. Se intenționează, de asemenea, electrificarea completă a flotei de tractoare de la CTA.

Ultimele procese de la CTA care mai produc emisii de CO2 sunt compensate cu certificate de compensare. Cu aceste certificate, HHLA sprijină proiectele ecologice care sunt certificate în conformitate cu cel mai înalt standard de aur al reducerilor voluntare de emisii (VER). Scopul este de a reduce în mod continuu cota de compensare. Pentru a realiza acest lucru, HHLA se concentrează pe colaborarea cu partenerii săi pentru a dezvolta soluții inovatoare din punct de vedere tehnic. Reconversia flotei de AGV-uri de la CTA a fost sprijinită de Ministerul Mediului, Climei, Energiei și Agriculturii din Hamburg, folosind fonduri din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), ca parte a proiectului de cercetare „Energiewende in Unternehmen”. Obiectivul a fost reducerea emisiilor de CO2 prin creșterea utilizării energiilor regenerabile fluctuante și îmbunătățirea eficienței aprovizionării cu energie.

sursa foto: hafen-hamburg.de