Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Asociația poloneză de transport și logistică TLP este de părere că, atâta vreme cât autoritățile UE și statele membre pun în aplicare planuri de economisire a energiei, și cât se așteaptă ca în multe țări, din cauza lipsei de gaz, petrol și cărbune, temperatura în instalațiile publice și apartamente să nu fie această iarnă suficient de mare, și poate vor apărea întreruperi periodice de curent, nu este normal ca în transportul rutier să se irosească milioane de tone de motorină în fiecare an doar din cauza Pachetului Mobilitate. Mai exact, din cauza obligației de a aduce în țara de origine sute de mii de camioane la fiecare opt săptămâni. Iar până de curând operatorii erau nevoiți să facă același lucru și cu semiremorcile – dar obligația aceasta a fost eliminată între timp.

Anularea ei nu rezolvă problema risipei de carburant, care este cu atât mai mare cu cât războiul din Ucraina a crescut mult costurile cu energia ale transportatorilor și a limitat disponibilitatea combustibililor. De aceea TLP mai face un apel, de data aceasta la adjunctul șefului Comisiei Europene, Frans Timmermans, responsabil pentru Green Deal, la comisarul pentru transport Adina Vălean și la comisionarul pentru energie Kadri Simson, să suspende imediat prevederea potrivit căreia camioanele trebuie să se întoarcă în țara de înmatriculare cel târziu după opt săptămâni și să stea acolo patru zile (perioada de cooling-off). Iar prevederile privind cabotajul, mai subliniază TLP, au și ele impact negativ asupra eficienței folosirii flotei și se traduc în numeroase curse fără încărcătură.

În opinia TLP, și guvernul polonez ar trebui să inițieze o discuție privind suspendarea imediată a dispozițiilor Pachetului Mobilitate. În plus, asociația a demarat activități menite să le atragă atenția eurodeputaților asupra problemei irosirii energiei în transportul rutier și „sperăm că de această dată protecționismul nu va avea prioritate față de necesitatea de a garanta securitatea energetică a cetățenilor Uniunii Europene“.

În condițiile în care inflația este la cel mai înalt nivel din ultimii foarte mulți ani, iar costurile diferitelor tipuri de energie au crescut enorm – mai ales cele pentru gaz – conturile firmelor de transport, și nu numai, s-au diminuat simțitor, până la a le duce pe unele dintre ele în faliment.

De aceea organismele din cadrul FNTR (Federația Națională din Transporturile Rutiere din Franța) s-au reunit pe 1 și 2 martie pentru a exprima îngrijorarea companiilor de transport și logistică față de creșterea într-o măsură atât de mare a costurilor, în condițiile în care marja de profit din domeniu este foarte mică. În plus, trebuie amintit și faptul că, deși operatorii beneficiază de un sistem de transfer al variațiilor costurilor cu motorina și gazul în tariful de transport, prevederea este în primul rând contractuală, în niciun caz automată. Și, chiar și atunci când se aplică, asta nu se face întotdeauna la timp și în măsura creșterii prețului combustibililor. Iar în condițiile unor costuri care cresc cu câteva mii de euro de la o săptămână la alta, mai ales firmele mici și mijlocii nu cred că pot supraviețui pe termen scurt, din moment ce și termenele de plată sunt mari. Astfel că nici măcar transportatorii care nu și-au redus activitatea nu mai sunt rentabili.

FNTR a mai atras atenția guvernului asupra acestor aspecte acum câteva săptămâni și a solicitat măsuri de sprijin, dar deocamdată nu a primit răspuns, ceea ce, în contextul și mai grav al conflictului din Ucraina, este cu atât mai dificil de suportat. De acea federația revine cu solicitarea de a primi sprijin punctual care să le permită transportatorilor să-și continue activitatea și afirmă că rămâne la dispoziția autorităților pentru a găsi împreună cele mai bune soluții.