Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) și ESPORG – organizația europeană pentru parcări securizate sprijină transportatorii români sã acceseze finanțare europeană pentru dezvoltarea de parcări sigure și securizate destinate camioanelor.

La solicitarea industriei transporturilor rutiere, Comisia Europeană alocă fonduri importante prin programul Mecanismul Conectarea Europei (CEF) pentru crearea de spații de parcare securizate pentru camioane.

Următorul apel de cereri de finanțare CEF pentru construirea de parcări noi sau modernizarea celor existente se va deschide în septembrie 2023.

“Ne bucură interesul firmelor de transport pentru acest apel, reflectat în numărul mare de participanți la webinarul UNTRR-ESPORG din 16 iunie 2023, în cadrul căruia am prezentat oportunitățile de finanțare europeană destinate parcărilor de camioane, și încurajăm cât mai mulți transportatori să solicite finanțare în acest sens” a declarat Secretarul General UNTRR Radu Dinescu.

Spațiile de parcare sigure și securizate sunt esențiale pentru respectarea prevederilor legislației naționale și europene privind siguranța rutierã și timpii de conducere și de odihnă ai șoferilor profesioniști, permițându-le acestora să beneficieze de odihnă de calitate în condiții de securitate și siguranță, în timp ce au acces la un nivel minim de servicii.

În același timp, spațiile de parcare sigure și securizate sunt necesare pentru a proteja șoferii de camion, mărfurile transportate și firmele de transport de infracțiunile în domeniul transportului de mărfuri.

Aproximativ 75% dintre infracțiunile legate de transportul de mărfuri au loc atunci când vehiculele grele de marfă se află în locuri de parcare nesigure, a comunicat UNTRR. Industria transporturilor rutiere se confruntă cu un deficit semnificativ de spații de parcare sigure și securizate în România și la nivel european, unde numărul de parcări disponibile este de aproximativ 7.000, în timp ce Comisia Europeană (CE) estimează că cererea totală de parcări peste noapte pentru vehiculele grele de marfã a fost de 400.000 pe noapte – așa cum arată un studiu CE realizat în

2019 privind locurile de parcare sigure și securizate pentru camioane, la care au participat UNTRR, IRU și ESPORG.

UNTRR și ESPORG au organizat pe 16 iunie 2023 un eveniment dedicat tuturor firmelor de transport rutier interesate să afle cum pot atrage fonduri europene prin CEF pentru construirea de spații de parcare pentru camioane și care sunt elementele de bază ale unui proiect de succes.

Conform experților ESPORG, procesul de aplicare pentru fonduri europene la Bruxelles trebuie să respecte criteriile de calitate și relevanță stabilite de Comisie, iar pregătirea și scrierea unei cereri bune de finanțare durează cel puțin jumătate de an de la început la sfârșit. Firmele de transport rutier interesate sã construiască sau să modernizeze spatii de camioane pentru camioane se pot adresa la office@untrr.ro pentru a beneficia de sprijinul UNTRR și ESPORG în procesul de pregãtire a cererii de finanțare europeanã prin CEF.

Patru asociații europene îi scriu comisarului Vălean pentru a sugera patru acțiuni prin care să se valorifice cât mai bine fondurile acordate de UE – aproximativ 1,5 miliarde de euro pentru crearea a 60-70.000 de locuri de parcare pentru camioane în 5-7 ani – pentru a construi parcări noi și mai sigure.

Producători de vehicule, transportatorii și companii de logistică, operatori de parcări și companii mici și mijlocii de transport rutier de mărfuri, asociațiile europene care reprezintă aceste sectoare (ACEA, CLECAT, ESPORG și UETR) au trimis o scrisoare comisarului european pentru transporturi, Adina Vălean, pentru a solicita o întâlnire în cadrul căreia să își exprime temerile că politica excelentă implementată în ultima vreme pentru creșterea protecției și siguranței parcărilor pentru camioane ar putea întâmpina unele frâne care trebuie înlăturate.

În scrisoarea deschisă trimisă Adinei Vălean cele patru asociații mulțumesc Comisiei pentru că a “îmbunătățit în mod decisiv condițiile de muncă și de odihnă pentru cei aproape 5 milioane de șoferi profesioniști din Europa”, oferind standarde de parcare și cofinanțând cu fonduri de aproape 1,5 miliarde de euro “crearea a aproximativ 60-70.000 de locuri de parcare sigure și de înaltă calitate pentru camioane în următorii 5-7 ani – o creștere de zece ori mai mare față de nivelurile actuale”.

Problema, potrivit celor patru asociații, provine din rezultatele unor licitații recente în care au apărut o serie de ineficiențe și deficiențe care, “dacă nu vor fi rezolvate urgent, vor compromite utilizarea deplină și eficientă a fondurilor europene disponibile, punând în pericol îmbunătățirea preconizată a condițiilor de muncă și de odihnă pentru șoferi”. Mai exact, asociațiile fac patru recomandări, patru acțiuni la care trebuie să se lucreze de urgență prin integrarea acțiunii întreprinzătorilor privați cu serviciile Comisiei.

(a) să organizeze o amplă campanie de promovare comună pentru a ajunge la toate părțile interesate din Europa și pentru a crește numărul de cereri valide de cofinanțare din partea UE;

b) să îmbunătățească calitatea cererilor de finanțare prin cursuri de formare și servicii de consultanță specifice care să fie oferite solicitanților interesați;

c) să introducă modificări specifice ale criteriilor de selecție, inclusiv includerea în criteriile de eligibilitate a includerii într-o rețea extinsă;

d) să promoveze sinergiile dintre TEN-T și TEN-E, permițând oportunități suplimentare de cofinanțare pentru stațiile de încărcare de mare capacitate și, în general, pentru dezvoltarea infrastructurilor de combustibili alternativi pentru vehiculele grele de mare tonaj în zone de parcare sigure.

Toate acestea, potrivit celor patru asociații europene, ar trebui, deja în a doua rundă de finanțare din septembrie 2022 și în următoarea rundă de finanțare din septembrie 2023, să crească numărul și să îmbunătățească calitatea cererilor.

În plus, pentru a asigura utilizarea integrală a fondurilor UE disponibile, ACEA, CLECAT, ESPORG și UETR solicită Comisiei să realoce sumele neutilizate din apelul din 2021 și sumele neutilizate din următorul apel din 2022 în septembrie, pentru a le pune “în zestre” la alte solicitări care vor veni în 2024 și 2025