Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Polonia lucrează la implementarea unui nou sistem, eToll, prin satelit, de colectare a taxelor de utilizare a infrastructurii rutiere. Iar Ministerul polonez al Finanțelor, ca răspuns la comentariile unor transportatori din această țară referitoare la costurile pe care le presupune trecerea la noul sistem – adică achiziția echipamentului toll – le propune acestora să ia un credit fiscal, ceea ce pentru operatori este inacceptabil. Creditul fiscal presupune ca toate costurile cu achiziția în 2021 a dispozitivelor necesare pentru plata taxelor de drum conform noului sistem, dar și cu întreținerea lor și cu abonamentul, să fie deduse din venituri, în funcție de numărul de unități de bord deținute de fiecare firmă, dar cu o valoare maximă netă de 500 de zloți polonezi pentru fiecare vehicul funcțional în 2021 și care plătește taxa electronic.

Când se va trece la noul sistem, taxarea se va face pe baza datelor despre locația camioanelor, iar dezvoltatorii sistemului au decis să se poată folosi orice dispozitiv, inclusiv un telefon smart, și că alegerea lui și a echipamentului din vehicul rămâne responsabilitatea managerilor. Dar antreprenorii nu sunt de acord, deoarece, din punctul lor de vedere, un telefon mobil nu este potrivit în acest scop, în timp ce o unitate de bord, mai potrivită, îi forțează să suporte costuri suplimentare, pentru că trebuie să o cumpere în condițiile pieței.

Transportatorii refuză propunerea ministerului, afirmând că este de neînțeles de ce toți plătitorii de taxe trebuie să sprijine afacerile furnizorilor acestor sisteme – căci statul a delegat responsabilitatea pentru oferirea echipamentelor de bord unor firme private. Un dezavantaj al acestei soluții este absența oricărei garanții din partea statului împotriva unui preț prea mare al facilităților necesare pentru a plăti serviciul public sau împotriva efectelor monopolizării pieței de către un singur furnizor.

Reprezentanții asociației poloneze de transport și logistică TLP cred că este posibil ca un singur furnizor, nu neapărat o firmă din Polonia, să domine piața, să impună un preț foarte mare și să facă profit uriaș. Dacă s-ar urma exemplul altor țări, operatorul sistemului ar trebui să pună la dispoziție astfel de dispozitive, iar transportatorii să le închirieze împreună cu un serviciul complet de transmitere de date.

Până de curând se știa că sistemul de plată a utilizării infrastructurii rutiere din Polonia, ViaToll, trebuia să expire pe 30 iunie, iar din iulie șoferi vehiculelor cu masa totală maximă mai mare de 3,5 t urmau să folosească numai sistemul nou eToll pe bază de sateliți. Dar pe 14 aprilie ministrul polonez de finanțe a anunțat că la cererea transportatorilor se va extinde posibilitatea de a folosi vechiul sistem, ceea ce dă implicit posibilitatea de a extinde perioada de testare a celui nou.

Parlamentul Poloniei a adoptat o lege care spune că actualul sistem ViaToll nu va expira, așa cum fusese panificat, pe 30 iunie, ci va continua să opereze în paralel cu noul eToll încă trei luni. Este a doua amânare a introducerii noului sistem și teoretic decizia Parlamentului vine în sprijinul transportatorilor, cărora le dă timp să se adapteze la schimbare. Dar managerii din domeniu au mari rezerve nu numai în legătură cu modul în care se va face schimbarea, ci și în legătură cu sistemul însuși, deși în el s-au investit până acum câteva sute de milioane de zloți. Iar reprezentanții asociației de transport și logistică din Polonia, TLP, consideră că înlocuirea sistemului actual va crește riscul de haos în trafic și, mai ales, riscul ca statul să piardă, începând din următoarele luni, miliarde de dolari pe care altfel i-ar colecta pentru întreținerea drumurilor.

În plus, așa cum explică președintele Asociației Angajatorilor din Transport și Logistică din această țară, dacă transportatorii trebuie să plătească pentru folosire autostrăzilor, statul are și el o obligație, aceea de a le oferi echipamentul onboard și de a le garanta accesul la sistemul de taxare. Or, în loc de asta statul a transferat accesul unor companii private care îl vor vinde conform regulilor pieței, ceea ce „mă uimește peste măsură“.