Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Deputații europeni și guvernele UE au convenit să reformeze sistemul de comercializare a certificatelor de emisii, pentru a reduce în continuare emisiile industriale și pentru a investi mai mult în tehnologii ecologice.

Sistemul UE de comercializare a certificatelor de emisii (ETS), care consacră principiul „poluatorul plătește”, se află în centrul politicii europene în domeniul climei și este cheia pentru atingerea obiectivului de neutralitate climatică a Uniunii. Punând un preț pentru emisiile de gaze cu efect de seră, ETS a declanșat reduceri semnificative ale emisiilor poluante, deoarece industriile sunt forţate să își reducă emisiile și să investească în tehnologii ecologice.

Astfel, emisiile poluante din sectoarele ETS trebuie reduse cu 62% până în 2030, comparativ cu 2005, ceea ce reprezintă o creştere cu un punct procentual peste propunerea Comisiei. Pentru a ajunge la această reducere, va exista o scădere unică a cantității în cote la nivelul UE, de 90 Mt echivalent CO2 în 2024 și respectiv 27 Mt în 2026, în combinație cu o reducere anuală a cotelor cu 4,3% în perioada 2024-2027 și 4,4% din 2028-2030.

De asemenea, cotele gratuite pentru industriile din ETS vor fi eliminate treptat după cum urmează: 2026: 2,5%, 2027: 5%, 2028: 10%, 2029: 22,5%, 2030: 48,5%, 2031: 61%, 2032: 73,5%, 2033: 86% şi 2034: 100%.

Mecanismul de ajustare a frontierei de carbon (CBAM), asupra căruia deputații europeni au ajuns la un acord cu guvernele UE la începutul lui decembrie pentru a preveni relocarea carbonului, va fi introdus treptat cu aceeași viteză cu care vor fi eliminate cotele gratuite din ETS. Prin urmare, CBAM va începe în 2026 și va fi introdus treptat până în 2034.

Până în 2025, Comisia va evalua şi riscul de relocare a emisiilor de carbon pentru bunurile produse în UE destinate exportului în țări din afara UE și, dacă este necesar, va prezenta o propunere legislativă conformă cu OMC pentru a aborda acest risc. În plus, se estimează că 47,5 milioane de certificate vor fi utilizate pentru a strânge finanțări noi și suplimentare pentru a aborda orice risc de relocare a carbonului legat de export.

Un nou ETS II separat pentru combustibil pentru transportul rutier și clădiri, care va pune un preț pentru emisiile din aceste sectoare, va fi stabilit până în 2027. Acesta este cu un an mai târziu decât propunerea Comisiei. După cum a solicitat Parlamentul, combustibilul pentru alte sectoare, cum ar fi producția, va fi, de asemenea, acoperit. În plus, ETS II ar putea fi amânat până în 2028 pentru a proteja cetățenii, dacă prețurile la energie sunt excepțional de ridicate. În plus, va fi instituit un nou mecanism de stabilitate a prețurilor pentru a se asigura că, dacă prețul unei cote din ETS II crește peste 45 de euro, vor fi eliberate 20 de milioane de cote suplimentare.

PE a decis ca mai mulți bani să fie disponibili pentru tehnologii inovatoare și pentru modernizarea sistemului energetic. Astfel, Fondul pentru inovare va fi majorat de la 450 la 575 milioane de certificate, iar Fondul de modernizare va fi majorat prin licitarea a 2,5% suplimentar din certificate care vor sprijini țările UE cu PIB pe cap de locuitor sub 75% din media UE. Toate veniturile naționale din licitarea cotelor ETS vor fi cheltuite pentru activități legate de climă. Deputații europeni și Consiliul au convenit, de asemenea, să înființeze un Fond pentru climatul social pentru cei mai vulnerabili şi, după cum a solicitat de mai multe ori Parlamentul, ETS va fi extins, pentru prima dată, şi la transportul maritim.

24% din toate certificatele ETS vor fi plasate în rezerva de stabilitate a pieței, pentru a aborda eventualele dezechilibre între oferta și cererea de certificate de pe piață din cauza șocurilor externe, cum ar fi cele cauzate de Covid-19.

În ceea ce priveşte deşeurile, ţările UE trebuie să măsoare, să raporteze și să verifice emisiile provenite de la instalațiile de incinerare a deșeurilor municipale începând cu 2024. Până la 31 ianuarie 2026, Comisia va prezenta un raport cu scopul de a include astfel de instalații în EU ETS din 2028, cu o posibilă renunțare până în 2030.

În perioada următoare, PE și Consiliul vor trebui să aprobe oficial acordul înainte ca noua lege să intre în vigoare. ETS face parte din pachetul „Fit for 55 in 2030”, care este planul UE de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră cu cel puțin 55% până în 2030, comparativ cu nivelurile din 1990, în conformitate cu Legea europeană a climei.

Presa poloneză semnalează că nu mai puțin de 80% dintre consumatorii polonezi intenționează să limiteze cheltuielile și să caute să facă economii atunci când cumpără alimente și bunuri și servicii importante. În același timp, polonezii sunt din ce în ce mai predispuși să se orienteze către cele mai ieftine produse, caută în mod activ promoțiile, iar un procent tot mai mare renunță să mai cumpere anumite categorii.

Acestea sunt concluziile celui de-al 13-lea val al sondajului Current Consumer Mood realizat de GfK în luna septembrie a acestui an. 82% dintre cumpărători recunosc că achiziționează mai puține produse și servicii importante. În plus, 78% dintre polonezi declară că fac economii similare atunci când cumpără alimente. Coșul mediu al consumatorului polonez se micșorează de la o lună la alta. Și, deși oamenii cumpără mai puțin în volum, cheltuie mai mult pentru cumpărături.

Aceasta subliniază că aproape 70% dintre consumatori se abțin de la cumpărarea de produse inutile, jumătate sunt mai dispuși să profite de promoții, iar 42% caută produse similare la prețuri mai mici. Cumpărăturile la mâna a doua rămân cea mai rară strategie.

Clienții au fost speriați de creșterea prețurilor. Analiștii de la PKO Research spune că ce este mai rău se va termina în curând. Aceștia subliniază că FMI vede un risc tot mai mare de recesiune în economia mondială. În același timp, previziunile actuale ale FMI sugerează că vârful inflației în economiile dezvoltate este deja în curs de atingere și că anul viitor va fi un an de scădere a inflației.

Dacă cererea scade, producția va scădea în curând. Sentimentul industrial german, conform Institutului ifo, a scăzut la minus 53,2 puncte. Acesta este cel mai scăzut nivel din 1991. FAZ a raportat că, numai în ultima lună, solvabilitatea întreprinderilor mici a scăzut cu 30%, ceea ce reprezintă o veste alarmantă pentru transportatorii polonezi, deoarece mulți dintre ei folosesc mici companii de expediție din Germania care se încadrează în definiția IMM-urilor. Transportatorii trebuie să fie atenți de la cine primesc comenzi, deoarece acestea pot rămâne neplătite.

Numărul de furturi este din ce în ce mai mare. Se pierd mărfuri, iar infracționalitatea este în creștere. Ca și în crizele anterioare, mărfurile greu de identificat sunt cele mai valoroase – în general electronice. Marfa este preluată de o mașină falsă cu numere de înmatriculare modificate.

Prețurile de transport nu cresc și există în mod clar mai puține mărfuri disponibile. Companiile își reduc producția, stocurile au crescut la începutul anului, ceea ce a stimulat economia, dar acum vânzările sunt în scădere. După vacanță, unele uzine energofage nu și-au reluat producția. Prăbușirea principalului producător de hârtie igienică din Germania este un exemplu. Industria este deja în criză de energie.

Între timp, companiile poloneze își vor pierde o parte din volume. În ultima vreme, Rusia a restricționat intrarea și a tăiat accesul companiilor poloneze pe piețele asiatice. Aceasta este o altă mare pierdere pentru mediul de afaceri din cauza agresiunii Rusiei împotriva Ucrainei.