Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

În condițiile cererii slabe de transport maritim și capacității în exces, companiile din domeniu au mari probleme în a obține creșteri de tarife, așa cum reiese dintr-o analiză a Upply (Container shipping surcharges back in fashion (upply.com)). Deoarece costurile lor cresc inclusiv din cauza situației geopolitice, iar rezultatele operaționale se deteriorează de câteva luni. Singura soluție pe care au găsit-o companiile de transport maritim este introducerea de suprataxe temporare pentru a compensa, măcar parțial, tarifele actuale mici.

Aceasta nu este o inițiativă nouă. După pandemia de Covid-19, companiile din domeniu au renunțat la suprataxe, deoarece tarifele au fost mai mult decât suficiente pentru a acoperi costurile. Dar acum situația este total diferită.

De la 1 ianuarie se așteaptă să intre în vigoare suprataxa pentru schema de comercializare a certificatelor de emisii (ETS) pentru emisiile de CO2. Dar la aceasta se adaugă una pentru riscuri de război, una pentru Golful Aden, una pentru Canalul Suez și una pentru eventuale congestii.

Deci, constată analiștii Upply, există o mare posibilitate ca suprataxele să devină o componentă tot mai importantă în achiziționarea serviciilor de transport containerizat de marfă. În unele cazuri, ele pot reprezenta 20% din tariful total. Expeditorii mari sunt într-o poziție puternică și pot încorpora aceste taxe în contractele lor anuale, iar pe piața spot suprataxele sunt adăugate la tariful de bază, și astfel se restabilește diferența dintre tarifele spot și cele contractuale și se corectează o anomalie despre care se crede că durează deja de prea mult timp.

Sursă foto: CMA CGM (https://www.cma-cgm.com/products-services/flyers)

Noua revizuire a greutăților și dimensiunilor vehiculelor grele este văzută ca o oportunitate de a asigura eficiența și tranziția ecologică a sectorului transporturilor.

Uniunea Europeană a Transportatorilor Rutieri UETR salută revizuirea Directivei 96/53/CE privind greutățile și dimensiunile maxime ale vehiculelor grele de marfă, permițând vehicule mai lungi și mai grele și dezvoltarea sistemelor modulare europene („EMS”) în transportul rutier internațional de mărfuri.
Această inițiativă oferă o oportunitate de a contribui la sustenabilitatea mediului printr-o eficiență mai mare, o capacitate mai mare și o productivitate mai mare, contribuind totodată la atenuarea deficitului tot mai mare de forță de muncă din sector.

Întrucât tehnologia vehiculelor hibride sau cu emisii zero aduce o greutate suplimentară vehiculelor, abordarea propusă pentru a crește sarcina utilă a acestor vehicule este extrem de benefică.
Această nouă propunere facilitează implementarea vehiculelor ecologice în UE. Cu toate acestea, este necesară o abordare realistă, de la sisteme solide de casare până la implementarea eficientă a infrastructurilor de combustibili alternativi, precum și măsuri generalizate de combatere a prețurilor ridicate la energie.

Orice nou cadru ar trebui să faciliteze autorizarea a 44 de tone pentru orice vehicul pe termen lung, indiferent de sursa de energie utilizată, mixul energetic și neutralitatea tehnologică fiind cea mai bună abordare pentru a realiza decarbonizarea.

Normele prevăzute sunt clare și subliniază importanța ca UE să permită traficul transfrontalier al combinațiilor de 44 de tone printr-un sistem cuprinzător și uniform în statele membre ale UE, pentru a asigura condiții de concurență echitabile în acest sector.

Există încă provocări în ceea ce privește infrastructura rutieră care trebuie depășite, iar acest lucru va necesita un efort din partea autorităților naționale și a UE, prin alocarea de noi fonduri, cum ar fi cele din Eurovinieta sau ETS.

Un mediu concurențial echitabil va împiedica transportatorii să se confrunte cu medii de operare diferite și va încuraja, de asemenea, mai multe investiții mai eficiente din partea IMM-urilor, cu condiția ca acestea să aibă certitudinea că vehiculele mai grele și mai lungi pe care le achiziționează pot efectua activități de transport pe teritoriul UE.