Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Compania care deține camioanele VW Traton se așteaptă ca norma de producție Euro 7 planificată să coste miliarde de euro în plus. „Ne confruntăm cu costuri uriașe, aproximativ un miliard de euro în întregul grup, pentru investiții în tehnologie care sunt eliminate treptat, în timp ce ne confruntăm cu schimbări majore”, a declarat șeful mărcii MAN a Traton, Alexander Vlaskamp, într-un interviu acordat „Welt am Sonntag” („WamS”) „Normele de rafinare propuse sunt definite atât de strict încât avem nevoie de fapt de mai mult combustibil și, cu toate acestea, oxizii de azot sunt ușor reduși”. Vlaskamp a pledat pentru subvenții pentru achiziționarea de camioane noi cu standarde Euro 6 pentru a înlocui vehiculele mai vechi în locul noului standard de emisii.

Industria auto – producătorii de autoturisme și camioane – face un lobby puternic împotriva introducerii noilor standarde UE privind emisiile pentru motoarele cu ardere internă. În special producătorii se așteaptă la costuri suplimentare pentru a se conforma unor reglementări mai stricte – dar, având în vedere tranziția preconizată către o energie electrică cu emisii zero și, eventual, un impuls pentru pilele de combustie, ei consideră că aceste costuri sunt prea mari. Pe de altă parte, Comisia Uniunii Europene afirmă că, printre altele, poluarea ale cărei emisii sunt deja controlate de actualul standard Euro 6 nu a fost abordată în anumite domenii prin procedurile de testare stabilite până în prezent

Nu doar la Bruxelles există dezacorduri, deoarece unele țări vor să blocheze noile reglementări privind emisiile. Există dezacord și în cadrul guvernului german. Ministrul Mediului, Steffi Lemke (Verzii), dorește ca Euro 7 să fie introdus în termen de un an. Partenerul de coaliție al FDP se opune, iar ministrul transporturilor Volker Wissing a vorbit recent despre greșeala de a pune pe jar industria auto și producătorii de vehicule comerciale.

În noiembrie, Comisia Europeană a publicat propuneri de revizuire a valorilor limită ale poluanților, cum ar fi oxizii de azot. O altă noutate a standardului planificat Euro 7 este că poluanți precum particulele trebuie să fie controlați în viitor prin intermediul uzurii anvelopelor și a frânelor. Acest lucru înseamnă că vehiculele electrice și vehiculele pe bază de hidrogen vor intra, de asemenea, sub incidența legii. Statele membre ale UE și Parlamentul European nu au discutat încă acest proiect și nu au convenit asupra unei linii comune. În prezent, normele ar urma să intre în vigoare în 2025, iar pentru camioane și autobuze în 2027.

Un nou studiu realizat de Frontier Economics și citat de ACEA arată că propunerea Euro 7 privind emisiile poluante ar duce la creșteri ale costurilor de producție a autoturismelor, camionetelor, camioanelor și autobuzelor de 4 până la 10 ori mai mari decât cele invocate de Comisia Europeană.

Concret, studiul calculează costurile/vehicul la aproximativ 2.000 de euro pentru autoturismele și camionetele cu motor cu ardere internă și la aproape 12.000 de euro pentru camioanele și autobuzele diesel, față de 180-450 de euro pentru autoturisme și camionete și 2.800 de euro pentru camioane și autobuze, cum estimase CE.

Și acestea sunt numai costurile directe de producție, cele pentru echipamente și investiții. În realitate, pentru utilizatorii finali ai vehiculelor scumpirile ar putea fi și mai mari.

Asta în condițiile în care, așa cum reamintește ACEA, datorită normelor actuale Euro 6/VI, UE are cele mai stricte standarde pentru emisiile poluante (NOx și particulele în suspensie) din lume, iar emisiile de gaze de eșapament sunt deja la un nivel abia măsurabil datorită tehnologiei de ultimă generație a vehiculelor. Chiar și având acest nivel avansat, industria auto europeană se angajează să reducă în continuare emisiile în beneficiul climei, al mediului și al sănătății, însă reafirmă că propunerea Euro 7 pur și simplu nu este modalitatea corectă de a face acest lucru, deoarece ar avea un impact extrem de scăzut asupra mediului și un cost extrem de ridicat, așa cum subliniază și cu această ocazie Sigrid de Vries, directorul general ACEA.

Pe lângă costurile directe, propunerea Euro 7 va genera costuri indirecte, cum ar fi un consum de combustibil cu circa 3,5% mai mare, care pe întreaga durată de viață a unui vehicul ar putea ajunge la 20.000 de euro în plus pentru camioanele care fac transport pe distanțe lungi și la 650 de euro pentru autoturisme și camionete. Iar aceste costuri indirecte sunt ignorate în evaluarea impactului realizată de Comisie și ar pune presiune și mai mare asupra consumatorilor și cărăușilor într-un moment în care inflația este oricum ridicată și energia, scumpă. De aceea reprezentanții industriei auto din Europa continuă să susțină că grija pentru mediu și pentru sănătate se poate manifesta prin tranziția către electrificare și prin înlocuirea vehiculelor vechi de pe șosele cu modele Euro 6/VI, care sunt foarte eficiente.