Ultimele decenii au fost marcate de lupta împotriva poluării, presiunea pe industria auto pentru dezvoltarea și implementarea de tehnologii cât mai curate fiind uriașă. Totul s-a făcut cu investiții semnificative din partea producătorilor, care, evident, au transferat această cheltuială în prețul vehiculelor.
Deși calitatea aerului s-a îmbunătățit, o proporție semnificativă a populației urbane din UE este încă expusă la concentrații de poluanți peste limitele Directivei privind calitatea aerului înconjurător, arată Comisia Europeană (CE), motiv pentru care este decisă să meargă înainte cu implementarea noilor norme privind emisiile. Euro 7 însă rămâne un subiect controversat.
Voci s-au ridicat inclusiv dintre europarlamentari, care au cerut CE să arate care este eficiența reglementărilor privind standardul de poluare al vehiculelor noi, în condițiile în care vârsta medie a parcului auto național în multe state membre este în continuare foarte ridicat. Este dată ca exemplu Grecia, unde, potrivit unui studiu ACEA derulat la finele lui 2021, vârsta medie a vehiculelor era de 17 ani, iar anul trecut erau încă în circulație aproape 910.000 mașini având o vechime de 30 de ani. Nici alte țările central și est-europene nu sunt departe: Estonia (medie de vârstă a parcului auto de 16,8 ani), Cehia (15,6), Lituania (14,6), Polonia și Ungaria (14,5) și Slovacia (14,3).
Această problemă a înlocuirii vehiculelor vechi aflate în exploatare trebuie însă tratată separat, se arată într-un răspuns oficial al CE.
Astfel, stimulentele pentru reînnoirea flotei cu vehicule cu emisii zero plus infrastructura de încărcare sau pentru modernizarea autovehiculelor mai vechi ar trebui să fie direcționate către înlocuirea celor mai vechi și mai poluante vehicule și să nu fie legate doar de achiziționarea unor mașini noi. Unele scheme pot fi susținute eficient de programele UE, care sprijină și reînnoirea flotei în transportul public. Conceperea și finanțarea unor astfel de scheme de stimulente sunt de competența statelor membre individuale, sub rezerva respectării normelor privind ajutoarele de stat și a altor cerințe specifice fondurilor, de exemplu, principiul „a nu face un prejudiciu semnificativ” în cadrul mecanismului de redresare și reziliență, se mai arată în răspunsul oficial al Comisiei.
Compania care deține camioanele VW Traton se așteaptă ca norma de producție Euro 7 planificată să coste miliarde de euro în plus. „Ne confruntăm cu costuri uriașe, aproximativ un miliard de euro în întregul grup, pentru investiții în tehnologie care sunt eliminate treptat, în timp ce ne confruntăm cu schimbări majore”, a declarat șeful mărcii MAN a Traton, Alexander Vlaskamp, într-un interviu acordat „Welt am Sonntag” („WamS”) „Normele de rafinare propuse sunt definite atât de strict încât avem nevoie de fapt de mai mult combustibil și, cu toate acestea, oxizii de azot sunt ușor reduși”. Vlaskamp a pledat pentru subvenții pentru achiziționarea de camioane noi cu standarde Euro 6 pentru a înlocui vehiculele mai vechi în locul noului standard de emisii.
Industria auto – producătorii de autoturisme și camioane – face un lobby puternic împotriva introducerii noilor standarde UE privind emisiile pentru motoarele cu ardere internă. În special producătorii se așteaptă la costuri suplimentare pentru a se conforma unor reglementări mai stricte – dar, având în vedere tranziția preconizată către o energie electrică cu emisii zero și, eventual, un impuls pentru pilele de combustie, ei consideră că aceste costuri sunt prea mari. Pe de altă parte, Comisia Uniunii Europene afirmă că, printre altele, poluarea ale cărei emisii sunt deja controlate de actualul standard Euro 6 nu a fost abordată în anumite domenii prin procedurile de testare stabilite până în prezent
Nu doar la Bruxelles există dezacorduri, deoarece unele țări vor să blocheze noile reglementări privind emisiile. Există dezacord și în cadrul guvernului german. Ministrul Mediului, Steffi Lemke (Verzii), dorește ca Euro 7 să fie introdus în termen de un an. Partenerul de coaliție al FDP se opune, iar ministrul transporturilor Volker Wissing a vorbit recent despre greșeala de a pune pe jar industria auto și producătorii de vehicule comerciale.
În noiembrie, Comisia Europeană a publicat propuneri de revizuire a valorilor limită ale poluanților, cum ar fi oxizii de azot. O altă noutate a standardului planificat Euro 7 este că poluanți precum particulele trebuie să fie controlați în viitor prin intermediul uzurii anvelopelor și a frânelor. Acest lucru înseamnă că vehiculele electrice și vehiculele pe bază de hidrogen vor intra, de asemenea, sub incidența legii. Statele membre ale UE și Parlamentul European nu au discutat încă acest proiect și nu au convenit asupra unei linii comune. În prezent, normele ar urma să intre în vigoare în 2025, iar pentru camioane și autobuze în 2027.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit