Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Un nou studiu realizat de Frontier Economics și citat de ACEA arată că propunerea Euro 7 privind emisiile poluante ar duce la creșteri ale costurilor de producție a autoturismelor, camionetelor, camioanelor și autobuzelor de 4 până la 10 ori mai mari decât cele invocate de Comisia Europeană.

Concret, studiul calculează costurile/vehicul la aproximativ 2.000 de euro pentru autoturismele și camionetele cu motor cu ardere internă și la aproape 12.000 de euro pentru camioanele și autobuzele diesel, față de 180-450 de euro pentru autoturisme și camionete și 2.800 de euro pentru camioane și autobuze, cum estimase CE.

Și acestea sunt numai costurile directe de producție, cele pentru echipamente și investiții. În realitate, pentru utilizatorii finali ai vehiculelor scumpirile ar putea fi și mai mari.

Asta în condițiile în care, așa cum reamintește ACEA, datorită normelor actuale Euro 6/VI, UE are cele mai stricte standarde pentru emisiile poluante (NOx și particulele în suspensie) din lume, iar emisiile de gaze de eșapament sunt deja la un nivel abia măsurabil datorită tehnologiei de ultimă generație a vehiculelor. Chiar și având acest nivel avansat, industria auto europeană se angajează să reducă în continuare emisiile în beneficiul climei, al mediului și al sănătății, însă reafirmă că propunerea Euro 7 pur și simplu nu este modalitatea corectă de a face acest lucru, deoarece ar avea un impact extrem de scăzut asupra mediului și un cost extrem de ridicat, așa cum subliniază și cu această ocazie Sigrid de Vries, directorul general ACEA.

Pe lângă costurile directe, propunerea Euro 7 va genera costuri indirecte, cum ar fi un consum de combustibil cu circa 3,5% mai mare, care pe întreaga durată de viață a unui vehicul ar putea ajunge la 20.000 de euro în plus pentru camioanele care fac transport pe distanțe lungi și la 650 de euro pentru autoturisme și camionete. Iar aceste costuri indirecte sunt ignorate în evaluarea impactului realizată de Comisie și ar pune presiune și mai mare asupra consumatorilor și cărăușilor într-un moment în care inflația este oricum ridicată și energia, scumpă. De aceea reprezentanții industriei auto din Europa continuă să susțină că grija pentru mediu și pentru sănătate se poate manifesta prin tranziția către electrificare și prin înlocuirea vehiculelor vechi de pe șosele cu modele Euro 6/VI, care sunt foarte eficiente.

Rezultatele obținute la închiderea Barometrului electromobilității pentru 2022 evidențiază încă o dată dezvoltarea lentă a electrificării în Spania. Potrivit ANFAC, indicatorul general de electromobilitate (care evaluează penetrarea vehiculelor electrificate și instalarea infrastructurilor de încărcare cu acces public) a ajuns la un scor total de 15,3 puncte, ceea ce reprezintă o creștere de 3,5 puncte față de anul precedent.

Așa cum a subliniat ANFAC, din ianuarie anul trecut, ritmul de dezvoltare a electrificării în Europa se împarte în două, reflectând două grupuri cu viteze diferite, Spania situându-se în coada clasamentului.

În grupul fruntaș, țări precum Germania, Țările de Jos și Regatul Unit cresc peste media europeană, iar Portugalia se remarcă, de asemenea, datorită impozitării și măsurilor axate pe favorizarea dezvoltării electromobilității, plasându-se în același ritm cu media europeană, după ce și-a accelerat ritmul de dezvoltare. Între timp, Spania, cu aproximativ 15 puncte sub media europeană, se află la același nivel de dezvoltare cu țări precum Ungaria, Republica Cehă și Italia.

Decalajul este și mai evident în comparație cu Europa, unde media țărilor se situează la un total de 33,7 puncte din 100, ceea ce reprezintă o creștere de 7 puncte.

La nivel național, în Spania, toate regiunile înregistrează o ușoară creștere, în ciuda dezvoltării lente a infrastructurii de încărcare și a intrării pe piață a vehiculelor electrificate. În Top-3, Madrid se află în fruntea clasamentului cu un total de 21,5 puncte din 100, urmată de Navarra (18,7 puncte) și Catalonia (18,5 puncte).

Anul trecut, indicatorul de penetrare a vehiculelor electrificate a obținut un scor mediu de 23,2 puncte, ceea ce reprezintă o creștere de 3,6 puncte. Cu acest scor, Spania ocupă penultimul loc în clasamentul Barometrului electromobilității.

Spania continuă ritmul lent de dezvoltare a infrastructurii de încărcare în 2022, ocupând astfel ultimele poziții în clasamentul european. În ceea ce privește indicatorul privind infrastructura de încărcare din 2022, s-a obținut un scor de 7,3 puncte din 100, ceea ce reprezintă o creștere de 3,3 puncte.

În ciuda acestei creșteri, Spania se află cu mult în urma ritmului de dezvoltare a mediei europene, care a reușit să crească cu 6,7 puncte, ajungând la un rating total de 16,2 puncte. Acest scor plasează Spania cu 9 puncte sub media europeană. Între timp, Portugalia a înregistrat o creștere notabilă, cu o creștere de 13,7 puncte, urcând de pe ultimul loc în clasament până deasupra mediei europene.

Departe de obiectiv

Pe parcursul anului trecut, infrastructura de încărcare cu acces public a ajuns la 18.128 de puncte de încărcare, ceea ce, comparativ cu anul precedent, reprezintă 4.717 puncte de încărcare noi. Creșterea înregistrată anul trecut este insuficientă pentru a atinge ținta de 45.000 de puncte de încărcare cu acces public în 2022, necesară pentru a îndeplini obiectivul Planului Național Integrat de Energie și Climă (PNIEC).

În mod similar, în ritmul actual, va fi dificil să se atingă obiectivele stabilite de guvern în Planul de redresare și reziliență în domeniul transformării, care a stabilit între 80.000 și 100.000 de puncte de încărcare cu acces public și 250.000 de vehicule electrificate până în 2023.

Doar 1,4% din infrastructura de încărcare cu acces public permite încărcarea la 250 kW sau mai mult si timpi de încărcare mai mici de 15 minute.

Pentru a dispune de o infrastructură de încărcare de calitate, este necesară o rețea de puncte de încărcare cu acces public cu puteri de peste 150 kW, capabilă să alimenteze și să faciliteze implementarea vehiculelor electrificate. În mod similar, acest tip de infrastructură va fi necesar pentru mobilitatea electrică asociată vehiculelor grele, care au deja o capacitate de încărcare de 150 kW în prezent și care vor necesita capacități mult mai mari pe termen mediu și lung.

Electromobilitatea, mai mult decât un compromis

“Electrificarea mobilității noastre este mai mult decât un angajament, este o cerință, mai ales după confirmarea de către Parlamentul European a interzicerii vehiculelor cu combustie până în 2035. Dar rezultatele barometrului ANFAC privind electromobilitatea pentru 2022 arată că nivelul cererii necesare nu este egalat de nivelul măsurilor care facilitează această tranziție”, spune José López-Tafall, directorul general al ANFAC.

După cum explică acesta, “în 2022, nu au fost atinse obiectivele minime pentru infrastructură de taxare și piața necesare pentru a atinge reducerile de emisii stabilite pentru 2030. Noi, cei din sector, am avertizat deja că ritmul de electrificare este foarte lent. Există o ofertă existentă, dar atât cererea, cât și dezvoltarea punctelor de încărcare publice sunt insuficiente. Ne confruntăm cu o perioadă de 12 ani în care nu se vor putea vinde decât vehicule cu emisii zero”.

Tafall subliniază că “la ANFAC, am stabilit foaia de parcurs 2023-25, în care precizăm măsurile urgente care trebuie implementate și avertizăm asupra caracterului inutil al regulamentului Euro 7 privind emisiile. Industria s-a angajat să respecte legislația actuală privind emisiile. Această va vinde vehicule cu emisii zero până în 2035, dacă legea o va cere. Nu are sens să investim timp, talent și bani în eficientizarea unor vehicule bazate pe combustie care au deja o dată de expirare, așa cum ar impune Euro 7, care ar penaliza angajamentul de electrificare cu un rezultat slab în ceea ce privește reducerea emisiilor”, a declarat José López-Tafall, directorul general al ANFAC.