Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Rezultatele obținute la închiderea Barometrului electromobilității pentru 2022 evidențiază încă o dată dezvoltarea lentă a electrificării în Spania. Potrivit ANFAC, indicatorul general de electromobilitate (care evaluează penetrarea vehiculelor electrificate și instalarea infrastructurilor de încărcare cu acces public) a ajuns la un scor total de 15,3 puncte, ceea ce reprezintă o creștere de 3,5 puncte față de anul precedent.

Așa cum a subliniat ANFAC, din ianuarie anul trecut, ritmul de dezvoltare a electrificării în Europa se împarte în două, reflectând două grupuri cu viteze diferite, Spania situându-se în coada clasamentului.

În grupul fruntaș, țări precum Germania, Țările de Jos și Regatul Unit cresc peste media europeană, iar Portugalia se remarcă, de asemenea, datorită impozitării și măsurilor axate pe favorizarea dezvoltării electromobilității, plasându-se în același ritm cu media europeană, după ce și-a accelerat ritmul de dezvoltare. Între timp, Spania, cu aproximativ 15 puncte sub media europeană, se află la același nivel de dezvoltare cu țări precum Ungaria, Republica Cehă și Italia.

Decalajul este și mai evident în comparație cu Europa, unde media țărilor se situează la un total de 33,7 puncte din 100, ceea ce reprezintă o creștere de 7 puncte.

La nivel național, în Spania, toate regiunile înregistrează o ușoară creștere, în ciuda dezvoltării lente a infrastructurii de încărcare și a intrării pe piață a vehiculelor electrificate. În Top-3, Madrid se află în fruntea clasamentului cu un total de 21,5 puncte din 100, urmată de Navarra (18,7 puncte) și Catalonia (18,5 puncte).

Anul trecut, indicatorul de penetrare a vehiculelor electrificate a obținut un scor mediu de 23,2 puncte, ceea ce reprezintă o creștere de 3,6 puncte. Cu acest scor, Spania ocupă penultimul loc în clasamentul Barometrului electromobilității.

Spania continuă ritmul lent de dezvoltare a infrastructurii de încărcare în 2022, ocupând astfel ultimele poziții în clasamentul european. În ceea ce privește indicatorul privind infrastructura de încărcare din 2022, s-a obținut un scor de 7,3 puncte din 100, ceea ce reprezintă o creștere de 3,3 puncte.

În ciuda acestei creșteri, Spania se află cu mult în urma ritmului de dezvoltare a mediei europene, care a reușit să crească cu 6,7 puncte, ajungând la un rating total de 16,2 puncte. Acest scor plasează Spania cu 9 puncte sub media europeană. Între timp, Portugalia a înregistrat o creștere notabilă, cu o creștere de 13,7 puncte, urcând de pe ultimul loc în clasament până deasupra mediei europene.

Departe de obiectiv

Pe parcursul anului trecut, infrastructura de încărcare cu acces public a ajuns la 18.128 de puncte de încărcare, ceea ce, comparativ cu anul precedent, reprezintă 4.717 puncte de încărcare noi. Creșterea înregistrată anul trecut este insuficientă pentru a atinge ținta de 45.000 de puncte de încărcare cu acces public în 2022, necesară pentru a îndeplini obiectivul Planului Național Integrat de Energie și Climă (PNIEC).

În mod similar, în ritmul actual, va fi dificil să se atingă obiectivele stabilite de guvern în Planul de redresare și reziliență în domeniul transformării, care a stabilit între 80.000 și 100.000 de puncte de încărcare cu acces public și 250.000 de vehicule electrificate până în 2023.

Doar 1,4% din infrastructura de încărcare cu acces public permite încărcarea la 250 kW sau mai mult si timpi de încărcare mai mici de 15 minute.

Pentru a dispune de o infrastructură de încărcare de calitate, este necesară o rețea de puncte de încărcare cu acces public cu puteri de peste 150 kW, capabilă să alimenteze și să faciliteze implementarea vehiculelor electrificate. În mod similar, acest tip de infrastructură va fi necesar pentru mobilitatea electrică asociată vehiculelor grele, care au deja o capacitate de încărcare de 150 kW în prezent și care vor necesita capacități mult mai mari pe termen mediu și lung.

Electromobilitatea, mai mult decât un compromis

“Electrificarea mobilității noastre este mai mult decât un angajament, este o cerință, mai ales după confirmarea de către Parlamentul European a interzicerii vehiculelor cu combustie până în 2035. Dar rezultatele barometrului ANFAC privind electromobilitatea pentru 2022 arată că nivelul cererii necesare nu este egalat de nivelul măsurilor care facilitează această tranziție”, spune José López-Tafall, directorul general al ANFAC.

După cum explică acesta, “în 2022, nu au fost atinse obiectivele minime pentru infrastructură de taxare și piața necesare pentru a atinge reducerile de emisii stabilite pentru 2030. Noi, cei din sector, am avertizat deja că ritmul de electrificare este foarte lent. Există o ofertă existentă, dar atât cererea, cât și dezvoltarea punctelor de încărcare publice sunt insuficiente. Ne confruntăm cu o perioadă de 12 ani în care nu se vor putea vinde decât vehicule cu emisii zero”.

Tafall subliniază că “la ANFAC, am stabilit foaia de parcurs 2023-25, în care precizăm măsurile urgente care trebuie implementate și avertizăm asupra caracterului inutil al regulamentului Euro 7 privind emisiile. Industria s-a angajat să respecte legislația actuală privind emisiile. Această va vinde vehicule cu emisii zero până în 2035, dacă legea o va cere. Nu are sens să investim timp, talent și bani în eficientizarea unor vehicule bazate pe combustie care au deja o dată de expirare, așa cum ar impune Euro 7, care ar penaliza angajamentul de electrificare cu un rezultat slab în ceea ce privește reducerea emisiilor”, a declarat José López-Tafall, directorul general al ANFAC.

Noul plan al Comisiei Europene de a reduce emisiile de CO2 ale camioanelor grele nou produse cu 90% până în 2040 este nerealist, a declarat joi, 16 februarie, într-un comunicat de presă, Asociația Industriei Auto din Cehia (AutoSAP).

Alte obiective sunt, de asemenea, prea ambițioase, inclusiv cerința de a produce doar autobuze urbane cu emisii zero începând cu 2030 sau de a reduce emisiile de CO2 cu 45% până în acel an. Modificările propuse vor afecta producătorii, operatorii de transport și, mai ales, cetățenii și întreprinderile, deoarece se vor confrunta cu bunuri și servicii mai scumpe ca urmare a acestor schimbări. În UE, peste 78% din transportul de mărfuri și de pasageri se efectuează pe șosele.

Potrivit AutoSAP, decarbonizarea reală a transportului rutier necesită mult mai mult decât înăsprirea obiectivelor de CO2 pentru producători. Printre obstacolele actuale în calea neutralității climatice se numără lipsa resurselor, în special a bateriilor, absența infrastructurii necesare de încărcare și a condițiilor care ar motiva operatorii de transport să își schimbe flotele.

Astfel, producătorii solicită guvernului ceh să facă presiuni pentru o propunere modificată. Aceștia sugerează stabilirea unei cerințe de reducere a emisiilor de CO2 pentru vehiculele grele cu 40% până în 2035 față de 2019 și cu 50% până în 2040.

De asemenea, aceștia doresc să elimine interdicția anticipată a motoarelor cu ardere internă pentru categoria autobuzelor urbane, astfel încât aceasta să fie amânată până cel puțin în 2035, și să adauge un mecanism care să ia în considerare potențialul combustibililor regenerabili sau neutri din punct de vedere al emisiilor de CO2.

Poate că industria auto nu a fost niciodată într-o situație atât de complicată ca acum. În afară de întreruperile de producție cauzate de lipsa persistentă de cipuri la nivel mondial sau de impactul prețurilor ridicate la energie și materiale, producătorii de autovehicule sunt literalmente copleșiți de cantitatea excesivă de legislație UE care intră în vigoare.

„În special în contextul propunerii recente a noilor standarde de emisii Euro 7, considerăm că cerința privind viteza de reducere a emisiilor de CO2 este extrem de dură”, a comentat un membru al consiliului de administrație al asociație.

Economia cehă rămâne puternic dependentă de industria sa auto tradițională. În ceea ce privește Euro 7, guvernul critică în prezent cu fermitate concepția sa și încearcă să negocieze o relaxare a condițiilor la Bruxelles.