Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

La finalul lui aprilie, instituțiile financiare din România au fost obligate să transmită către Agenția Națională de Administrare Fiscală prima raportare CESOP pentru primul trimestru din 2024. CESOP sau Central Electronic System of Payment information, este un sistem electronic centralizat impus de Uniunea Europeană pentru a monitoriza tranzacțiile financiare și a combate frauda fiscală și evaziunea.

Toate instituțiile financiare din statele membre ale UE trebuie să raporteze periodic informații despre plățile transfrontaliere și beneficiarii acestora, atunci când numărul lor depășește 25 de tranzacții. Pentru a gestiona complexitatea acestor raportări, anumite instituții bancare din România au decis să colaboreze cu NBD pentru a asigura o implementare eficientă și conformă cu cerințele CESOP.

New Business Dimensions, cunoscută pentru competența sa în dezvoltarea soluțiilor software personalizate pentru instituțiile financiare bancare, a pus la dispoziție o echipă dedicată de specialiști și o soluție robustă pentru a colecta, procesa și transmite datele necesare pentru raportarea CESOP.

„Echipa New Business Dimensions ne-a susținut în procesul de implementare a raportării CESOP. Soluția și suportul specialiștilor NBD au contribuit la asigurarea unei adaptări rapide și eficiente la noile cerințe.”,

a declarat Gabriela Bărbulescu, Director Operațiuni, Raiffeisen Bank România.

„Implementarea proiectului de raportare conform noilor reglementări CESOP a reprezentat o provocare complexă pentru echipa noastră, care este acum mai pregătită să răspundă noilor cerințe și să mențină un nivel înalt de eficiență operațională. În acest sens, au fost necesare analiza și integrarea rapidă a unui volum mare de date, din surse multiple într-un flux corect, care să asigure acuratețea raportării.

Colaborarea noastră cu partenerul NBD a fost deosebit de importantă pentru succesul acestui proiect. Prin eforturi comune, am reușit să dezvoltăm un sistem care respectă noile reglementări și care, totodată, îmbunătățește semnificativ capacitatea noastră de a gestiona datele și de a genera rapoarte cât mai precise și la timp, în următoarele trimestre de raportare.”,

a precizat Monica Elena Tudor, Business Analyst, CEC Bank.

„Provocare pregătirii acestei raportări a fost integrarea rapida a unui volum mare de date din surse multiple, într-un flux stabil și fiabil necesar generării corecte a raportării. Astfel de colaborări sunt deosebit de importante pentru a susține instituțiile financiare să se adapteze și să răspundă cerințelor tot mai complexe de reglementare.”,

a declarat Corina Nabusevschi, Business Analyst Manager, New Business Dimensions.

Anul trecut pe data de 1 septembrie, România a publicat Ordinul nr. 2048 care pune în aplicare Directiva UE în legătură cu raportarea țară cu țară (UE) 2021/2101. Potrivit acestei directive, companiile multinaționale vor fi obligate să furnizeze informații detaliate despre activitățile lor, profiturile obținute și impozitele plătite în fiecare țară în care operează.

Consultanții Deloitte mărturisesc că directiva cu privire la raportarea țară cu țară fac parte din demersul mai larg al UE de a promova transparența și o atitudine responsabilă față de aspectele fiscale. Astfel, companiile care își desfășoară activitatea în România și au o cifră de afaceri consolidată de cel puțin 750 de milioane de euro sau mai mult pentru exercițiul financiar începând cu 1 ianuarie 2023 vor raporta anumite informații financiare și fiscale, acoperind fiecare jurisdicție în care operează.

Această obligație, conform Ordinului nr. 2048, se va aplica multinaționalelor rezidente în România și includ, printre altele, natura activităților derulate în fiecare jurisdicție, numărul de angajați, veniturile înregistrate, profiturile efectuate și impozitele declarate, respectiv plătite.

Prin implementarea acestei directive în România, autoritățile fiscale vor consolida capacitatea de a identifica tentativele de evaziune fiscală și de transfer de profit, totodată vor putea înțelege mai bine cum operează companiile multinaționale și cum își alocă profiturile între diferite jurisdicții.

„Este important ca grupurile multinaționale afectate să se pregătească pentru aceste obligații de raportare, deoarece nerespectarea noilor cerințe poate duce la sancțiuni și la afectarea reputației companiilor. Multinaționalele vor trebui să se asigure că au sisteme și procese implementate pentru a colecta informațiile necesare și a le raporta cu exactitate și în timp util.”,

au precizat consultanții Deloitte.

De asemenea, există și unele provocări în modul de implementare aceste raportări, legate de capacitatea autorităților fiscale române de a gestiona și administra informațiile obținute prin acest demers, dar și de a coordona cu instituții fiscale din alte jurisdicții. Mai mult, pentru a aplica această directivă, autoritățile fiscale române au nevoie de instrumente specifice pentru a detecta și investiga cazurile de evaziune fiscală, iar acest lucru necesită investiții importante în instruire, tehnologie sau alte tipuri de resurse. Totodată, va necesita o coordonare între autoritățile fiscale române și autoritățile fiscale din alte țări în care își desfășoară activitatea grupurile multinaționale. Acest lucru poate fi o provocare, în situațiile în care există diferențe cu privire la cerințele de raportare sau în cazul în care tratatele fiscale dintre țări sunt neclare sau inconsecvente.

Prin urmare, implementarea în România a Directivei UE privind raportarea țară cu țară, sau „Public CBC”, așa cum este denumită de către mediul de afaceri, reprezintă un pas important în direcția creșterii transparenței și responsabilității în aspecte de natură fiscală. Aceasta va ajuta autoritățile fiscale să identifice evaziunea fiscală și transferul de profit și, în cele din urmă, să asigure că sistemul fiscal este echitabil și eficient pentru toți.