Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Proprietarii Ever Given au ajuns la un acord de principiu cu Autoritatea Canalului Suez (ACS) care ar putea elibera astfel nava port container, potrivit informațiilor transmise de asigurătorii navei.

Gigantul vas plin cu containere a fost deblocat după 6 zile, la începutul lunii aprilie, însă nu a putut pleca din Egipt, fiind reținut în Marele Lac Amar. Asiguratorii britanici – UK Club for Protection și Indemnity – au transmis, miercuri, un comunicat prin care spun că au ajuns la proprietarul vasului – Shoei Kisen Kaisha și Autoritățile Canalului Suez (SCA) au ajuns la un acord de principiu pentru deblocarea navei. Acordul final este aproape de a fi încheiat.

La început, Egiptul a cerut compensații de circa 1 miliard de dolari, însă pe parcursul negocierilor au redus din pretenții. Ultima rundă a durat 15 zile, însă nici una din părți nu a dorit să facă publică suma discutată pentru un posibil acord. Într-o ultimă comunicare oficială a SCA, pretențiile fuseseră reduse la 550 de milioane de dolari. Pe 3 iunie. SCA a precizat că eliberează nava cu condiția ca proprietarii să plătească un avans de 200 de milioane de dolari.

Ratele pentru portcontainerele din China către Europa și America de Nord continuă să fie afectate de incidentul din canalul Suez, săptămâna trecută fiind înregistrată o creștere de două cifre.

Potrivit World Container Index (Indicele Global al containerelor), tariful pentru un container de 40′ a crescut cu 10% comparativ cu săptămâna de dinainte. După creșterea explozivă din toamna trecută și din ianuarie anul acesta, ale cărei efecte le-am tratat pe larg chiar în paginile revistei Tranzit, indicele a arătat o descreștere după sărbătorile de Anul Nou chinezesc, la mijlocul lunii februarie. Toate aceste descreșteri sau reveniri la normal, așa cum ar spune specialiștii, au fost date peste cap de creșterea de săptămâna trecută. Spre exemplu, pe ruta Shanghai-Rotterdam, creștere a fost de 10%, de la 7.583 de dolari la final de aprilie, la 8.371 de dolari săptămâna trecută. Asta în timp ce scăderea din urmă cu câteva săptămâni a fost de 3%. Practic, după ce în urmă cu o lună indicele de pe ruta către Europa de Nord, care este similar cu cel principal, începuse să scadă, a revenit acum la nivelurile record de la începutul acestui an, ianuarie și februarie.

Citește și: Canalul Suez caută să finalizeze negocierile cu proprietarii Ever Given

Creșterile rutelor către Europa sunt mici comparativ cu ce se întâmplă pe traseele către SUA. Numai către porturile din Los Angeles, indicele a crescut cu 18%, la 5.211 de dolari, cu 1.000 de dolari peste ce era tarifat în 22 aprilie.

Din câte se pare, creșterea ratelor pe principalele destinații de export ale fabricilor chinezești este reflectată de incidentul în care nava portcontainer „Ever Given“ a blocat canalul Suez la

finalul lunii martie. Blocarea Canalului Suez a perturbat lanțurile mondiale de aprovizionare, în condiţiile în care fluxurile mondiale de transport erau oricum afectate de pandemia COVID-19. Prin canalul Suez tranzitează circa 30% din traficul maritim mondial de transport containere şi circa 12% din comerţul global de bunuri.