Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Deutsche Bahn a anunțat oficial că procesul de vânzare a diviziei sale logistice va fi unul transparent, deschis și nediscriminatoriu pentru potențialii cumpărători, condiția fiind ca vânzarea să prezinte avantaje economice pentru DB Schenker în toate privințele.

Reamintim că în decembrie 2022, Consiliul de supraveghere al Deutsche Bahn AG a încredințat Consiliului de administrație al DB sarcina de a pregăti o potențială vânzare a tuturor acțiunilor sale deținute la DB Schenker.

Până atunci concentrarea va fi asupra activității principale a DB, mai ales asupra creșterii transportului feroviar din Germania.

În condițiile în care piața internațională de logistică oferă perspective excelente de creștere pe termen lung, DB Schenker, una dintre primele patru companii de profil din lume – cu circa 76.600 de angajați în peste 1.850 de locații din mai mult de 130 de țări – este o prezență solidă, care și în ultimii ani a contribuit mult la creșterea economică a Grupului DB. Divizia de logistică are, prin comparație cu firmele competitoare, o poziție puternică în toate sectoarele industriale relevante – transport terestru, aerian și maritim, logistică contractuală și alte servicii cu valoare adăugată mare, printre care project logistics. Dar acum are nevoie de mai mult capital și flexibilitate pentru propria creștere.

Grupul DB va păstra toate veniturile din vânzare și va folosi o mare parte din ele pentru reducerea datoriilor, iar dacă procesul s-ar finaliza în scurt timp ar accelera semnificativ concentrarea Deutsche Bahn pe activitatea sa principală și pe implementarea strategiei Strong Rail. Până acum DB a finalizat deja sau a convenit contractual vânzarea mai multor afaceri de pe piețele externe și ar face un alt pas mare prin renunțarea la DB Schenker.

Comentând decizia oficială de vânzare, Transport Intelligence (Ti) – care oferă, printre altele, și servicii în vederea fuziunilor și achizițiilor, trimițând autorităților din domeniul concurenței cotele de piață și alte analize documente în vederea aprobării proceselor – amintește că Europa este o zonă cheie pentru DB Schenker și trece în revistă poziția companiei pe diverse piețe, în principal de pe continent.

În Germania, aceasta nu este lider de piață în expediția de mărfuri – poziție deținută de Kuehne + Nagel – dar este clasată pe locul al patrulea. În Franța, expedițiile sale aeriene și maritime nu sunt la nivelul operațiunilor rutiere și de grupaj, care reprezintă cea mai mare parte a activității sale, și la fel și în Danemarca, unde transportul rutier reprezintă cea mai mare parte a volumelor, iar în ceea ce privește expedițiile are al șaselea cel mai mare venit dintre companiile din țară. În Belgia, DB Schenker face aproape numai transport rutier de mărfuri. În Finlanda veniturile sale sunt în mare parte din transport rutier, dar are și operațiuni în logistică contractuală și expediții aeriene și maritime. Italia în schimb este o piață puțin diferită, unde are o poziție mai puternică în ceea ce privește expedițiile, ocupând locul al doilea după jucătorul intern Savino del Bene. În Spania, compania are venituri aproximativ egale din expedițiile aeriene și maritime și din transportul rutier și este clasată pe locul al patrulea în ceea ce privește veniturile din expedierile în țară. În Austria este clasată pe locul al doilea în transportul de mărfuri, după Kuehne + Nagel, dar înaintea DHL și DSV, în Suedia este pe locul al patrulea în transportul de mărfuri, iar volumele terestre sunt foarte mari, și în Norvegia la fel, este pe locul al doilea în transportul de mărfuri, cu volume mari din transportul terestru intern. În Polonia DB Schenker este pe locul al patrulea la expedițiile de mărfuri și are și operațiuni de logistică contractuală, în Irlanda, o piață mai mică decât altele, este pe locul al treilea, și tot pe al treilea și în Olanda, în ceea ce privește expedițiile, dar aici este implicată și în transport rutier – unde volumele sunt mai mare decât la expediții – logistică contractuală și logistică pentru evenimente. În Cehia, DB Schenker deține o poziție relativ mai puternică decât pe alte piețe, fiind pe locul al doilea în ceea ce privește veniturile din expediții, conform estimărilor Ti.

Ti a analizat și activitatea DB Schenker pe piețele de logistică contractuală și de expediere a mărfurilor din Portugalia, Letonia, Estonia, Ungaria, Croația, România, Serbia, Slovacia, Grecia, Slovenia, Lituania, Bulgaria și Turcia. În ceea ce privește prezența în Asia, aceasta este mai puțin puternică, compania nefiind clasată în Top 5 în China, Japonia sau Coreea de Sud.

Așa cum reiese raportul anual Upply despre indicatorii financiari pe 2022 ai principalelor companii de logistică și transport din lume, creșterea tarifelor de transport maritim le-a adus beneficii și marilor expeditori mondiali de mărfuri – Kuehne + Nagel, DHL Global Forwarding, DSV, DB Schenker și Sinotrans, în această ordine pe primele locuri din lume după cifra de afaceri.

Kuehne + Nagel rămâne lider detașat atât ca venituri (21,57 de miliarde de dolari, cu 31,6% mai mari decât în 2021), cât și marja brută și volume.

DHL Global Forwarding și DSV au crescut semnificativ ca volume, dar acest lucru poate fi explicat numai prin achizițiile recente de companii – fără ele ar fi avut o scădere de 7,4% și respectiv 7%.

DHL a avut cea mai mare creștere de venituri din expedierea mărfurilor, datorită achiziției Hillebrand, și și-a recâștigat poziția a doua în clasament în fața DSV, care la rândul său a cumpărat Global Integrated Logistics (GIL) de la Agility.

Pe de altă parte, Sinotrans a suferit un declin accentuat din cauza situației deosebit de dificile din China dintr-o mare parte a anului trecut, până la sfârșitul politicii Zero Covid.

Între timp, în 2023, rezultatele publicate de companiile europene arată o scădere a cifrei de afaceri, o prăbușire a EBITDA și o erodare în mai mică măsură a volumelor. Tarifele au revenit la nivelul de dinainte de pandemie pe coridoarele dominante și sunt pe cale să facă asta și pe celelalte, deși costurile operaționale sunt mult mai mari acum decât înainte de criza sanitară, deci companiile din domeniu se confruntă cu un deficit în spirală, iar livrarea unor noi capacități de transport între 2023 și 2025 nu este de bun augur. Dar măcar firmele sunt mai puternice decât înainte de Covid-19, deoarece profiturile obținute în 2021 și 2022 au redus gradul de îndatorare. Analiștii Upply admit însă că aceste profituri poate nu vor fi suficiente având în vedere investițiile uriașe care ar urma să fie făcute pentru decarbonizare.

Sursă foto: Kuehne + Nagel (https://newsroom.kuehne-nagel.com/media-library/?tab=file)