Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Asociațiile patronale ale transportatorilor spanioli răspund obiecțiilor asociației expeditorilor AECOC împotriva unei legi a transportului care să includă aspectele negociate în decembrie de transportatori și de minister. Cărăușii arată că ei și-au dovedit încă o dată în timpul pandemiei importanța pentru economia țării și pentru menținerea lanțurilor de aprovizionare și au făcut asta lucrând în condiții dificile și la costuri mai mari, în timp ce clienții au continuat să-i preseze să scadă prețurile și mai mult, nu i-au lăsat pe șoferi să intre în unitățile lor pentru cele mai elementare nevoi de igienă și au continuat să-i oblige să participe la încărcarea și descărcarea camioanelor și să-i facă să aștepte mult, iar pe de altă parte au presat guvernul pentru o capacitate mai mare de încărcare – singura lor preocupare în ultimii ani.

Toate negocierile dintre AECOC și transportatori, pe tema deteriorării condițiilor în care își desfășoară aceștia din urmă activitatea, au eșuat din cauza grijii deosebite pe care o au expeditorii de a-și păstra poziția dominantă pe piață în relație cu transportatorii – cei mai mulți dintre ei persoane fizice autorizate sau firme mici și mijlocii, cu putere mică de negociere, și care reprezintă 80% din firmele spaniole din domeniu.

Transportatorii amintesc că la acest acord cu guvernul nu s-a ajuns ușor, dar că la final toate părțile au convenit să se ajungă la o lege care să permită îmbunătățirea condițiilor de muncă ale șoferilor și relații mai echilibrate între transportatori și clienții lor, expeditorii, precum și revenirea firmelor de transport și rămânerea lor pe piață.

În plus, deși expeditorii acuză că acordul s-a făcut mai ales în interesul firmelor mari de transport, asociațiile cărăușilor arată că el este benefic tuturor firmelor din domeniu, mai ales celor mici, care nu au putere de negociere pentru a cere ca șoferii să nu mai participe la încărcare/descărcare și să se poată actualiza prețurile în funcție de costul combustibilului. În plus, și celelalte măsuri, ca neintroducerea de taxe de drum, reducerea timpilor de așteptare la platforme de la două ore la o oră, păstrarea posibilității de a recupera acciza pentru firmele de transport și lupta împotriva competiției neloiale afectează și ele atât firmele mari, cât și pe cele mici. În concluzie, spun transportatorii, această lege care ar urma să fie votată la final de februarie aduce soluții eficiente care să le permită transportatorilor să se adapteze și să supraviețuiască în condițiile noilor realități ale pieței și să sprijine în continuare dezvoltarea economică și aprovizionarea populației.

Ei avertizează despre consecințele grave asupra economiei pe care le-ar aduce transpunerea în lege a acestui acord, transpunere care este pe cale să se facă în februarie – asociațiile transportatorilor cred că deja au așteptat prea mult – și care, în opinia lor, ar duce la scăderea competitivității firmelor de pe întreg lanțul de aprovizionare și a economiei în ansamblul ei.

De aceea asociația expeditorilor AECOC solicită o întâlnire urgentă cu ministrul Transporturilor, pentru a discuta despre impactul măsurilor convenite cu transportatorii, despre care mai crede că urmărește să reducă presiunile asupra angajatorilor, dar fără a rezolva probleme de bază din domeniu.

AECOC mai arată că acordul le va dăuna în special firmelor mici și mijlocii, dintre care multe nu vor putea să suporte noile măsuri și unele vor fi obligate chiar să iasă de pe piață, deoarece Decretul Regal de Lege care ar urma să apară include de fapt doar cererea asociațiilor firmelor de transport, adică ale angajatorilor din domeniu, dar nu și pe cele ale firmelor mici și ale șoferilor independenți. În plus, expeditorii mai spun că este de neînțeles și intolerabil ca niște măsuri cu un asemenea impact să fie aprobate prin Decret Regal de Lege, într-un timp atât de scurt, fără să existe și discuții cu cei care ar trebui să le implementeze și să le suporte, adică firmele care folosesc transport, și fără o analiză serioasă a impactului lor.

Concret, în ceea ce privește interdicția ca șoferii să participe la încărcarea și descărcarea vehiculelor de peste 3,5 t, AECOC este de părere că le va aduce probleme serioase firmelor care contractează serviciul de transport, mai ales celor mici și mijlocii, deoarece va crește timpii de așteptare și va scădea productivitatea și competitivitatea. În opinia expeditorilor, o asemenea măsură este o mare greșeală, deoarece nu se permite ca ea să fie parte a negocierii dintre firmele de transport și cele care contractează transportul. Acestea din urmă nu intenționează să oblige șoferii să încarce/descarce vehiculele, ci doar să le permită firmelor, prin acord reciproc și în funcție de circumstanțe, să decidă cum este mai bine să procedee în fiecare caz. Iar dacă un șofer face încărcare/descărcare acest lucru trebuie trecut în contract, plătit separat și realizat în condiții de maximă siguranță și confort pentru acesta.

În ceea ce privește clauza de carburant, expeditorii arată că deja se modifica tarifele în funcție de modificarea prețului combustibilului, prin acord liber între părți, acord pe care Decretul Regal de Lege l-ar elimina și în acest caz, ceea ce ar face ca toate firmele care au contract de transport să trebuiască să modifice condițiile economice după formule stabilite de lege.

Expeditorii sunt de acord cu faptul că trebuie să se țină cont de modificarea prețului combustibilului, dar nu vor ca asta să se facă prin formule al Administrației, ci să se lase ușa deschisă spre libertatea de negociere, mai ales că formulele propuse de autorități nu țin cont de anumiți parametri foarte relevanți când vine vorba de combustibil, cum ar fi distanța parcursă. În concluzie, asociația subliniază faptul că firmele care folosesc servicii de transport sunt dedicate promovării unui transport modern, eficient și sustenabil, care garantează condiții optime de muncă pentru toți lucrătorii din lanțul logistic, dar crede că măsurile propuse nu contribuie la atingerea acestui obiectiv și nu rezolvă problemele de care sunt acuzați expeditorii în ultimii mulți ani.