Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Asociațiile spaniole ale expeditorilor au blocat aprobarea unui Plan de măsuri de criză pentru a promova intermodalitatea în această țară, Plan ce include peste 50 de măsuri legislative, de infrastructură și economice, din cauză că acesta nu prevede și creșterea greutăților și dimensiunilor vehiculelor de transport de mărfuri.

Planul a fost elaborat de o Comisie de Muncă special creată în cadrul Consiliului Național pentru Transport Rutier, la care au participat reprezentanți ale principalelor asociații ale transportatorilor și expeditorilor, dar și entități publice și private implicate în diverse moduri de transport.

Obiectivul Planului a fost să promoveze intermodalitatea rutier-feroviar în transportul de mărfuri din Spania, pentru a beneficia de potențialul economic, social și de mediu existent, având în vedere faptul că această țară are una dintre cele mai scăzute participări ale feroviarului la transportul de mărfuri, cu aproape 3% din totalul volumelor, față de peste 90% transportul rutier.

Pentru a încuraja transportul feroviar, Planul include 12 măsuri urgente și alte 49 de măsuri prioritare. Însă toată munca de până acum a fost făcută inutilă prin refuzul asociațiilor expeditorilor de a-l sprijini, refuz justificat prin aceea că documentul face o simplă referire la faptul că posibila creștere a maselor și dimensiunilor vehiculelor de transport ar putea îngreuna cooperarea pentru ambele moduri și ar afecta costurile, date fiind limitările din prezent ale infrastructurii feroviare.

Pentru a bloca aprobarea Planului, asociațiile expeditorilor și-au exercitat pentru prima dată în istoria Consiliului Național pentru Transport Rutier posibilitatea „minorității de blocare“, deci Planul nu va intra în vigoare deși majoritatea celor prezenți în Comisie a fost de acord cu el.

În opinia asociației transportatorilor FENADISMER, această blocare este încă o dovadă a atitudinii pe care au avut-o în ultimii ani asociațiile expeditorilor în ceea ce privește unele dintre cele mai importante aspecte cu care se confruntă transportul rutier de mărfuri, atitudine care împiedică ajungerea la acorduri pentru rezolvarea lor și îmbunătățirea acestei activități.

În urma votului favorabil al asociaților expeditorilor, Consiliul Național de Transport Terestru din Spania se declară în favoarea propunerii pregătite de Ministerul de Transport din această țară, pentru o dereglementare și mai mare a transportului, după cea la care s-a ajuns la final de 2019.

În ciuda părerii categoric împotrivă a principalelor asociații ale transportatorilor, mai ales FENADISMER și CETM, care au argumentat că propunerea este împotriva reorganizării de care transporturile au nevoie, ea a mers înainte datorită votului asociațiilor expeditorilor, care au susținut-o în unanimitate, cu scopul, probabil, de a încuraja intrarea masivă și necontrolată pe piață a unor firme noi de transport, ceea ce ar duce la tarife mai mici. De altfel, eliminarea vârstei maxime a vehiculelor dintre criteriile ce trebuie îndeplinite la înființarea unei firme a făcut ca în ultimul an și jumătate, în ciuda reducerii dramatice a volumelor, cauzate de Covid-19, peste 4.200 de noi transportatori să intre pe piață, cei mai mulți fără să aibă calificare și cu vehicule foarte vechi.

În acest context, asociațiile profesionale ale transportatorilor vor ca, în cadrul unei întâlniri a Comitetului National pentru Transport Rutier, să contracareze efectele negative pe care regula impusă de Curtea Supremă le-ar provoca în această industrie și să propună executivului o alternativă mai puțin relaxată pentru accesul la profesie.