Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

UE a importat mai mult în decembrie și a înregistrat un deficit comercial de 10 miliarde de euro, potrivit datelor publicate recent de Oficiul European de Statistică (Eurostat). În ceea ce priveşte România, deficitul balanţei comerciale a României s-a situat la 24,4 miliarde de euro, comparativ cu 18,7 miliarde de euro în 2020.

Balanța comercială a zonei euro a înregistrat un spor negativ și în noiembrie 2021, atunci când deficitul comercial ajustat sezonier a fost de 1,3 miliarde de euro, după cum a arătat Eurostat. Acum, în decembrie 2021, exporturile de bunuri ale UE s-au situat la 198,2 miliarde de euro, în creştere cu 12,5% faţă de decembrie 2020, în timp ce importurile UE au urcat cu 41,8%, până la 208,2 miliarde de euro. Comparativ, în perioada similară din 2020, exporturile au depășit importurile cu 29,3 miliarde de euro.

Zona euro a înregistrat în decembrie 2021 un deficit al balanţei comerciale de 4,6 miliarde de euro, faţă de un plus de 28,3 miliarde de euro în perioada similară din 2020, în principal în urma majorării importurilor de energie.

În 2021, UE a înregistrat un excedent al balanţei comerciale de 68,9 miliarde de euro, faţă de un plus de 215,8 miliarde de euro în 2020, în timp ce zona euro a raportat un excedent de 128,4 miliarde de euro, de la un plus de 233,9 miliarde de euro.

Anul trecut, cea mai semnificativă creştere, atât pentru fluxurile de import, cât şi de export, a fost înregistrată în sectorul energiei, ceea ce a dus la o înrăutăţire severă a deficitului pe segmentul de energie în UE (minus 276,7 miliarde de euro în 2021 comparativ cu minus 157,2 miliarde de euro în 2020).

Principalii parterneri ai UE
În 2021, China a fost principalul partener comercial al UE. Acest rezultat vine în urma creşterii importurilor (cu 22,6%) şi a exporturilor (cu 10,1%). Totodată, pe relaţia cu SUA a fost înregistrat un avans al importurilor de 14,3% şi o creştere a exporturilor de 13,1%.
În urma încheierii perioadei de tranziţie, importurile UE pe relaţia cu Marea Britanie au scăzut semnificativ în 2021, respectiv cu 13,6%, în timp ce exporturile au urcat cu 1,9%.

România, importurile pe primul loc
În ceea ce priveşte România, datele Eurostat arată că în 2021 exporturile au crescut cu 20%, până la 73,9 miliarde de euro, în timp ce importurile au urcat cu 22%, la 98,4 miliarde de euro. În aceste condiţii, deficitul balanţei comerciale a României s-a situat la 24,4 miliarde de euro, comparativ cu 18,7 miliarde de euro în 2020



Romania trebuie sa se focuseze pe incurajarea productiei autohtone si a exporturilor, in contextul in care oportunitatile pentru produsele ,,made in Romania’’ vor fi semnificative pe termen mediu si lung. Temerile investitorilor privind siguranta investitiilor si a produselor ,,made in China’’ sunt de natura sa accentueze fenomenul de relocarea a unor facilitati de productie in Europa, iar Romania trebuie sa faca toate eforturile administrative si logistice pentru a se afla pe lista tarilor atractive pentru investitii greenfield, arata o analiza realizata de expertii de la Moneycorp Romania.

Multi investitori vor privi cu destule rezerve piata chineza, principalul exportator al lumii. Faptul ca lanturile de aprovizionare s-au intrerupt atat de usor, urmare a crizei sanitare, ii va face pe multi sa isi regandeasca portofoliul de furnizori si locatia acestora, focusul fiind pe apropierea productiei de zona de desfacere, de clientul final.
 
In noul context international, in care SUA si UE isi regandesc strategiile macroeconomice, firmele romanesti au sanse sa castige contracte semnificative, in conditiile in care gama de produse de export a crescut semnificativ in ultimii ani.
 
"Romania a inregistrat, in 2019 cel mai bun rezultat din istorie in materie de exporturi, de 69 miliarde de euro, in linie cu estimarile noastre’’, spune Cosmin Bucur, directorul general Moneycorp Romania. ,,Estimarile noastre indica un nivel al exporturilor de 60 miliarde de euro in acest an si o revenire catre granita de 70 de miliarde de euro in 2021’’, a mai spus acesta. Spre comparatie, in 2010, economia romaneasca raporta exporturi de 37,3 miliarde de euro, la jumatate fata de cele din 2019. 76,6% din exporturi au mers, anul trecut, catre tarile din Uniunea Europeana.
 
Pentru Romania, spun expertii de la Moneycorp, urmatoarea perioada va aduce o serie intreaga de oportunitati in conditiile in care, din punct de vedere al raportului pret-calitate, produsele romanesti se afla intr-o zona atractiva, de la materiale de constructii la produse agroalimentare, textile si masini.
 
,,Europenii vor fi mai atenti la pret si la provenienta marfurilor’’, estimeaza Claudiu Ghebaru, Senior Dealer Moneycorp Romania. Principalele produse de export ale Romaniei au fost, in 2019, masinile si dispozitivele electrice (29,1% din totalul exporturilor), mijloacele de transport (18,4%), mobilier, materiale de constructii si alte produse (12,5%), produsele agroalimentare (10,4%), produsele chimice si mase plastice (9,2%), produsele metalurgice (8,6%), textile, confectii, pielarie, incaltaminte (7,8%) si produsele minerale (4%).
 
Romania a exportat cel mai mult produse si servicii in Germania, de 15,4 mld.euro (29,3% din total), Italia – 7,7 mld.euro (14,7%), Franta – 4,7 mld.euro (9%), Ungaria – 3,3 mld.euro (6,3%), Marea Britanie 2,5 mld.euro (4,9%), Polonia – 2,4 mld.euro (4,6%), Bulgaria – 2,4 mld.euro (4,6%) si Cehia 2,1 mld.euro (4,1%).
 
Din tarile din afara UE, cele mai cautate destinatii de export pentru produsele romanesti au fost Turcia (2,2 miliarde euro), SUA (1,3 mld.euro), Rep. Moldova (1,2 mld.euro) si Rusia (1 mld.euro).