Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Creșterea lungimii maxime admise a ansamblurilor autotractor+semiremorcă până la 18 m, implementată prin Decretul Legii 121/2021 și deja în vigoare, provoacă reacții contrare în rândul asociațiilor de transport rutier, după cum arată comunicatele de presă emise de Anita și Trasporti unito.

Prima este în favoarea măsurii, care „deschide o nouă eră în transportul național de marfă”. Potrivit asociației Confindustria, creșterea lungimii permise, cu aceeași masă totală, va permite transportul a încă 4 paleți pentru fiecare cursă, reducând numărul de vehicule în circulație și, prin urmare, emisiile poluante. După ce a atins acest obiectiv, președintele Anita, Thomas Baumgartner, își propune o extindere suplimentară a lungimii admise, până la 25,5 m: „Această configurație este deja autorizată în 8 țări europene aflate în circulație națională și care permite optimizarea în continuare a lanțului de aprovizionare, cu un număr mai mic de șoferi, care, după cum se știe, sunt din ce în ce mai greu de găsit în Italia și în străinătate. Evident, aceste vehicule ar trebui să poată circula doar pe o rețea de drumuri și autostrăzi stabilită și adecvată, care face legătura între centre de producție și logistică, interporturi, terminale feroviare și porturi, fără a intra vreodată în zonele urbane”.

De altă părere este însă Trasporti unito, potrivit căreia guvernul subestimează riscurile din punct de vedere al siguranței și consecințele economice asupra transportului rutier. Asociația identifică trei puncte: uniformitatea cu alte țări ale UE este complicată, alți utilizatori ai drumurilor nu sunt informați cu privire la lungimea mai mare a vehiculelor comerciale și creșterea costurilor pentru utilizarea acestor semiremorci nu a fost estimată pentru a vedea dacă are și transportatorul vreun avantaj. Secretarul general al Trasporti unito, Maurizio Longo, nu înțelege avantajele acestei măsuri „în afară de beneficiile pentru producători, întrucât înregistrăm o creștere a numărului de curse pe gol și mai ales o scădere a indicelui procentului mediu al fiecărei încărcări”. El adaugă că „repercusiunile asupra pieței serviciilor: creșteri zero ale tarifelor de transport, dar îndatorare suplimentară pentru achiziționarea de vehicule noi și devalorizarea sau casarea pentru semiremorci vechi. În plus, la acea vreme condițiile economice erau mai puțin presante și profesionalismul șoferilor era excepțional”.

Prevederea este în vigoare din ziua următoare publicării decretului în Monitorul Oficial (pe 12 septembrie 2021), dar întregul text trebuie ratificat de Parlament în termen de 60 de zile și pot apărea modificări. Prin urmare, trebuie să așteptăm până în noiembrie pentru a afla dacă această măsură va fi definitivă sau nu în transportul rutier italian.