Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Bateriile sunt esențiale pentru decarbonizarea sectoarelor auto și energetice din Europa. Comisia Europeană a înființat în 2017 – împreună cu statele membre și industria – Alianța Europeană a Bateriilor, cu scopul de a sprijini dezvoltarea unui lanț valoric al bateriilor inovatoare, durabile și competitive la nivel global. Acest lucru a fost susținut de un plan de acțiune strategic, adoptat de CE în 2018, care a reunit mecanisme cheie de finanțare ale UE, inclusiv prin intermediul Băncii Europene de Investiții, și politici în sprijinul acestui obiectiv.

Un alt mecanism utilizat îl reprezintă Proiectele de interes comun european (IPCEI), care permit unui grup de state membre să se reunească și să utilizeze în comun ajutorul de stat, pentru a sprijini sectoarele strategice în care există eșecuri importante ale pieței și pentru a stimula realizarea unor proiecte inovatoare.

În prezent, există două decizii IPCEI privind bateriile care, împreună, au aprobat puțin peste 6 miliarde de euro în ajutoare de stat și au mobilizat o investiție estimată de 14 miliarde de euro în sectorul privat, pentru a sprijini proiecte inovatoare de baterii de-a lungul lanțului valoric.

Planul strategic de acțiune s-a dovedit a fi un catalizator important pentru ecosistemul bateriilor, care se dezvoltă rapid. EIT InnoEnergy estimează că există acum 111 proiecte majore legate de baterii în Europa, inclusiv peste 20 de gigafabrici. Una dintre aceste gigafabrici, Northvolt Ett din Skellefteå, Suedia, a început deja producția comercială de baterii.

În aceste condiţii, UE este de așteptat să devină al doilea mare producător de baterii din lume, după China, până în 2024, și este pe cale să fie aproape autosuficientă în producția de baterii până în 2030.