Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Ministerul Finanțelor (MF) a propus, în cursul săptămânii trecute, o identificare a unor posibile îmbunătățiri pentru a asigura sinergia platformelor de facturare furnizate de companiile care oferă servicii de contabilitate cu sistemul e-Factura. În acest sens, experții instituției au ținut două întâlniri online, în cursul acestei săptămâni, cu reprezentanții acestor companii, aproximativ 175 persoane, pentru a optimiza soluțiile tehnice, astfel încât adaptarea la sistem să fie cât mai fluidă și eficientă.

În cadrul discuțiilor s-a pus accentul pe monitorizarea eventualelor erori punctuale întâmpinate și pe soluționarea sesizărilor primite de către echipa de asistență. În următoarea perioadă, astfel de întâlniri vor fi organizate zilnic, pentru a evalua orice posibile îmbunătățiri, care pot să sprijine creșterea eficienței operaționale a sistemului e-Factura.

Utilizatorii sunt încurajați să participe la webinariile organizate pe 23 și 25 ianuarie pentru a clarifica eventualele nelămuriri și a primi răspunsuri de la experții Agenției Naționale de Administrare Fiscală/Centrul Național pentru Informații Financiare.

Conform ultimelor actualizări ale sistemului e-Factura, nu mai este posibilă introducerea facturilor duplicat, începând cu data de 16 ianuarie. Un alt nou pas, în curs de desfășurare, va fi posibilitatea de a trimite facturi în numele furnizorului (autofacturarea).

Implementarea sistemului RO e-Factura, obligatorie în relația business-to-business (B2B) de la 1 ianuarie 2024, a înregistrat peste 10 milioane de facturi cu succes, în valoare totală de 45 miliarde de lei. Statusul facturilor expediate fiind actualizate la fiecare 30 de minute.

„Puțin credeau că vom fi a patra țară din Uniunea Europeană care reușește să implementeze acest sistem, despre care am spus de la bun început că este vital pentru lupta noastră cu evaziunea. Iată că până acum nu au fost intervale de timp în care sistemul să nu funcționeze. Echipa CNIF/ANAF a început să lucreze de aproape cu firmele care oferă servicii de contabilitate cu sistemul e-Factura, pentru ca orice îmbunătățire să poată face viața mai ușoară contribuabililor să fie implementate. Nu excludem că pot să apară dificultăți și că pot fi identificate aspecte care necesită îmbunătățiri, tocmai de aceea abordarea este una cât se poate de constructivă; suntem lângă contribuabili și nu se aplică niciun fel de sancțiuni până în aprilie. Ne-am angajat să fim flexibili și receptivi la feedback, cred că asta este cel mai important. În final, cu siguranță vom depăși toate dificultățile și ne vom asigura că sistemul e-Factura este o soluție robustă și adaptabilă la nevoile în continuă schimbare ale mediului de afaceri.”,

a precizat ministrul Marcel Boloș.

Dacă sistemul național privind factura electronică RO e-Factura nu este funcțional timp de minimum 24 de ore, obligația de transmitere prevăzută la art. 10 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 120/2021 se suspendă până la repunerea în funcțiune a sistemului.

Termenul-limită pentru transmiterea facturilor emise, pentru livrările de bunuri și prestările de servicii care au locul livrării sau prestării în România, în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura este de 5 zile lucrătoare de la data emiterii facturii, dar nu mai târziu de 5 zile lucrătoare de la data-limită prevăzută pentru emiterea facturii la art.319 alin.(16) din Codul fiscal.

În perioada 1 ianuarie – 31 martie 2024, nerespectarea termenului limită pentru transmiterea facturilor în sistemul național privind factura electronică RO e-Factura nu se sancționează.

Durata medie de incasare a facturilor la nivelul economiei a ajuns la aproape 120 de zile, arata o analiza realizata de compania de consultanta Frames, in baza unui sondaj realizat in parteneriat cu compania de traininguri Train Your Brain.
Vin noi semnale ingrijoratoare din economia reala, sapte din zece companii intarzie sa-si plateasca facturile, fapt care duce la accentuarea blocajului financiar, arata concluziile sondajului realizat in perioada 2-7 mai 2019, pe un esantion de 180 de companii reprezentative din tot spectrul economic. Astfel,  68% dintre managerii chestionati au recunoscut faptul ca amana plata facturilor pana la limita maxima, pentru a-si asigura cash flow-ul necesar desfasurarii afacerilor. „Principalele motive pentru care companiile nu isi achita la timp obligatiile financiare sunt reprezentate de lipsa resurselor financiare disponibile, mentionata de 53% dintre respondenti, neincasarea facturilor (22%), cresterea costurilor operationale (15%), scaderea vanzarilor (7%) si alte motive (3%).“

Chestionati care este perioada medie in care isi achita facturile, 42% au indicat intervalul – 3-4 luni, 37% au bifat raspunsul 2-3 luni, 16% au mentionat intervalul 1-2 luni, iar 5% peste nivelul de 4 luni.
Domeniile cele mai afectate sunt, potrivit datelor statistice, constructiile, industria extractiva, agricultura, comertul, sectorul pharma, transporturile si serviciile.
„Statisticile vin sa confirme estimarile de la sfarsitul anului trecut cand, in Barometrul privind perspectivele economiei in 2019, 78% dintre antreprenori indicau blocajul financiar (neplata facturilor sau plata cu intarziere a acestora) drept principala problema din acest an. Si deprecierea leului, a doua cea mai importanta problema din 2019, s-a confirmat, la fel ca si alte probleme precum cresterea preturilor, scumpirea si limitarea accesului la finantare si accentuarea crizei din piata muncii”, arata analiza.
Intrebati care sunt efectele blocajului financiar, 54% dintre managerii chestionati au indicat scaderea profitabilitatii, 32% au semnalat problemele de cash flow, iar 21% – cresterea preturilor. Reactie la accentuarea incasarii facturilor, cei chestionati au mai mentionat, printre altele, reducerea investitiilor (17%) si stoparea angajarilor (15%).