Taxa rutieră germană Maut pentru vehiculele comerciale va crește în 2023.
Pe 24 noiembrie, Parlamentul german a adoptat amendamentul la Legea privind taxele de drum, care trece acum la Bundesrat (camera care reprezintă landurile). Creșterea se va baza, de asemenea, pe noua legislație a UE, care acordă o mai mare importanță poluării atmosferice și fonice la stabilirea eurovinietei.
În timpul procesului de aprobare în Bundestag, asociațiile germane de transport rutier și de logistică s-au opus majorării, argumentând că aceasta ar afecta și mai mult companiile din sector, deja împovărate de creșterile de carburanți. În plus, se preconizează că în 2023 creșterea transportului rutier în Germania se va contracta din cauza situației macroeconomice. În schimb, ministrul transporturilor, Volker Wissing, s-a declarat în favoarea majorării.
După Bundestag, și Bundesrat a aprobat vineri, 25 noiembrie, această majorare. De fapt, conform raportului actual privind costurile rutiere, taxa ar trebui să fie redusă, a declarat secretarul de stat pentru transporturi Oliver Luksic (FDP) în camera landurilor. Cu toate acestea, guvernul federal a profitat de această ocazie pentru a introduce în preț costurile legate de zgomot și de gazele de eșapament – ”ceea ce, în cele din urmă, duce la taxe de drum mai mari”.
De la introducerea sa în 2005, taxa de drum pentru camioane a generat venituri de 85 de miliarde de euro, a declarat Luksic. „Taxa de drum pentru vehiculele grele de marfă nu este un scop în sine”, a subliniat el. “Avem o mare uzură pe drumurile naționale germane și trebuie să investim foarte mult în special în zona podurilor.” Taxa a fost contribuția companiilor de logistică la o infrastructură puternică.
Taxa de drum pentru vehiculele grele de marfă a fost introdusă pentru prima dată pe autostrăzi, iar ulterior a fost extinsă la toate drumurile federale. Aceasta se aplică vehiculelor cu o greutate de 7,5 tone sau mai mare. Se preconizează că media anuală a veniturilor din taxe de drum din 2023 până în 2027 va fi de aproximativ 8,3 miliarde de euro pe an. Anul trecut, acestea au fost de aproximativ 7,6 miliarde de euro. Solicitând deputaților să aprobe norma, Wissing a declarat că „rezultatul acestor ajustări ale taxelor de trecere este o creștere moderată a tarifelor de trecere, care va contribui la asigurarea finanțării infrastructurii noastre pentru viitor”. Ministrul a subliniat 3 obiective: încurajarea tranziției ecologice către vehicule cu un impact mai redus asupra mediului, îmbunătățirea stării drumurilor și împărțirea costurilor cu utilizatorii care suportă cea mai mare povară asupra infrastructurii.
Economiști de renume au criticat subvenția pentru carburanți propusă de ministrul federal de finanțe Christian Lindner (FDP) pentru a-i proteja pe conducătorii auto față de prețurile ridicate ale carburanților. “Ajutorul nu trebuie dat cu stropitoarea, ci trebuie să fie țintit. De aceea, cred că reducerea de preț pentru carburanți nu este instrumentul potrivit”, a declarat Clemens Fuest, președintele Institutului Ifo din Munchen, pentru “Rheinische Post”.
Veronika Grimm de la “Wirtschaftsweise” a subliniat: “Discuția despre reducerile la carburanți este complet deplasată. Trebuie să ajutăm veniturile clasei mici și mijlocii. Cu toate acestea, reducerile pentru carburanți reduce presiunea mai mult pentru cei cu venituri mari, deoarece aceștia dețin mai multe mașini și parcurg distanțe mai mari.”
“Pentru gospodăriile cu venituri mari, ponderea cheltuielilor cu benzina este deosebit de mare, astfel că reducerea prețului la benzină tinde să fie o redistribuire de jos în sus”, a continuat Fuest, șeful Ifo. Guvernul federal a decis deja acordarea de ajutoare specifice, cum ar fi ajutoarele pentru navetiștii care fac naveta pe distanțe lungi sau subvențiile pentru costurile de încălzire.
Grimm, membru al Consiliului de experți economici al guvernului german, a declarat că reducerile de preț pentru combustibil reduc prețul combustibililor fosili. “Acest lucru contravine protecției climei și exacerbează masiv provocările în cazul unei posibile opriri a aprovizionării cu gaz rusesc. Avem nevoie de un efect de atenuare a prețurilor ridicate asupra cererii, astfel încât să nu ne confruntăm cu provocări și mai mari decât cele existente în cazul unei penurii de combustibili fosili.”
Ajutorul trebuie să fie direcționat, a spus Grimm. “O alocație pentru energie pe care beneficiarii ar trebui să o declare ca venit este imaginabilă. Apoi ar fi rambursată din nou, într-o măsură mai mare, de către cei cu venituri mari. De asemenea, programele de eficiență energetică ar putea fi de ajutor.”
Lindner a pus în joc subvenția temporară de stat pentru combustibil. El vrea să împingă prețul benzinei/motorinei la mai puțin de 2 euro pe litru. El consideră că subvenția pentru energie cerută de Verzi este nepotrivită. Între timp, Institutul Ifo a anunțat, de asemenea, că prețurile ridicate la benzină și motorină nu sunt neobișnuite, în ciuda unei scăderi semnificative a prețului țițeiului. Dacă cererea de pe piață rămâne ridicată, prețurile ridicate s-ar putea stabiliza, “de exemplu, pentru că cumpărătorii se așteaptă la prețuri și mai mari în viitor”, a declarat expertul în energie de la Ifo, Karen Pittel, pentru “Augsburger Allgemeine”.
“Practic, observăm acest lucru într-o oarecare măsură doar în ceea ce privește cererea de combustibil pentru încălzire și motorină.” Faptul că prețurile la benzină și motorină reacționează în mod asimetric la creșterea și scăderea prețurilor la țiței nu este un fenomen nou.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit