Ministrul austriac de finanțe, Magnus Brunner, solicită o modificare temporară a normelor UE privind TVA pentru a compensa prețurile ridicate la energie. Există o provocare legată de ratele minime de impozitare la nivelul UE, a declarat Brunner în cadrul unei reuniuni a miniștrilor de finanțe și economie din zona euro, care a avut loc luni la Bruxelles, cu dorința de a coborî temporar sub aceste cote de impozitare.
Ministrul Finanțelor din Germania, Christian Lindner (FDP), respinge o astfel de măsură și se bazează în schimb pe o subvenție pentru carburanți pentru a-i scuti pe consumatori de prețurile ridicate ale acestora.
Germania percepe o taxă pe carburanți mult mai mare decât alte țări
UE prevede o cotă minimă de 15% pentru TVA, precum și o cotă redusă de 7%, care se poate aplica, de exemplu, produselor alimentare de bază. Germania, cu un TVA de 19% și o cotă redusă de 7%, este totuși semnificativ mai mare. Potrivit unui calcul realizat de portalul de comparație Check24, o reducere a TVA la electricitate la cota redusă ar aduce consumatorilor o subvenție de aproximativ 5,8 miliarde de euro.
“În prezent, nu există majoritate pentru modificări ale directivei privind sistemul de TVA”, a declarat Lindner în Eurogrup. “Acesta este, de asemenea, un instrument care are nevoie de mult timp pentru a fi pus în aplicare în legislația națională respectivă.” Din acest motiv, el consideră că ajutorul direcționat, cum ar fi cel pe care Germania l-ar putea iniția, este un instrument mai agil în criza actuală. Politica fiscală în UE trebuie să fie decisă în unanimitate de cele 27 de țări.
Christian Jung (FDP) cere Ministerului Federal al Transporturilor ca reglementarile privitoare la cabotaj sa fie respectate in timpul crizei de coronavirus. „In situatia tensionata a sectorului logistic german, nu trebuie sa relaxam reglementarile de cabotaj, care exista din 2010“, a spus acesta, fiind de parere ca in prezent exista capacitate de transport suficienta in Germania, deoarece, printre altele, va fi sistata aprovizionarea pentru industria auto.
Industria transporturilor din Germania critica planurile Ministerului Federal al Transporturilor de liberalizare a cabotajului pana la 30 septembrie si faptul ca recomanda statelor federale prin decret sa nu mai controleze firmele de transport.
Deputatul FDP a sublinat ca IMM-urile sunt in pericol si trebuie sa existe o atentie strategica operationala.
El solicita ca Berlinul sa puna capat acestei flexibili zari temporare cat mai curand posibil, deoarece altfel companiile germane de transport mijlocii vor fi puse in pericol. „Mult mai potrivita in acest context economic este propunerea BGL de a utiliza pana la cinci centre regionale de urgenta pentru serviciile logistice prin care este coordonata marfa“.
Pentru a asigura mobilitatea, Ministerul Federal al Transporturilor trebuie sa clarifice regulile prin care sa se mentina deschise birourile de inmatriculari, atelierele de service si furnizorii de servicii.
Parlamentarul solicita, de asemenea, clarificarea imediata a exceptiilor de la timpul de conducere si de odihna si a conditiilor pentru asigurarea igienei si aprovizionarii soferilor de camioane. „Exista multe rapoarte despre situatia de pe piata si se stie ca soferii nu au voie sa utilizeze spatiile sanitare si sunt tratati extrem de prost“, a criticat acesta. Omul politic a mai subliniat faptul ca sectorul comercial profita de aceasta situatie pentru a scadea pretul de transport si pentru a creste pretul la raft si tocmai din cauza relaxarii conditiilor pentru cabotaj. „Numele acestor companii vor fi facute publice daca vor continua aceasta practica imorala."