Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Dimensiunea și creșterea pieței globale de coletărie expres în 2023-2028

Transport Intelligence (Ti) estimează că piața globală de coletărie expres va ajunge la 565.962 de milioane de euro în 2024, în creștere cu 9,2% față de 2023, principalul motor de creștere fiind în continuare comerțul electronic. Iar până în 2028 se așteaptă să ajungă la 736.624 de milioane de euro, adică să crească an de an cu o medie de 7,3%.

Unul dintre principalele motive pentru care Ti estimează o astfel de creștere este PIB global mai mare cu 3,2% în 2024 și 2025, dar motorul principal va fi și de acum înainte comerțul electronic. În economiile majore ale lumii, se așteaptă ca vânzările online să-și continue evoluția și să fie, în Marea Britanie, SUA și China, cu 9,7%, 14,8% și respectiv, 9,2% mai mari.

Ti amintește că în ultimii ani piața de comerț electronic a progresat din cauza diferitelor blocaje pe care le-a adus pandemia de Covid-19, iar după 2022 efectul de revenire după măsurile de izolare a dus la scăderea volumului și la reechilibrarea cererii la niveluri normale. În plus, scăderea performanței economice din principalele țări ale lumii, inflația mare și presiunile asupra costurilor au făcut ca transportatorii să crească prețurile unitare ale coletelor, astfel încât, deși în ultima parte a lui 2022 și în 2023 am asistat la o scădere a volumelor de colete, operatorii au reușit să-și crească veniturile exclusiv datorită tarifelor. Apoi însă, cel puțin în economiile dezvoltate, situația s-a înrăutățit și mai mult, iar acum unii operatori publică date care arată o scădere atât a volumului, cât și a veniturilor pentru unele dintre servicii.

Analiza TI Insight mai arată că există diferențe regionale între America de Nord, Europa și Asia Pacific atunci când vorbim de creșterea pieței coletelor. Creșterea cu 3,8% în 2023 față de 2022 a valorii globale – după ce în 2022 scăzuse cu 0,9% – este susținută mai ales de Asia Pacific și China, cu creșteri de 7,2%, respectiv 11,7%, în timp ce Europa în ansamblu s-a contractat cu 0,8% și America de Nord a crescut cu 3,2%. Cei mai mari operatori, ca venituri, sunt UPS, Fedex și DHL, cu cotă semnificativă din piața globală, fiind urmați de SF Express, La Poste, USPS, Royal Mail, Sagawa Express, Yamato și Yunda Express, toți cu volume internaționale mari.

O analiză recentă a pieței europene de transport rutier de marfă, realizată de Transport Intelligence (Ti), arată că în ultimii ani nu au existat fuziuni și achiziții majore. DB Schenker și DHL au făcut câteva achiziții, dar minore, pentru a-și consolida prezența în țările importante pentru operațiunile lor. Activitatea de fuziuni și achiziții din Europa este moderată, explică analiștii TI, deoarece piața este saturată, majoritatea jucătorilor de top având deja prezență în cele mai multe țări.

Primii 20 de furnizori europeni de transport rutier de marfă analizați de Ti au făcut 10 achiziții în 2023. Cel mai activ expeditor în ultimii 10 ani din acest punct de vedere a fost Rhenus, cu 11 achiziții, urmat de DB Schenker și DACHSER, fiecare cu opt.

Deși DB Schenker are o prezență puternică în principalele țări europene, și-a diversificat expunerea regională și fluxurile de venituri prin achiziții și în alte zone geografice. Europa reprezintă încă centrul activității sale, dar veniturile provenite din alte regiuni continuă să crească pe baza achizițiilor de acolo. Cele opt achiziții ale companiei din ultimii 10 ani i-au permis să-și îmbunătățească abilitățile și competențele și să consolideze legăturile comerciale în Europa pentru desfășurarea unor operațiuni durabile. În 2022, DB Schenker a achiziționat furnizorul de software logistic Bitergo, pentru a-și consolida strategia digitală și a intra pe piața de software bazat pe cloud pentru clienții mici și mijlocii.

Unul dintre cele mai importante astfel de evenimente a fost achiziția TNT în 2016 de către FedEx, pentru 4,4 miliarde de euro, care a permis combinarea punctelor forte ale celor două companii și îmbunătățirea semnificativă a amprentei globale a FedEx prin rețelele rutiere cu costuri reduse ale TNT Express din Europa, Orientul Mijlociu și Asia.

O altă achiziție importantă este cea a Panalpina de către DSV, aceasta din urmă având în strategia sa de bază fuziunile și achizițiile, deși numărul celor pe care le-a făcut în Europa a fost mai mic din 2013 încoace.

O altă tranzacție notabilă a fost achiziția GEFCO de către Ceva Logistics în 2023, pentru a-și dezvolta rețeaua de transport terestru. Fosta divizie de logistică a autovehiculelor finite a GEFCO a transportat aproximativ patru milioane de unități/pe an folosind flota de 1.600 de camioane și aproape 3.000 de vagoane și cele peste 100 de compound-uri, iar soluțiile CEVA din zone geografice limitate au fost integrate în noua organizație de produse.

Rhenus a achiziționat Trans Integral, pentru a-și consolida poziția în Balcani, dar și-a extins rețeaua și în Danemarca prin achiziționarea Modul Transport, un specialist danez în transport care oferă o gamă largă de soluții rutiere în regim de grupaj, dar și servicii aeriene și oceanice. În 2022 Rhenus a achiziționat specialistul în depozitare DKI, iar în 2023 a achiziționat Pesenti Trasporti & Logistica, o companie specializată în transport național și internațional și logistică integrată, având 25 de autotractoare și 50 de suprastructuri pentru diverse tipuri de mărfuri, care consolidează prezența Rhenus Overland Transport Italy într-o zonă importantă din punct de vedere strategic, considerată joncțiunea naturală dintre principalele rute de transport atât pentru nordul Italiei, cât și pentru traficul internațional de import și export.

DHL a achiziționat în 2021 transportatorul german de dimensiuni medii J.F. Hillebrand Group, specializat mai ales în transport de lichide – vin și alte băuturi alcoolice – o activitate complementară serviciilor DHL, care să-i permită o creștere profitabilă pe termen lung prin extinderea acoperirii și ofertei de servicii în segmente specializate.

Analiza Ti amintește că, în afară de scopul lor principal, acela de a îmbunătăți strategiile de expansiune, achizițiile și fuziunile au și obiectivul ca firma care le face să fie recunoscută și în alte domenii de activitate. Așa cum se poate vedea din graficul alăturat, sectorul agricol, alimentar și al bunurilor perisabile este cel mai atractiv pentru consolidare în rândul transportatorilor rutieri de mărfuri, urmat de industrie și producție. De exemplu, în 2023 DACHSER a achiziționat Frigoscandia AB și Transportgroep A. Müller B.V. (Müller), cu scopul a-și îmbunătăți logistica, transporturile și distribuția de alimente în BeNeLux și în Europa de Nord.