FedEx sugerează că are în vedere, așa cum aflăm de la Ti Insight, vânzarea diviziei sale de transport rutier FedEx Freight, care a avut în 2023 rezultate stabile. FedEx a înregistrat în ultimul an o creștere a venitului net cu 360 de milioane de dolari, până la 4,33 miliarde de dolari, în ciuda faptului că veniturile au scăzut cu 2,7%. Iar venitul operațional a fost semnificativ mai mare, cu 13%, adică de 5,56 de miliarde de dolari, cu marje în creștere de la 5,4% în anul financiar 2023 la 6,3% în anul financiar 2024.
Percepția analiștilor Ti este că inițiativa de control al costurilor DRIVE avută de FedEx a generat cheltuieli totale mai mici și o utilizare mai bună a activelor, fapt susținut de reducerile continue de locuri de muncă observate în companie în ultimul an. Activitatea FedEx Express a fost dificilă, cu scăderi de o singură cifră ale volumelor în Domestic Express din SUA, dar volumele din activitatea International Express au fost puternice în martie-mai. Performanța FedEx Ground a fost mai bună, veniturile crescând cu 2%, ajutate de volumele B2B, iar FedEx Freight a înregistrat venituri mai mari tot cu 2%. Însă venitul operațional al FedEx Express a scăzut cu 18%, ceea ce FedEx pune pe seama prețurilor mai mici de la internațional. FedEx Ground și FedEx Freight au avut o creștere a veniturilor operaționale cu 13%.
Analizând aceste rezultate, conducerea Grupului a subliniat o perspectivă nu foarte optimistă pentru 2025 – creșterea cu o singură cifră a veniturilor – și faptul că va pune accentul pe optimizarea continuă a activelor. Și tocmai ca parte a acestui proces conducerea și consiliul de administrație FedEx evaluează rolul FedEx Freight în structura portofoliului companiei și eventualii pași pentru a oferi în continuare acționarilor valoare durabilă. Ceea ce în opinia analiștilor Ti pare să însemne că doresc să vândă FedEx Freight și că sunt de părere că vor obține un preț bun. Astfel, în decurs de o săptămână, piața logistică a văzut atât UPS, cât și FedEx încercând să-și reducă expunerea pe piața americană de transport rutier de mărfuri, în timp ce continuă să se lupte cu cererea slabă de pe piața lor principală de transport aerian expres.
Sursă foto: FedEx
Creșterea procentuală a vânzărilor de retail din SUA
Transport Intelligence (Ti) a realizat de curând un studiu privind perspectivele de redresare în industria logistică, pe termen scurt, mediu și lung, în care se arată că este dificil de prevăzut ce se va întâmpla în acele părți ale economiei globale care influențează cererea de logistică și că nivelurile de incertitudine din prezent sunt mari. Deci perspectivele economiei SUA, Europei și Chinei sunt dificil de evaluat.
Pe termen scurt există probleme legate de politica monetară, politica fiscală și diverse forme de instabilitate a prețurilor, dar și schimbări structurale majore și violente în aproape toate economiile mari. Iar analiștii Ti sunt de părere că unele dintre modificările aduse sistemului comercial global sunt structurale.
China, Germania, Coreea de Sud și multe alte economii au o cerere internă insuficientă pentru a-și susține sectoarele productive și, prin urmare, se bazează pe excedentele comerciale pentru a susține activitatea economică, ceea ce acum devine nesustenabil și poate fi unul dintre motivele pentru care creșterea comerțului mondial încetinește.
Economii precum cea a Statelor Unite au fost considerate vulnerabile la recesiune, însă acest lucru nu s-a întâmplat încă, deoarece cererea consumatorilor rămâne robustă, ceea ce constituie un factor major al creșterii cererii pe piețele logistice din întreaga lume.
Economia SUA rămâne, de departe, cea mai importantă pentru stimularea creșterii economice mondiale. Comportamentul consumatorului american este cel mai important factor în determinarea dinamicii piețelor logistice internaționale și este influent pe piețele de transport aerian și maritim, precum și pentru resursele logistice interne – transportul rutier și depozitarea.
Traiectoria clară a economiei de consum din sectorul privat din SUA a fost una de creștere. Cifrele din Recensământul SUA și de la Federația Națională de Retail arată că creșterea retailului a încetinit din 2021, dar nivelul de creștere în perioada 2020-2022 a fost excepțional și a avut loc în contextul unor condiții neobișnuite.
Procentul de creștere de 3,8% ar trebui văzut ca o performanță economică respectabilă. Consumatorul american a putut să susțină cheltuieli mai mari, activele gospodăriilor crescând de la 162,526 de miliarde de dolari în al doilea trimestru din 2022 la 172,427 de miliarde de dolari în perioada similară din 2023.
Cu toate acestea, este demn de remarcat că activele au scăzut în valoare în al treilea trimestru din 2023, sugerând o deteriorare a finanțelor gospodăriilor, aspect susținut de variabilitatea creșterii cheltuielilor de la o lună la alta până în 2023.
Producția industrială însă este diferită. De exemplu, cea de mașini a crescut cu două cifre până în 2023, însă volumele rămân departe de maximele anterioare. Deși importurile sunt semnificative, vânzările de autovehicule din SUA sunt și ele mai mici decât înainte de 2020, iar stocurile rămân scăzute. O redresare a vânzărilor este posibilă, ceea ce, analizând dinamica stocurilor, ar sugera un impact imediat asupra producției și logisticii. Dar acest lucru nu s-a întâmplat încă.
În alte sectoare de producție, nivelurile stocurilor sunt ridicate, dar nu anormale. Această valoare ridicată, dar stabilă a stocurilor a determinat o cerere redusă de logistică, ceva mai acut pe piețele de transport aerian, ceea ce sugerează că, deși există constrângeri de capacitate în anumite părți ale economiei, altele au capacitate neutilizată, ceea ce ar putea avea implicații semnificative pentru inflație.
Există semnale că creșterea cererii încetinește. De exemplu, piața de depozitare din SUA se confruntă cu o creșteri moderate ale cererii, după creșterile mari din ultimii ani. Cushman & Wakefield, de exemplu, a comentat că nivelul mediu al locurilor de muncă vacante din depozite pe diferitele piețe regionale din SUA a crescut brusc cu 5,2% în al patrulea trimestru din 2023, față de o creștere de 4,6% în trimestrul precedent.
Rata de neocupare a fost de 3,1% în ultimul trimestru din 2022. Nivelurile de neocupare sunt încă scăzute, însă pot exista motive structurale pentru acest lucru, în special cererea crescută de proprietăți logistice din operațiunile de comerț electronic cu amănuntul. Per ansamblu însă, aceste cifre indică o ușoară recesiune.
Sectorul transportului rutier de mărfuri nu a experimentat niciodată situația atât de bună din imobiliare, iar acum dă semne de slăbire a creșterii. Cass Freight Index, indexul activității de transport din sectorul privat, a înregistrat o încetinire vizibilă în ultimele două trimestre din 2023, de la un vârf de 1,278 în august la 1,077 în decembrie, aspect susținut de cifre precum tonajul camioanelor, care a scăzut ușor, deși numărul trenurilor intermodale a crescut în ultimul trimestru.
Un alt set de indicatori este reprezentat de volumele gestionate de FedEx și UPS, care se concentrează asupra circulației interne a coletelor în SUA, mai ales pentru comerțul electronic cu amănuntul. Ambele companii au înregistrat volume constante de ambalaje sau în scădere în a doua jumătate a lui 2023, caracterizate de scăderi susținute ale activității B2C, dar au sprijinit segmentul B2B. În analiza acestor date este însă nevoie de prudență, arată Ti, deoarece ambele firme au fost afectate de scăderea proporției activității de vânzare cu amănuntul prin intermediul comerțului electronic. Deoarece comerțul electronic și-a redus ponderea în totalul comerțului cu amănuntul. Pe de altă parte, Amazon a înregistrat constant volume mai mari expediate în aceeași perioadă.
Toate aceste date au dus la ideea că în SUA creșterea economică a devenit moderată, dar și economia în general și cererea consumatorilor sunt încă în creștere. Nu există semne ale unei recesiuni. Iar costurile logistice încep să scadă ușor. O schimbare a acestei traiectorii probabil ar veni din partea problemelor monetare mai largi – impactul scăderii ofertei de bani sau al ratelor mai mari ale dobânzilor – sau din probleme externe, cum ar fi perturbările politice.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit