Upply a publicat recent a treia ediție, pentru 2022, a raportului său anual despre indicatorii financiari ai principalelor companii de transport din lume, din care reiese că cei mai mari operatori globali de transport și logistică au reușit, datorită situației economice favorabile din 2022, să aibă o creștere a veniturilor și a profitabilității, iar pentru mulți dintre ei, mai ales pentru cei maritimi, cifrele au atins niveluri record, deși nu mai vedem ratele de creștere de 3-4 cifre din 2021. Între timp însă, așa cum știm, situația s-a înrăutățit.
Chiar dacă operatorii de transport maritim și logisticienii au avut rezultate foarte bune, pe locurile fruntașe după indicatorii financiari rămân specialiștii în transport expres, deși ei își datorează cifrele și diversificării activității. Pe primele trei locuri în funcție de venituri sunt, ca și în 2021 și în aceeași ordine, UPS, DHL și FedEx.
UPS a depășit, pentru prima dată în istoria sa de 115 ani, pragul de 100 de miliarde de euro al veniturilor, datorită celor 6,2 miliarde de colete livrate. Activitatea de transport de colete din Statele Unite a generat 64% din cifra de afaceri totală a companiei (64,2 miliarde de dolari, în creștere cu 6,5% față de 2021), transportul internațional de colete reprezintă 19,6%, adică 19,7 miliarde de dolari, cu 0,8% mai mult decât în 2021, și divizia Supply Chain Solutions reprezintă 16,4%, adică 16,4 miliarde de dolari, în scădere cu 5,7% față de 2021. Pe piața internă din SUA, UPS a înregistrat o scădere de 3,1% a volumului mediu de colete, mai ales din cauza creșterii inflației, dar veniturile rămân ridicate, stimulate în special de creșterea tarifelor ca urmare a creșterii bruște a prețurilor energiei. Și în transportul internațional de colete UPS a suferit o scădere, din cauza contextului economic agravat de războiul din Ucraina, de carantina din China și de faptul că aprecierea dolarului a dus la scăderea exporturilor clienților săi importanți.
În segmentul Supply Chain Solutions veniturile din transport au fost de bază, deși au scăzut cu 9,4% față de 2021, până la 8.943 de milioane de dolari, în timp ce divizia de logistică și-a continuat creșterea, cu 12,3%, până la 5.351 de milioane de dolari.
UPS investește masiv în logistică medicală, iar achiziția BOMI Group, finalizată în ultimul trimestru din 2022, ar urma să alimenteze în continuare creșterea companiei americane pe acest segment.
În 2021, UPS și-a vândut activitatea de transport rutier de grupaje UPS Freight către TFI International, iar pierderea de cifră de afaceri rezultată de aici nu a fost compensată de celelalte activități.
În ceea ce privește EBITDA, UPS a ajuns la 18.711 milioane de dolari, în scădere cu 7,5% față de 2021.
Sursă foto: UPS (https://brand.ups.com/en-us/register/journalist.html)
În 2022, aproximativ 2.000 de persoane au urcat în cabinele vehiculelor comerciale, atenuând lipsa acestui tip de personal care a creat probleme companiilor de transport rutier din Statele Unite. De fapt, potrivit American Trucking Associations, deficitul de șoferi de camion în 2022 era de 78.000, față de 80.000 în anul precedent. Prin urmare, aceasta este o veste bună pentru industrie, dar nu în totalitate, deoarece această atenuare provine din fenomene care nu sunt deloc pozitive.
De fapt, la originea creșterii ofertei de șoferi se află încetinirea cererii de transport rutier de mărfuri care a apărut în a doua jumătate a anului 2022, ceea ce i-a determinat pe mulți şoferi-patron, deveniţi antreprenori stimulați de creșterea tarifelor, să dorească să revină la statutul de salariat. O tendință încurajată și de creșterea costurilor, în primul rând a celor cu combustibilul.
Această tendință se reflectă destul de rapid și în salariile șoferilor: după o creștere semnificativă în ultimii doi ani, acestea înregistrează o încetinire. Chiar și în comparație cu stimulentele anterioare pentru a trece de la o companie la alta, unii giganți care doresc să își reducă personalul din cauza volumelor în scădere oferă acum stimulente de concediere. Acest lucru este făcut, de exemplu, de FedEx, care oferă, din decembrie 2022, 300 de euro pe săptămână șoferilor care demisionează. Iar oferta rămâne valabilă până în martie 2023.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit