Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Federația transportatorilor spanioli FETRANSA arată că, din cei circa 250.000 de șoferi de camion din această țară, numai 5.000 sunt femei (2% din total), și face un apel la promovarea integrării femeilor în transporturi, pentru a diminua criza de conducători auto profesioniști – în Spania este un deficit de 15.000 de persoane în domeniu, iar în Europa mai este nevoie de circa 400.000 de șoferi profesioniști, conform Transport Intelligence.

În Spania numai un șofer profesionist din patru are mai puțin de 50 de ani, deci în 10 ani peste 30% din forța de muncă actuală se va pierde din cauza lipsei de tineri care să vină din urmă, în ciuda faptului că este un domeniu cu potențial enorm de creștere.

În țările vecine situația legată de prezența femeilor la volanul camioanelor este mult mai bună, conform datelor furnizate în 2021 de IRU: 3% dintre șoferii profesioniști din Europa sunt femei, în timp ce în Italia procentul ajunge la 7% și în Germania la 5%. La nivel global, în SUA 7% dintre șoferi de camion sunt femei, în Mexico 2%, iar în Rusia 1%.

Principalul motiv pentru care femeile nu vor să lucreze în transporturi este lipsa de spații sigure de odihnă, dificultatea de a îmbina tipul de muncă și cel pentru familie și trainingul complex și scump.

În Spania, la 15.000 km de drumuri, ar trebui să fie măcar un spațiu de odihnă sigur și confortabil pentru vehicule grele la fiecare 100 km și de fapt abia sunt o treime. De aceea șoferii parchează în benzinării și poligoane, unde apar circa 75% din furturile de marfă și de combustibil sau, în unele cazuri, și agresiuni fizice, de care au parte 21% din șoferii europeni de camion.

În întreaga Europa, dintre cele 300.000 de locuri de parcare pentru camioane, mai puțin de 3% sunt în facilități certificate din punct de vedere al siguranței și se estimează că în 2024 va fi nevoie de cel puțin 400.000 de locuri certificate. De aceea UE își propune să investească 20 de milioane de euro în astfel de parcări, prin programul Connecting Europe, la care ulterior se vor adăuga ale 100 de milioane de euro.

În ceea ce privește cursurile de pregătire, pentru a obține în Spania permisul de condus și Certificatul de Pregătire Profesională durează un an și costă 4.000-6.000 de euro. La final de 2020 vârsta minimă la care cineva putea fi șofer profesionist a scăzut de la 21 la 18 ani, tocmai pentru a trezi de timpuriu interesul pentru această meserie, dar nu s-a înregistrat o creștere semnificativă a numărului de femei care devin șofer de camion.

În condițiile crizei de șoferi profesioniști, atragerea tinerilor și a femeilor spre această meserie este un obiectiv important în multe țări europene, și în acest context asociația olandeză de transport și logistică TLN relatează că însăși Regina Máxima a făcut de curând o vizită de lucru dedicată femeilor din transporturi, la Rijschool E&R Opleidingen din Nieuwegein, la invitația institutului Transport și Logistică (STL).

Cu această ocazie, femeile au vorbit despre motivul pentru care au ales această profesie și despre cum este, ca femeie, să fii șofer de camion, iar la finalul vizitei regina a urcat la volan și a condus pe o distanță scurtă, sub îndrumarea unui instructor.

Tot acum, Regina Máxima a vorbit cu femeile tinere care se pregăteau să devină șoferițe de camion, după care urmau să-și facă rapid intrarea în această industrie, a asistat la o demonstrație cu un stivuitor, ca parte a cursului de condus pe care șoferii îl urmează pentru formarea lor profesională, și a stat de vorbă cu femei care mergeau deja în curse ca șoferi secundari, fiind începătoare în domeniu. Interesante sunt și meseriile pe care aceste persoane le-au avut înainte de a se pregăti să devină șoferi profesioniști: bijutier sau lucrător în fabrici de cipuri.

Directorul STL a declarat cu această ocazie că dorința de a atrage mai multe femei în logistică și transport este unul dintre motivele pentru care s-a semnat Carta Diversității și că vizita reginei are o valoare deosebită într-un context în care procentul femeilor în domeniu crește în toată Olanda, dar are nevoie să crească și pe viitor.

O cauză importantă a deficitului de șoferi profesioniști din Olanda este îmbătrânirea celor care lucrează în domeniu și deci necesitatea înlocuirii lor. Conform estimărilor, va fi nevoie de 7.800 de noi șoferi profesioniști în fiecare an în următoarea perioadă, și pentru atragerea lor sunt gândite tot felul de strategii, inclusiv oferirea posibilității de a lucra cu program scurt sau flexibil, pentru ca grupuri tot mai mari de oameni să considere această meserie una interesantă, prin faptul că oferă libertate, independență și siguranța locului de muncă.