Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Consiliul de Miniștri al Spaniei a aprobat, în ultima ședință din 23 decembrie, noile bonificații aplicabile din 1 ianuarie 2025 pentru taxele de drum pe autostrăzile AP-9 și AP-53 din Galicia, ambele deținute de stat. Reducerile vor ajunge până la 50% pentru vehiculele grele și includ menținerea gratuității pe tronsonul Vigo-Redondela. Pentru vehiculele ușoare, precum furgonetele și autoturismele, indiferent dacă sunt deținute de companii, persoane fizice autorizate sau particulari, se oferă o reducere de 50% pentru utilizări recurente, aplicabilă vehiculelor care efectuează peste 20 de călătorii lunare pe același tronson și plătesc cu un dispozitiv de tele-taxare. De asemenea, călătoria de retur va rămâne gratuită dacă este realizată în decurs de 24 de ore de la cea inițială.

Cu toate acestea, ca în fiecare an, tarifele pe autostrada AP-9 vor crește cu 4%, adică cu un punct procentual peste indicele prețurilor de consum (IPC). Această tendință se va menține până în 2048, anul în care expiră concesiunea acordată companiei Audasa, cu excepția cazului în care Comisia Europeană intervine pentru a declara nulă prelungirea acesteia. În cazul drumurilor regionale AG-55 și AG-57, guvernul regional al Galiciei (Xunta) a confirmat că ajustările tarifare vor urma strict IPC, iar majorările maxime nu vor depăși 5 cenți pe anumite tronsoane.

Bonificațiile pentru anul 2025 vor include reduceri similare celor din anii precedenți: o reducere de 25% pentru returul efectuat în aceeași zi și de 50% pentru retururile ulterioare, cu excepția duminicilor și sărbătorilor legale. Reducerile nocturne (între orele 00:00 și 6:00) rămân de 50% pentru toate zilele săptămânii.

Asociația VIEIROS Unidad Gallega de Transportistas, afiliată la FENADISMER, consideră aceste reduceri insuficiente pentru a sprijini întreprinderile mici și mijlocii, precum și transportatorii independenți. Organizația subliniază că, în primul rând, reducerea de 50% nu este suficientă pentru a redirecționa traficul greu de pe drumurile convenționale către autostrăzi. În al doilea rând, nu s-a realizat un studiu detaliat al mobilității din Galicia, care să analizeze descongestionarea punctelor critice, reducerea accidentelor pe tronsoanele periculoase, impactul economic al liberalizării taxelor în zonele industriale și portuare strategice sau în jurul zonelor metropolitane. În absența unui Plan Director pentru Mobilitate, măsurile actuale sunt considerate generale și neadaptate la nevoile reale ale regiunii.

VIEIROS solicită ca deciziile privind mobilitatea și taxele de drum să fie transferate către guvernul regional al Galiciei. Acesta este perceput ca fiind mai apropiat de realitățile locale și, prin urmare, mai bine poziționat pentru a lua decizii adaptate la nevoile economice și sociale ale regiunii. În ciuda numeroaselor cereri venite din partea Parlamentului regional și a tuturor partidelor politice, guvernul central continuă să refuze transferul competențelor de gestionare a autostrăzii AP-9 către Xunta.

Reprezentanții transportatorilor și ai autorităților locale subliniază necesitatea unei gestionări mai eficiente și adaptate la nevoile specifice ale regiunii. Aceștia consideră că numai prin descentralizarea deciziilor și printr-o analiză detaliată a fluxurilor de mobilitate se pot implementa măsuri care să sprijine în mod real economia și să îmbunătățească siguranța rutieră în Galicia.

sursa foto: FENADISMER

Federația Națională a Transportatorilor a reluat apelul pentru introducerea unui mecanism fiscal care să protejeze transportatorii ce utilizează vehicule ușoare, în eventualitatea creșterii taxei pe motorină. Această solicitare vine pe fondul intenției guvernului spaniol de a majora impozitarea motorinei auto cu aproximativ 10 cenți pe litru, pentru a o alinia cu cea a benzinei, ceea ce ar însemna o creștere cu 25% față de nivelul actual al taxei.

Această măsură ar afecta semnificativ viabilitatea întreprinderilor de transport rutier, în special pe cele care operează vehicule sub 7,5 tone. Dintr-un total de aproximativ 56.000 de firme active în transport, aproape 80% sunt mici transportatori independenți. O creștere de 1.000 de euro pe camion, anual, ar putea pune în pericol sustenabilitatea acestui segment al pieței.

Ministerului de Finanțe spaniol i se solicită să extindă mecanismul de rambursare pentru motorina profesională, care în prezent se aplică vehiculelor grele, autobuzelor și taxiurilor, și la transportatorii care utilizează vehicule mai ușoare. Această cerere se bazează pe precedentele stabilite în timpul crizei prețurilor la carburanți generate de războiul din Ucraina, când guvernul spaniol a oferit sprijin specific pentru a compensa costurile ridicate.

Deși un amendament similar a fost respins anterior din lipsă de sprijin parlamentar, guvernul intenționează să reintroducă această propunere prin decret-lege, în contextul angajamentelor asumate față de Uniunea Europeană. Aceste angajamente sunt necesare pentru a continua accesarea fondurilor europene.

Adoptarea unui mecanism de compensare pentru transportatorii de vehicule ușoare ar contribui la protejarea unui sector esențial pentru economie, prevenind impactul negativ al unei posibile creșteri fiscale. FENADISMER rămâne activ în promovarea unei soluții care să asigure echitatea fiscală și să susțină sustenabilitatea companiilor mici din transporturi.