Direcția Generală de Circulație a început în luna mai a anului trecut proiectul de Ordin de ministru pentru modificarea greutăților și dimensiunilor vehiculelor de transport rutier de marfă, care a fost paralizat în legislatura precedentă din cauza avansului electoral din iulie anul trecut, în ciuda faptului că textul era bine avansat de către ministerele competente în domeniu, Transporturi, Industrie și Interne.
În acest sens, FENADISMER a depus amendamente la textul supus informării publice, considerând că unele dintre modificările propuse nu sunt conforme cu limitele tehnice ale vehiculelor de transport sau nu au fost incluse în acordurile încheiate între organizațiile de transport și Ministerul Transporturilor în decembrie 2021, care au dus la aprobarea în luna martie a anului următor a Decretului-lege 3/2022 privind măsuri pentru îmbunătățirea sustenabilității transportului rutier de mărfuri și a funcționării lanțului logistic.
Astfel, în ceea ce privește subsectorul transportului, deși ar putea avea motive pentru a avea o reglementare specifică datorită caracteristicilor speciale pe care trebuie să le aibă vehiculele care lucrează în zonele forestiere, Federația nu este de acord cu noua propunere, care prevede mase maxime cu până la 20% mai mari decât cele stabilite pentru alte vehicule de transport de mărfuri, și este, de asemenea, în neconcordanță cu limitele tehnice impuse de ordinul menționat anterior atât în ceea ce privește masele individuale totale, cât și masele pe axă.
Ceva asemănător se întâmplă cu noile mase maxime prevăzute pentru transportul intermodal, căruia i se permite creșterea masei maxime la 46 tone, fără ca în textul de reglementare din expunerea de motive a acestuia să se ofere vreo justificare, fără să se stabilească cum ar trebui să fie configurația tehnică a acestei propuneri și fără să existe precedente în alte țări ale Uniunii Europene. În ceea ce privește creșterea la 44 de tone a masei maxime pentru vehiculele articulate și trenurile rutiere cu 5 sau 6 axe, care este deja în vigoare în alte 13 state membre ale Uniunii Europene, pentru a atenua impactul acestei măsuri asupra sectorului, FENADISMER solicită eliminarea marjelor de toleranță pentru vehiculele care depășesc acest tonaj, pe care actualul regim de sancționare a transporturilor le stabilește în cazul excesului de greutate, pentru a evita ca, în practică, să se poată transporta în Spania mai mult de 45 de tone odată cu intrarea în vigoare a regulamentului, ținând cont de faptul că aceste marje nu sunt prevăzute în legislația altor țări în care cele 44 tone sunt în vigoare.
Având în vedere știrile apărute în urmă cu câteva zile în numeroase medii de informare în legătură cu recenta hotărâre pronunțată de Curtea de Justiție a Uniunii Europene care a declarat că secțiunea autonomă a taxei pe hidrocarburi care a fost în vigoare în perioada 2013-2018 este contrară dreptului european. Această știre ar putea crea un „miraj” nerealist pentru transportatorii spanioli, datorită posibilității de a solicita din nou statului impozitul plătit în acei ani, similar cu ceea ce s-a făcut la vremea sa cu așa-numitul „céntimo sanitario”, care a fost, de asemenea, declarat ilegal de către Curtea Europeană, așa cum a fost oferit pe rețelele de socializare transportatorilor.
Spre deosebire de procedura anterioară, trebuie avut în vedere faptul că, în acest caz, majoritatea transportatorilor nu ar avea calitate procesuală activă, deoarece nu ar putea justifica niciun prejudiciu, deoarece au fost acoperiți de motorina profesională în acei ani, deoarece suma care le-a fost returnată prin intermediul motorinei profesionale este aceeași sumă care a fost declarată acum ilegală de către Curtea de Justiție.
Cu toate acestea, pentru acei transportatori care nu sunt acoperiți de motorina profesională, adică vehiculele de mai puțin de 7,5 tone, șansele ca această cerere să aibă succes sunt foarte limitate, deoarece aceștia nu ar putea solicita rambursarea veniturilor necuvenite, deoarece acțiunea este prescrisă, având în vedere că au trecut mai mult de 6 ani de la intrarea în vigoare a acesteia, iar în cazul cererii pentru răspundere financiară, cerințele pentru depunerea acesteia sunt foarte restrictive. Prin urmare, FENADISMER reiterează avertismentul său către toți transportatorii spanioli de a fi prudenți până la pronunțarea de către Curtea Supremă a hotărârii care confirmă pronunțarea Curții Europene și, în consecință, „să nu se lase păcăliți” de ofertele tentante pe care le-ar putea găsi pe piață și care nu sunt specializate în acest tip de cerere, existând riscul nu numai de a nu obține nimic, dar și de a fi condamnați la plata cheltuielilor de judecată.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit