Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

După mai multe luni de reducere constantă a termenelor de plată către transportatori, în luna aprilie a anului trecut s-a înregistrat o ușoară revenire față de luna precedentă, situându-se la o medie de 66 de zile, potrivit datelor din Observatorul permanent al întârzierilor la plată pe care FENADISMER îl întocmește lunar în colaborare cu Fundația Quijote pentru Transporturi.

În luna respectivă, 65% dintre companiile de încărcare și intermediere care nu respectă legislația privind întârzierea la plată în 65% din cazuri au întârzieri ușoare la plată, adică între 60 și 90 de zile. Pe de altă parte, însă, există încă 7% dintre companiile neconforme care plătesc mai mult de 120 de zile, deși acest procent este mai mic decât în 2022, când acest interval de neconformitate se situa la peste 20%. În ceea ce privește cele mai utilizate mijloace de plată pentru achitarea serviciilor de transport, acestea continuă să fie, în această ordine, transferurile (70%), urmate de confirmare (25%), bilete la ordin (5%) și cecuri (<1%).

Pe de altă parte, Parlamentul European a aprobat în aprilie anul trecut, în ultima sa sesiune plenară, poziția sa în legătură cu noul Regulament european privind combaterea întârzierii la plată, care a stabilit ca regulă generală reducerea perioadei maxime de plată la 30 de zile, precum și instituirea unui regim de sancțiuni pentru toate sectoarele economice.

Optimismul generat de textul aprobat de Parlament a dispărut însă în urma propunerii unui text alternativ pe care guvernul belgian l-a elaborat pentru restul statelor membre, întrucât deține președinția Uniunii Europene, ținând cont de faptul că aprobarea finală a noului regulament european necesită acordul comun al Parlamentului European și al Consiliului.

Astfel, potrivit textului de reglementare elaborat de Președinția belgiană, la care FENADISMER a avut acces, acesta propune multiple modificări cu scopul de a „decafeiniza” textul aprobat de Parlament, printre altele, reconvertirea normei în Directivă în loc de Regulament, ceea ce determină o fragmentare a aplicării sale, sau extinderea termenului maxim de plată la 30 de zile pentru multe sectoare economice, precum și eliminarea multor măsuri propuse care vizează asigurarea transparenței în relațiile comerciale dintre companii. În orice caz, FENADISMER își exprimă încrederea că, în final, statele membre vor ajunge la un consens asupra unei reglementări în acest domeniu care să protejeze interesele și nevoile părții mai slabe în tranzacțiile comerciale, în principal lucrătorii independenți și microîntreprinderile, care sunt cele care suferă cel mai mult de pe urma situațiilor de abuz care se produc în prezent în ceea ce privește întârzierile de plată.

Alegerile generale anticipate din iulie anul trecut au afectat în mod direct aprobarea mai multor proiecte legislative și de reglementare referitoare la sectorul transporturilor rutiere, printre care și proiectul de modificare a greutăților și dimensiunilor pentru vehiculele de transport rutier de mărfuri, al cărui text era foarte avansat de către ministerele de Transporturi, Industrie și Interne.

La rândul său, anul trecut, Comisia Europeană a început procesarea modificării actualei directive europene privind greutățile și dimensiunile vehiculelor de transport, ca parte a Strategiei europene pentru mobilitate durabilă, cu scopul de a contribui la o reducere semnificativă a emisiilor de gaze cu efect de seră din transporturi. Astfel, printre măsurile pe care le propune se numără armonizarea și adaptarea greutăților și dimensiunilor maxime în traficul internațional la cele mai comune limite permise în prezent, respectiv creșterea acestora la 44 de tone.

În acest sens, conform FENADISMER, Direcția Generală de Circulație a început deja o nouă procesare a acestui regulament în vederea aprobării finale a acestuia până în luna decembrie a anului viitor. Proiectul de regulament, care va face obiectul unei consultări publice până la 13 iunie, propune modificarea anexei IX din actualul Regulament General al Vehiculelor. Printre altele, introduce simplificarea utilizării și autorizării ansamblurilor modulare Euro, inclusiv a remorcii Eco Combi sau Duo Trailer de 32 m lungime și 72 de tone de MMA, extinderea înălțimii maxime autorizate la 4,5 metri pentru anumite tipuri de transport (de exemplu, 5 m pentru anumite tipuri de transport – transportul de paie, de animale vii și aprovizionarea industriilor cu furnizori pe distanțe mai mici de 50 km). Cea mai controversată măsură este extinderea tonajului actual al vehiculelor articulate la 44 de tone pentru transportul rutier de mărfuri, mărind astfel capacitatea de încărcare a acestor vehicule cu 16%

În acest sens, trebuie amintit faptul că directiva europeană care este în curs de elaborare în același timp prevede, printre alte măsuri, autorizarea automată a transportului internațional de vehicule de 44 de tone între toate statele membre care permit acest lucru, care în prezent este deja autorizat în 13 state membre, inclusiv în toate cele care se învecinează cu Spania. În orice caz, FENADISMER va aștepta să își facă publică poziția în legătură cu propunerea după ce aceasta va fi analizată în detaliu, apărând în orice caz interesele tuturor transportatorilor, astfel încât să nu fie stabilite privilegii în favoarea marilor companii în detrimentul companiilor mai mici, cerând, de asemenea, măsurile de însoțire necesare pentru ca sectorul să se poată adapta la această schimbare structurală atât de importantă pentru piața transporturilor rutiere din Spania.