Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

A trecut o săptămână de când în provincia Lérida, în special în zona Pirineilor, companiile de asistență rutieră au fost nevoite să amâne serviciile pentru asigurații companiilor care beneficiază de serviciile de asistență în călătorie furnizate de RACE. Printre aceste companii se numără Liberty, Pelayo, Caser și Génesis, dar și companii de renting și de închirieri auto, precum Leaseplan, Atlon, Centauro și Avis. Mai multe grupuri auto, inclusiv Stellantis, Grupo Vag (Audi, Volkswagen, Seat și Skoda), Isuzu, Lexus, Volvo, Aprilia, Derbi, Harley și Kawasaki, sunt afectate de acest lucru.

Potrivit Fenadismer, situația a apărut din cauza refuzului Royal Automobile Club of Spain de a revizui tarifele scăzute plătite companiilor de asistență pentru serviciile lor, tarife care nu acoperă adecvat costurile de funcționare.

Serviciile de remorcare în zonele muntoase din Pirinei, în special, sunt deosebit de complicate din cauza orografiei și a timpilor de sosire pentru a acorda asistență șoferilor ale căror vehicule sunt în pană sau au fost avariate, fără ca RACE să plătească tarife care să acopere suficient de bine sarcinile efectuate și timpul petrecut pentru efectuarea acestei asistențe. Prin urmare, serviciile au fost prestate ultima dată când nu au existat cereri din partea altor asigurători, platforme de asistență sau autocluburi care plătesc serviciile în plus față de costurile de funcționare.

Serviciile de remorcare în zonele muntoase din Pirinei sunt deosebit de complicate din cauza terenului dificil și a timpilor mari de sosire necesari pentru a acorda asistență șoferilor cu vehicule defecte sau avariate. RACE nu oferă tarife care să acopere suficient costurile și efortul necesar pentru aceste intervenții. Din acest motiv, companiile de asistență rutieră prioritizează solicitările de la alți asigurători, platforme de asistență sau autocluburi care plătesc mai bine, lăsând serviciile pentru RACE să fie efectuate doar când nu există alte cereri.

În fața solicitărilor de majorare economică a tarifelor pentru a acoperi costurile necesare, RACE a refuzat, preferând să aducă macarale de la alte companii străine pentru a efectua serviciile. Această decizie pare să vizeze înlocuirea acoperirii companiilor locale de remorcare din Lleida, ceea ce a dus la amânarea serviciilor RACE. Prioritatea este acordată acum altor companii de asigurări sau platforme care plătesc tarife suficiente pentru a acoperi costurile operaționale.

În fața solicitărilor de majorare economică a tarifelor pentru a acoperi costurile necesare, RACE a preferat să aducă macarale de la alte companii străine pentru a efectua serviciile. Această decizie pare să vizeze înlocuirea acoperirii companiilor locale de remorcare din Lleida, ceea ce a dus la amânarea serviciilor RACE. Prioritatea este acordată acum altor companii de asigurări sau platforme care plătesc tarife suficiente pentru a acoperi costurile operaționale.

Pe lângă critica că politica de prețuri a RACE face dificilă furnizarea unui serviciu eficient în Lérida, companiile de asistență rutieră acuză autoclubul că încalcă legislația privind indexarea tarifelor cu prețul carburanților și că întârzie plățile pentru transport.

Într-o manevră similară cu cea din Țara Bascilor acum un an, când societățile de asistență basce au încetat să mai furnizeze servicii către RACE, autoclubul pare să fi subcontractat o societate externă orașului Lérida pentru a acoperi serviciile lipsă, în loc să abordeze conflictul. Această decizie ar putea agrava problema asistenței în zonele greu accesibile, crescând timpii de așteptare și lăsând șoferii asigurați fără asistență din cauza politicii comerciale a RACE.

Există deja mulți utilizatori care se confruntă cu întârzieri semnificative și un serviciu deficitar, spre deosebire de restul utilizatorilor care primesc serviciul conform contractului. Companiile afectate speră că RACE va reevalua decizia în interesul clienților lor și al siguranței rutiere în general.

Purtătorul de cuvânt al Alianței, Xavier Martí, a fost foarte critic la adresa RACE, care „repetă problemele deja înrădăcinate în Țara Bascilor, fiind compania cel mai prost apreciată de companiile de ajutor, riscând să piardă furnizori zi de zi, spre deosebire de alte companii care lucrează la o actualizare reală a tarifelor lor pentru a acoperi costurile serviciilor”.

Marți, 30 aprilie, este termenul limită pentru planul de ajutor aprobat de administrația centrală la sfârșitul anului 2021, atât pentru casarea actualei flote de transport rutier, cât și pentru achiziția de noi vehicule cu emisii zero (electrice și pe bază de hidrogen), cu un buget total de 400 de milioane de euro pe trei ani, în cadrul fondurilor europene Next Generation.

Așa cum era de așteptat, în ultimii ani, majoritatea cererilor depuse de transportatorii rutieri au fost pentru casarea vehiculelor, în condițiile în care cealaltă linie de ajutor pentru achiziția de vehicule electrice sau pe bază de hidrogen a fost mult mai puțin bine primită, fiind preluată în principal de marile companii de transport de persoane, pentru a fi utilizate în special pentru transportul urban. De fapt, conform datelor furnizate de Ministerul Transporturilor, bugetul total pentru această linie a finanțat achiziționarea a 1.655 de autobuze, față de numai 739 de camioane, adică două din trei subvenții acordate, în ciuda faptului că flota spaniolă de camioane este de șase ori mai mare decât cea de autobuze.

De aceea, FENADISMER continuă să insiste asupra necesității aprobării unui Plan de Înnoire care să finanțeze achiziția de vehicule de transport alimentate cu orice tehnologie, inclusiv cea diesel de ultimă generație, pentru a contribui decisiv la îmbunătățirea mediului și la reducerea actualului parc de transport care prezintă date îngrijorătoare prin îmbătrânirea semnificativă pe care a cunoscut-o în ultimii ani, dublându-se în ultimul deceniu. Vârsta medie actuală a tractoarelor este de 8,1 ani, față de numai 4,7 ani în 2007, iar în cazul camioanelor rigide este de 14,8 ani, față de numai 5,9 ani în 2007. În fața acestei solicitări, care este împărtășită de restul organizațiilor de transportatori, Ministerul Transporturilor nu a confirmat încă dacă va lansa o nouă linie de ajutoare pentru reînnoirea flotei de transport spaniole, ascunzându-se în spatele faptului că lipsa aprobării Bugetului General de Stat pentru 2024 ar împiedica lansarea vreunui apel de ajutoare în acest an, deși, datorită prelungirii bugetului, ministerul dispune de peste 12.000 de milioane de euro pentru investiții, după cum a recunoscut public ministrul Transporturilor în cadrul unei conferințe de acum câteva zile.