Guvernul Spaniei, prin programul Kit Digital, oferă transportatorilor independenți și micilor firme posibilitatea de a-și digitaliza activitatea fără costuri, cu sprijinul Planul de redresare și reziliență.
Prin programul Kit Digital, lansat în martie 2022 și gestionat de compania publică Red.es, peste 600.000 de IMM-uri și lucrători independenți au primit sprijin pentru digitalizare în ultimii trei ani. Sprijinul constă într-un Bono Digital de 3.000 de euro, ce poate fi folosit exclusiv pentru servicii și soluții tehnologice oferite de companii acreditate ca Agenți Digitalizatori.
Federația transportatorilor FENADISMER atrage atenția că termenul limită pentru depunerea solicitărilor este 31 octombrie 2025. Ajutorul acoperă timp de 12 luni costurile de implementare și întreținere a serviciilor digitale alese – de la geolocalizarea vehiculelor și descărcarea automată a tahografului digital, până la gestionarea clienților și a documentelor electronice de transport.
Digitalizarea este esențială, deoarece, potrivit proiectului de Real Decreto aflat în pregătire, utilizarea documentației de transport în format digital va deveni obligatorie începând cu 2026 pentru întregul sector rutier.
Asociația catalană a operatorilor de transport ASTAC CONDAL, împreună cu FENADISMER și Fundația Quijote Transport, a prezentat pe 17 iulie 2025 rezultatele Observatorului Catalan al plăților întârziate pentru 2024, cu sprijinul departamentului de teritoriu al Guvernului Cataloniei.
Studiul, realizat pentru al treilea an consecutiv pe un eșantion de peste 300 de transportatori catalani, arată că aceștia beneficiază de condiții mai bune de plăți comparativ cu transportatorii din restul Spaniei.
O cifră relevantă obținută de Observatorul Catalan al întârzierilor de plăți se referă la cunoașterea noului sistem de sancțiuni pentru combaterea întârzierilor în sectorul transporturilor, care a fost adoptat la finalul lui 2021, cu un procent surprinzător de 33% care au declarat că nu știau de existența sa.
În timp ce 78% dintre transportatori au recunoscut că nu au observat nicio modificare a termenelor de plată în 2024 față de anul precedent, 11% dintre transportatori au declarat că termenele lor de plată au fost reduse anul trecut. În acest sens, trebuie reamintit că s-a acordat prioritate controlului întârzierilor de plăți pentru mai mulți ani consecutivi începând cu 2023, ceea ce a contribuit, fără îndoială, la îmbunătățirea respectării și aplicării de către industria transportului rutier a reglementărilor privind întârzierile de plăți. De fapt, 6% dintre operatorii de transport intervievați au precizat că anul trecut au raportat clienți care nu au respectat termenele de plată.
În ceea ce privește cele mai frecvente metode de plată utilizate de operatorii de transport catalani, 51% dintre plăți se efectuează în principal prin transfer bancar, urmate de confirmări (41%) și doar 7% prin bilete la ordin și cecuri.
În cadrul seminarului tehnic au fost abordate și alte subiecte relevante, precum cel prezentat de firma de consultanță Sinerxies Profesionais do Transport cu privire la impactul reglementărilor privind întârzierea plăților în campaniile de transport asupra relațiilor interne, deoarece nu există relații între terți, având în vedere că membrii sunt coproprietari cu cei care au încheiat un contract de servicii, și problemele apar în jurul cifrelor recunoscute în aplicarea termenelor de plată.
ASTAC CONDAL le-a reamintit transportatorilor că au la dispoziție instrumente de sprijin pentru a combate întârzierea plăților, precum Oficiul pentru preocuparea întârzierilor de plăți și Observatorul Catalan al întârzierilor, disponibile pe site-ul: www.astac.info.
02.10.2020
Ultimul număr: Noiembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit