Cu ocazia dezbaterii în Congresul Deputaților a proiectului de lege privind instituirea unui impozit minim pentru grupurile multinaționale și marile companii naționale, guvernul a introdus un amendament de ultim moment. Acest amendament nu vizează direct multinaționalele sau marile companii, ci se referă la majorarea impozitului aplicat motorinei auto. Concret, se propune o creștere de aproximativ 10 cenți pe litru, pentru a aduce impozitul la același nivel cu cel al benzinei. Această modificare ar însemna o creștere de aproximativ 25% față de impozitul aplicat în prezent.
Creșterea propusă a taxei pe motorină ar afecta în principal sectorul transportului rutier, contrar afirmațiilor din amendament. Această majorare ar fi suportată integral de transportatorii care dețin vehicule sub 7,5 tone, reprezentând aproximativ 56.000 de companii, dintre care aproape 80% sunt mici transportatori independenți. Dacă amendamentul va fi aprobat, taxele anuale pentru fiecare camion ar crește cu până la 1.000 de euro, generând un venit suplimentar pentru stat de peste 100 de milioane de euro, în condițiile în care sectorul contribuie deja cu peste 1.000 de milioane de euro anual pe camion.
FENADISMER avertizează că, dacă nu se introduce un mecanism fiscal care să reducă impactul asupra transportatorilor, această creștere ar putea afecta grav viabilitatea multor companii din sector. În acest context, organizația nu exclude posibilitatea organizării unor proteste pentru a apăra interesele celor afectați.
Nu este prima dată când actualele partide care susțin guvernul au încercat să aprobe o creștere a impozitării motorinei pentru a o alinia la cea a benzinei. Astfel, în legislatura precedentă, în proiecte de lege succesive în 2019 și 2020, a fost propusă o astfel de creștere, care însă nu a prosperat, fiind respinsă în procesul parlamentar,
Trebuie reamintit că, în 2018, carburanții au suferit deja o creștere semnificativă a taxei de până la 4,8 cenți, în funcție de comunitățile autonome, pentru a egaliza pe întreg teritoriul național tranșa autonomă care fusese aplicată până atunci și care stabilise sume diferite.
Cu această ocazie, propunerea introdusă de Grupul parlamentar socialist, prin intermediul unui amendament la proiectul de lege de prelungire a taxei extraordinare pe activitatea bancară, propune o creștere de nu mai puțin de 10 cenți a taxei pe motorină auto. În opinia FENADISMER, acest lucru ar avea un efect negativ asupra viabilității unei părți semnificative a sectorului transportului rutier, în special asupra micilor transportatori, care nu ar avea nicio șansă să „digere” această creștere a taxei.
Contrar a ceea ce se afirmă în amendamentul depus, această creștere ar afecta toți transportatorii care dețin vehicule mai mici de 7,5 tone, majoritatea fiind transportatori independenți, care reprezintă aproape o treime din flota totală de transport din Spania, în special aproximativ 130.000 de vehicule de transport de mărfuri, care ar suporta costul integral al acestei taxe, deoarece regulamentul actual privind motorina profesională pentru sectorul transportului rutier împiedică acești transportatori să poată obține această creștere. 130.000 de vehicule de transport de mărfuri, care ar suporta întregul cost al creșterii acestei taxe, deoarece regulamentul actual privind motorina profesională pentru sectorul transportului rutier împiedică acești transportatori să poată obține o rambursare de la Agenția Fiscală a oricărei creșteri fiscale aplicate carburanților.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit