Într-un moment în care numeroase procese colective importante au vizat companii din industrii strategice – de la producători de camioane la giganți petrolieri și dealeri auto – un nou proiect de lege promite să schimbe regulile jocului. Însă nu în favoarea consumatorilor, avertizează FENADISMER, federația spaniolă a transportatorilor rutieri. Aceasta acuză că legea riscă să protejeze tocmai marile grupuri economice care comit abuzuri, prin impunerea unor obstacole suplimentare în calea celor care încearcă să le tragă la răspundere.
Carteluri sancționate, dar cu greu
În ultimii ani, FENADISMER a fost în prima linie a luptei împotriva practicilor anticoncurențiale din sectorul transporturilor.
Printre victoriile importante se numără:
Aceste procese, spun reprezentanții FENADISMER, au fost posibile tocmai datorită existenței mecanismelor legale care permit acțiuni colective susținute de fonduri externe și asociații diverse.
Ce aduce nou proiectul de lege?
Proiectul de Lege privind acțiunile colective, aflat acum în dezbatere parlamentară, transpune o directivă europeană din 2020 menită – în teorie – să protejeze interesele colective ale consumatorilor. Dar, în forma actuală, documentul:
Risc de paralizare a litigiilor împotriva giganților economici
FENADISMER avertizează că această ultimă prevedere, privind finanțarea, ar putea duce la retragerea investitorilor specializați din sprijinirea acțiunilor colective. Cu costuri ridicate și durate lungi de proces, aceste acțiuni ar deveni imposibil de susținut de consumatori individuali sau întreprinderi mici fără sprijin extern.
„Dacă judecătorul poate anula acordul de finanțare după luni sau ani de proces, niciun fond nu va mai risca să investească în astfel de cazuri”, avertizează organizația.
O lege „cu nume frumos, dar efecte inverse”
Deși poartă denumirea oficială de „Legea pentru protecția și apărarea drepturilor și intereselor consumatorilor și utilizatorilor”, FENADISMER consideră că textul actual servește mai degrabă interesele marilor grupuri economice decât pe cele ale celor abuzați de acestea.
În acest context, FENADISMER anunță că va solicita modificarea urgentă a celor mai problematice articole din proiect în procesul legislativ. Scopul este ca legea să devină un instrument real de apărare a intereselor consumatorilor – atât privați, cât și profesioniști – și nu un scut birocratic în favoarea cartelurilor.
Dacă va fi adoptată în forma actuală, noua lege riscă să devină un obstacol major în calea justiției comerciale. În loc să democratizeze accesul la despăgubiri, ar putea izola consumatorii și întări poziția dominantă a celor care manipulează piața prin înțelegeri secrete.
Federația Națională a Asociațiilor de Transport din Spania (FENADISMER) își exprimă îngrijorarea cu privire la deficitul tot mai accentuat de șoferi profesioniști în sectorul transportului rutier din țară. Potrivit estimărilor, în prezent există aproximativ 20.000 de locuri de muncă vacante pentru șoferii de camion, la care se adaugă alte 2.300 de posturi neocupate pentru șoferii de autobuz.
Îmbătrânirea forței de muncă, o problemă majoră
În transportul de mărfuri, structura demografică a forței de muncă arată o tendință clară de îmbătrânire, majoritatea șoferilor având vârste cuprinse între 45 și 55 de ani. Dacă această problemă nu este abordată urgent, se estimează că în următorii zece ani o treime dintre cei 390.000 de șoferi profesioniști activi în prezent se vor pensiona, agravând și mai mult criza de personal.
Un program de formare gratuit pentru viitori șoferi
Pentru a contracara acest fenomen, FENADISMER, în parteneriat cu Ministerul Educației, lansează în luna martie un program de formare gratuit destinat persoanelor aflate în șomaj. Acesta va avea loc la Madrid și va oferi participanților posibilitatea de a obține certificatul inițial de calificare profesională (CAP) împreună cu permisul de conducere necesar pentru a lucra ca șoferi de autobuz.
Această inițiativă reprezintă un prim pas în direcția atragerii de noi generații către sectorul transporturilor, având în vedere importanța acestuia pentru economia spaniolă și europeană. Prin oferirea unei alternative accesibile de formare, autoritățile și organizațiile din domeniu speră să atenueze criza de personal și să asigure continuitatea unui sector esențial pentru mobilitatea mărfurilor și pasagerilor.
02.10.2020
Ultimul număr: Decembrie 2025
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit