Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Transportatorii profesioniști salută lovitura juridică dată primăriei din Madrid prin anularea zonelor cu emisii reduse. Hotărârea subliniază lipsa de alternative și nerespectarea principiului tranziției echitabile.

Principalele asociații ale transportatorilor profesioniști (de mărfuri și călători) și ale agențiilor de turism din Comunitatea Madrid (AEDISMA, AEM, AEMAV, AETRAM, ATA, ATG, CETM MADRID, FENADISMER, FEMAV, FORO EMPRESARIAL MADRID, TRADISMA), ca două dintre sectoarele cele mai afectate de măsurile restrictive ale actualei Ordonanțe privind mobilitatea durabilă în ceea ce privește zonele cu emisii scăzute, au primit cu mare satisfacție hotărârea judecătorească care anulează aceste zone în municipalitate.

Camera Administrativă a Înaltei Curți de Justiție din Madrid a admis parțial recursul împotriva ordonanței și a declarat nule și neavenite mai multe articole și dispoziții tranzitorii. Aceasta înseamnă anularea tuturor zonelor cu emisii reduse din municipalitate, inclusiv zona cu emisii reduse din Madrid, Distrito Centro și Plaza Elíptica.

După cum au avertizat în mod repetat majoritatea asociațiilor sectoriale afectate, argumentele pentru nulitatea ordonanței și, prin urmare, a zonelor cu emisii scăzute se concentrează pe inadecvarea rapoartelor de reglementare și de impact asupra mediului, deoarece acestea nu respectă cerințele legale stabilite. În special, acuzațiile sectoriale nu au fost evaluate și nici nu a fost estimat impactul economic asupra sectoarelor și grupurilor afectate. Aceste preocupări au fost aduse în mod repetat la cunoștința autorităților municipale responsabile cu mobilitatea și mediul încă de la intrarea în vigoare a ordonanței, avertizând asupra repercusiunilor pe care astfel de măsuri restrictive și calendarul stabilit le-ar avea asupra operatorilor de transport de mărfuri și pasageri din Madrid. În ciuda numeroaselor acuzații formulate de diverse asociații de întreprinderi cu privire la aceste probleme, acestea nu au fost reflectate în procedura de elaborare a ordonanței, ignorând astfel vocea celor care ar fi fost direct afectați.

În plus, hotărârea evidențiază alte motive juridice esențiale. Nu numai că analiza impactului economic este vădit insuficientă, dar studiul nu ia în considerare măsuri alternative mai puțin restrictive decât cele propuse în zonele cu emisii scăzute. S-a presupus în mod eronat că propunerea consiliului municipal este singura modalitate de a îndeplini obiectivele stabilite, fără a explora opțiuni care să nu discrimineze grupurile cele mai vulnerabile – cum ar fi IMM-urile, persoanele care desfășoară activități independente și persoanele cu handicap – în ceea ce privește costurile asociate achiziționării de vehicule noi. Acest lucru încalcă Legea privind schimbările climatice, care consacră „principiul tranziției echitabile”, care impune ca politicile de mediu să ia în considerare situația economică a grupurilor celor mai defavorizate.

Având în vedere că hotărârea nu este încă definitivă și că liderii politici ai Consiliului municipal și-au anunțat deja intenția de a o ataca în casație, precum și de a menține zonele cu emisii reduse și măsurile restrictive care le reglementează, asociațiile afectate consideră că a sosit momentul ca acestea să asculte cererile sectorului. Returul judiciar suferit prin aprobarea și menținerea unui regulament fără studii prealabile de impact economic elaborate în mod corespunzător evidențiază nevoia urgentă de dialog privind viabilitatea punerii în aplicare a zonelor cu emisii scăzute în Madrid și consecințele economice ale acestora asupra grupurilor cele mai vulnerabile, cum ar fi întreprinderile și lucrătorii independenți legați de transportul profesional. De asemenea, aceștia solicită ca liderii politici și tehnici care au cauzat această situație să își asume responsabilitatea pentru acțiunile lor.

Precipitațiile abundente înregistrate în Pirinei la sfârșitul săptămânii trecute au provocat pagube semnificative care au dus la închiderea tunelurilor Somport și Bielsa din cauza alunecărilor de teren, în primul caz într-un punct de pe drumul francez N-134 și în al doilea caz pe drumul A-138.

În acest sens, consecințele pe care această închidere le va avea asupra transportului rutier vor fi destul de grave. Conform estimărilor autorităților franceze, va fi nevoie de cel puțin 6 luni pentru a efectua lucrările necesare pentru repararea drumului după alunecările de teren cauzate de ploile torențiale.

Astfel, sutele de camioane spaniole care foloseau zilnic tunelul Somport, care traversează Pirineii centrali între valea Aragon (Spania) și valea Aspe (Franța), vor trebui să ocolească 300 km pentru a ajunge în Franța prin frontiera de la Irun. Creșterea aglomerației zilnice afectează în mod constant acest punct de trecere a frontierei, afectând, de asemenea, miile de pelerini spanioli care călătoresc cu autobuzul pe această rută către sanctuarul francez de la Lourdes, situat la doar 100 km de punctul de trecere a frontierei.

Prin urmare, FENADISMER va îndemna guvernul spaniol să facă presiuni asupra autorităților franceze pentru a accelera cât mai mult posibil repararea drumului afectat, având în vedere importanța acestui drum pentru legătura dintre Spania și Franța prin Pirineii centrali.

sursa foto: FENADISMER