Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Direcția Generală Transporturi Rutiere din cadrul Ministerului Transporturilor și Mobilității Durabile a publicat în Monitorul Oficial al Statului de miercuri, 10 iulie, Hotărârea provizorie de acordare a ajutoarelor pentru abandonarea activității de transport rutier transportatorilor independenți în vârstă sau cu handicap care au depus cerere pentru anul 2024.

Și în acest an, și pentru al cincilea an consecutiv, această cerere de propuneri a avut un buget foarte limitat, de numai 9,6 milioane de euro, în mod evident insuficient pentru a acoperi nevoile sectorului și care nu îndeplinește scopul social pentru care a fost promovat. Astfel, doar 321 de transportatori au fost recunoscuți ca beneficiari, ceea ce înseamnă numai 1 din 5 transportatori care au depus cereri. Deși numărul transportatorilor care au fost eligibili în ultimii ani a rămas același, a existat o creștere îngrijorătoare a numărului de transportatori care au fost excluși de la ajutor, chiar dacă îndeplineau cerințele, crescând de la 889 în 2023 la peste 1.200 în 2024, adică cu 30% mai mulți transportatori excluși, dintre care unii au peste 66 de ani.

În fața acestei situații, care se repetă an de an fără schimbări semnificative pentru îmbunătățirea situației șoferilor în vârstă, FENADISMER solicită actualei echipe ministeriale să majoreze substanțial bugetul alocat acestui scop social la aprobarea bugetului pentru 2025, pentru a permite o pensionare demnă pentru un grup supus unor riscuri și boli semnificative și, de asemenea, pentru a promova un schimb generațional adecvat. Lista completă a beneficiarilor provizorii, precum și a transportatorilor excluși și motivele neacordării pot fi consultate pe site-ul web al Ministerului Transporturilor cu o perioadă de 10 zile pentru a prezenta alegații.

Pe parcursul întregii luni februarie, transportatorii spanioli au suferit virulent din cauza mobilizărilor din sectorul agricol, acum din partea agricultorilor spanioli, care au menținut blocaje aproape zilnice pe principalele drumuri din centrul peninsulei, precum și de-a lungul benzii mediteraneene și a coastei Cantabrice. Aceștia au împiedicat tranzitul normal al mărfurilor prin Spania, ceea ce, conform estimărilor interne, a afectat peste 80.000 de transportatori, care, în unele cazuri, au fost ținuți în camioane mai mult de 24 de ore la rând în condiții subumane, devenind adevărați „ostatici” ai grupurilor minoritare radicale din sectorul agricol.

Acest atac asupra dreptului fundamental la libera circulație a mărfurilor, care în multe cazuri a beneficiat de pasivitatea și complicitatea forțelor de securitate, a provocat, de asemenea, daune economice semnificative, nu numai companiilor de transport în sine, ci și restului activităților economice productive din Spania. Astfel, conform datelor extrase din Observatorul Permanent al Activității de Transport Rutier de Mărfuri, cele mai semnificative date arată că în primele trei săptămâni ale lunii februarie s-a înregistrat o reducere foarte semnificativă a volumului de mărfuri transportate la nivel național, mai precis peste 5 milioane de tone pe săptămână față de cei doi ani anteriori.

Prin urmare, în vederea unor posibile viitoare apeluri la demonstrații din partea grupurilor agricole, FENADISMER va solicita ca responsabilii forțelor de securitate să garanteze dreptul transportatorilor de a-și putea desfășura activitatea cu un anumit grad de normalitate, evitând repetarea acțiunilor violente suferite în iarna trecută.