Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Domeniul constructiilor se afla intr-un con de umbra care speram sa nu tina mai mult de un an de zile, a afirmat Cristian Erbasu, presedintele FPSC, in cadrul unei video-conferinte organizata de Pria Events. „La sfarsitul anului in curs si inceputul anului viitor, sectorul constructiilor va suferi din cauza crizei unor licitatii desfasurate si a unor demarari de proiecte din ultimul an, dar si din cauza situatiei instabile din zona politica, dublata de starea impusa de pandemie. Intregul context a atras o letargie in zona constructiilor. In sectorul privat, cifrele au scazut foarte mult, iar acum toate asteptarile vin din zona investitiilor guvernamentale sau a institutiilor locale. Constructorii sunt foarte atenti spre astfel de investitii, insa si acestea au intaziat in a fi demarate.“ Guvernul, pe de alta parte, afirma ca sprijina domeniul constructiilor prin investitii noi si prin continuarea programelor, finantarea fiind asigurata in permanenta. „In primele sase luni, in mijlocul celei mai mari crize de pana acum, guvernul a investit o suma record 16,1 miliarde de lei. De asemenea, presedintele a anuntat ca a negociat si ca va primi circa 80 de miliarde de euro fonduri europene pentru infrastructura“, a spus Horea Sarlea, subsecretar de stat la Ministerul Lucrarilor Publice, Dezvoltarii si Administratiei (MLPDA). Acesta a punctat ca MLPDA gestioneaza Programul Operational Regional luat in considerare in cadrul Planului de Reconstructie, program care are in vedere alocarea imediata a unei finantari pe axele 2.1 si 2.2 dedicate mediului privat. „Este vorba de un miliard de euro sub forma de granturi nerambursabile pentru IMM: 550 de milioane de euro granturi pentru investitii, 350 de milioane granturi pentru repornirea companiilor afectate de pandemie (turism, HoReCa, transport, evenimente) si 100 de milioane de euro granturi pentru intreprinderile fara angajati.“

OUG 37/2020, prin care debitorii pot beneficia de suspendarea obligatiei de plata a ratelor la institutiile financiare bancare si nebancare, nu prea mai poate fi considerata o facilitate, dupa ce Banca Nationala a Romaniei (BNR) a introdus de la 1 iunie 2020 obligatia de raportare a acestor credite in cadrul Centralei Riscului de Credit, se arata intr-un comunicat al Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR).
La momentul adoptarii OUG 37/2020 si a Normelor de aplicare aferente, la inceputul pandemiei, nu se prevedea obligatia ca finantarile amanate la plata sa fie raportate in Centrala Riscului de Credit (CRC). Ulterior, prin Regulamentul nr. 3 privind organizarea si functionarea Centralei Riscului de Credit, emis de BNR in 21 mai 2020 si care a intrat in vigoare de la 1 iunie, creditele amanate la plata prin OUG 37/2020 sunt inregistrate totusi in CRC.
Intr-adevar, conform informatiilor primite de UNTRR de la transportatorii rutieri, aceste credite au fost inregistrate ca fiind in restructurare, cu efecte negative asupra istoricului de credit dupa perioada de suspendare. Practic, intre 30 martie si 31 mai clientii persoane fizice si juridice au putut sa-si suspende creditele conform OUG 37/2020 si nu s-a facut nicio raportare in CRC, iar acum, odata cu raportarea tuturor debitorilor care au apelat la OUG 37/2020, se ridica intrebarea daca acestia vor fi afectati pe viitor in accesarea finantarilor ulterioare, in conditiile in care, odata inscrise in baza de date a CRC, informatiile furnizate vor fi mentinute automat pentru o perioada de 7 ani.
UNTRR solicita Guvernului si BNR sa nu transforme debitorii care au beneficiat de prevederile OUG 37/2020 in clienti nebancabili si sa nu fie pedepsiti prin raportarea la Centrala Riscului de Credit.