Pentru 2023 au primit autorizații CEMT nu mai puțin de 644 de firme de transport, cu aproximativ 10% mai multe decât în anul anterior. Sunt însă companii cu tradiție la alocarea CEMT care nu s-au mai înscris acum. De remarcat faptul că în București + Ilfov și în alte două județe din țară au ajuns nu mai puțin de jumătate din totalul autorizațiilor CEMT disponibile la nivel național. Argeș rămâne județul cu cei mai mulți cărăuși utilizatori de CEMT.
Pentru 2023 au fost alocate în total 2.228 de autorizații CEMT, dintre care 1.024 pentru camioane Euro 5 și 1.204 pentru Euro 6. Diferența comparativ cu anul trecut este de 164 de autorizații în plus în acest an, contingentul actual fiind împărțit între mai mulți operatori de transport, respectiv 644, față de 584 în 2022 (+10%). Nu mai puțin de 51 de operatori au fost respinși la atribuirea pentru acest an.
Potrivit oficialilor Ministerului Transporturilor, distribuția autorizațiilor CEMT pentru fiecare categorie, precum și a restricțiilor de Austria, Grecia, Italia și Rusia, s-a făcut prin algoritm matematic, în timp ce alocarea „liberelor” de Ungaria s-a făcut pe baza solicitărilor.
Ținând seama de necesitatea redistribuirii resturilor rezultate din atribuirea matematică pentru fiecare categorie CEMT și restricție, astfel încât resturile respective să fie zero, Comisia CEMT a transferat 76 de autorizații CEMT de la categoria Euro 5 la Euro 6, echivalentul a 106 autorizații Euro 6. Decizia a fost dictată de faptul că, pentru a putea aloca, integral, în cadrul aceleiași clase, autorizații CEMT Euro 5, ar fi fost necesară o suplimentare a acestora din urmă cu 135. De precizat că o clasă este formată din solicitări care au condiții identice de parc, plus că s-a ținut seama și de raportul pe categorii între Euro 5 și Euro 6.
De asemenea, 4 „libere” de Rusia au fost transferate de la categoria Euro 5 la Euro 6, întrucât prima necesita, pentru atribuirea pe clase, un număr suplimentar de 10 autorizații nerestricționate de Rusia.
Personalizarea autorizațiilor CEMT a fost făcută începând cu 23 decembrie 2022, operatorii de transport având posibilitatea să solicite acest lucru (și inclusiv eventualele asocieri ale restricțiilor alocate dorite) prin aplicația dedicată ADR-SIAE.
Spre deosebire de anul trecut, topul cărăușilor cu cele mai multe autorizații CEMT alocate s-a modificat puțin, o parte dintre firmele cu tradiție la CEMT lipsind în acest an. Astfel, nume precum Avis Trans, din Iași, sau Filip SRL, din Arad, nu au mai solicitat autorizații pentru 2023, în timp ce alte companii, care în anii trecuți au primit mai multe CEMT-uri, acum fie au fost respinse la alocare, fie au primit mai puține.
După mai mulți ani de supremație la CEMT, H.Essers, din Bihor, a fost detronat din topul operatorilor cu cele mai multe autorizații alocate de către EU Trucking Service, din București. De altfel, în 2023, au fost nu mai puțin de 67 de firme de transport din Capitală care au primit CEMT (10,4% din total) plus 39 din județul Ilfov (6%). Alte 122 de companii sunt din Argeș (19%) și 96 din Iași (14,9%). Cu alte cuvinte, în doar 4 județe au fost distribuite jumătate din totalul autorizațiilor disponibile la nivel național.
Firmele cu cele mai multe autorizații alocate pentru 2023 (peste 15) sunt:
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit