Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Guvernul flamand a publicat harta celor 684 km de drumuri suplimentare pe care vehiculele grele de marfă vor trebui să plătească taxa/km, iar confederația Transport en Logistics Belgium continuă să se opună ferm acestei extinderi a rețelei și să arate că măsura nu urmărește decât taxarea în plus a transportatorilor, și nu, așa cum spun oficialii, promovarea transferului modal sau siguranța rutieră.

Extinderea rețelei de drumuri cu taxă/km ar duce la un cost suplimentar la 250 de milioane de euro, din care puțin peste jumătate, conform cifrelor publicate de Viapass, ar fi suportate de camioanele belgiene. Deoarece ar aduce un cost cu 4% mai mare în medie – pe unele trasee chiar mai mare. Ceea ce, arată asociația, este o lovitură puternică pentru transportatori după cea mai mare indexare salarială realizată vreodată, la începutul lui 2023, și în contextul problemelor economice, scăderii volumelor de transport și scumpirii motorinei. Având în vedere marjele de profit aproape inexistente din transporturi, firmele care nu pot transfera integral creșterea costurilor în tarife sunt amenințate să dispară.

Guvernul flamand promite, odată cu extinderea rețelei de drumuri cu taxă/km, o reducere pentru vehiculele cu emisii zero, dar în prezent numărul lor este nesemnificativ și ele se regăsesc doar în flotele operatorilor mari.

Printre toate măsurile anunțate de guvernul flamand la sfârșitul săptămânii trecute în cadrul noului său plan privind energia și clima (VEKP), una dintre ele se referă la vehiculele utilitare ușoare, întrucât regiunea dorește acum să le aplice o taxă pe kilometru, la fel ca cea care afectează vehiculele grele de marfă din aprilie 2016.

Principiul unei taxe pe kilometru este în vigoare de 7 ani pentru toate vehiculele grele care circulă în Belgia, dar continuă să atragă numeroase critici, deoarece se aplică doar vehiculelor de peste 3,5 tone și nu a avut niciun impact asupra mobilității. În special federațiile de transportatori consideră că nu este decât o taxă pură și simplă până când nu este aplicată tuturor vehiculelor. Noua versiune a planului VEKP propune lansarea unui studiu exploratoriu juridic și tehnic pentru a vedea în ce măsură ar fi posibilă extinderea acestei taxe kilometrice la vehiculele utilitare ușoare. Printre subiectele care urmează să fie abordate se numără posibilitatea de a face distincția între vehiculele destinate diferitelor sectoare profesionale, în conformitate cu standardele europene.

Flandra dorește, de asemenea, să accelereze ecologizarea operațiunilor de logistică urbană. Obiectivul (ambițios) este de a aproviziona toate centrele urbane până în 2025 în regim de emisii zero. Un „plan de abordare” în acest sens există încă din 16 iulie 2021, dar va începe să prindă contur înainte de sfârșitul acestui an, odată cu lansarea mai multor proiecte pilot. Pe plan legislativ, normele care reglementează zonele cu emisii reduse vor fi completate pentru a face loc zonelor cu emisii zero, facilitând astfel introducerea de către autoritățile locale a distribuției urbane cu emisii zero