Peste 58% dintre companiile de transport și logistică consideră că 2023 a fost un an dezamăgitor. Sectorul transporturilor se confruntă cu perturbări economice la nivel global, cu impactul continuu al pandemiei COVID-19 și cu tensiunile geopolitice, inclusiv războiul din Ucraina. În primul trimestru al anului trecut, scăderea bruscă a cererii pentru transportul de mărfuri a condus la o scădere cu 39% a veniturilor din exporturi provenite din serviciile de transport. În astfel de perioade turbulente, eficiența operațională devine cheia pentru depășirea dificultăților.
Multe companii importante de transport din Europa au adoptat Fleethand, o soluție telematică inovatoare de nouă generație pentru un management mai eficient al transporturilor. Cu Fleethand, companiile pot reduce consumul de combustibil al flotei și kilometrii neplanificați, pot automatiza procesele de afaceri, pot crește eficiența și pot reduce costurile de asigurare pentru flotă. Printre companiile care au ales Fleethand se numără şi giganți din industrie precum Girteka Group (cel mai mare furnizor de logistică cu o flotă de peste 9.200 de camioane și 9.800 de remorci), Hegelmann Group, Kawczynski Logistics și multe altele.
Companiile de transport pot economisi bani urmând aceste 10 strategii de reducere a costurilor pe care giganții pieței le folosesc zilnic:
1. Reducerea kilometrilor inutili. În medie, un kilometru inutil generează costuri suplimentare de 1-2 euro pentru compania de transport. Cele mai recente module ale sistemului telematic permit Fleethand să utilizeze inteligența artificială pentru selecția celui mai bun traseu. Statisticile clienților Fleethand arată că firmele și-au redus semnificativ kilometrii inutili, ceea ce a dus la economii de 2%.
2. Planificarea optimă a traseului. Planificarea rutei cu Fleethand permite alegerea rutei optime, perfecționată de managerul de transport și calculată de inteligența artificială pe baza costurilor și taxelor de drum, prin evitarea kilometrilor neplanificați. Această soluție ajută la reducerea costurilor logistice, economisind direct costurile de călătorie. Eliminarea kilometrilor neplanificați economisește 2-6% din totalul kilometrilor flotei.
3. Condus ecologic integrat. Soluția ECO de la Fleethand oferă informații detaliate despre călătorie, care arată consumul de combustibil al fiecărui șofer, stilul de condus și nivelul de siguranță. Analizând comportamentul de condus ECO, sistemul Fleethand poate furniza informațiile de care aveți nevoie pentru a reduce consumul de combustibil și costurile de operare ale flotei. Pe baza experienței Fleethand, acest lucru duce, de obicei, la o economie de combustibil de ~10%.
4. Revizuirea eficienței în gestionarea camioanelor. Procesele Fleethand permit creșterea numărului de camioane gestionate de un manager de transport. Soluțiile ajută la îndreptarea atenției către principalele domenii în care se pierde eficiența. Alte companii experimentează acest lucru în principal atunci când vine vorba despre fluxul greșit de informații schimbate între client, șofer și compania de transport. De asemenea, greșeli în manipularea documentelor etc. Conform clienților Fleethand, utilizarea soluțiilor de management conduce la ~25% procese de afaceri automatizate și eficiență sporită.
5. Creșterea eficienței back-office. Transferul documentelor electronice între manageri și șoferi promovează digitalizarea proceselor companiei, contribuie la dezvoltarea sustenabilității și crește eficiența birourilor. Prin gestionarea eficientă a documentelor, companiile pot evita greșelile legate de documente și pot economisi până la 10% din costuri.
6. Atenție sporită la daunele cauzate de camioane și cererile de despăgubire. Statisticile arată că până la 40% din totalul daunelor nu sunt compensate către companii, în principal din cauza uitării, depunerii greșite, depășirii termenelor etc. Fleethand Solutions reduce numărul de incidente și costurile de asigurare pentru flotă cu 30%.
7. Planificarea eficientă a costurilor de transport. Sistemul inovator Fleethand vă permite să calculați costurile de transport mai rapid și mai eficient. În medie, calculul se face în 1 minut. Puteți vedea imediat cât v-ar costa să transportați încărcătura, să definiți prețul final și să transmiteți o ofertă clientului.
8. Utilizarea instrumentelor electronice de transfer și acceptare. Acest instrument Fleethand permite monitorizarea de la distanță a stării și inventarului vehiculului. Șoferii completează un certificat electronic de transfer și acceptare, furnizează fotografii ale defectelor/daunelor vehiculului și îl semnează pe dispozitivul mobil. Dacă există noi deteriorări sau nereguli, tehnicienii de întreținere ai companiei sunt avertizați cu privire la deficiențe. Sistemul oferă o imagine perfectă a stării tehnice a vehiculului, a defectelor și a luminilor de diagnostic.
9. Urmarea instrucțiunilor pentru opririle de repaus. Sistemul selectează cele mai bune locuri pentru ca șoferul să ia pauze și sugerează cele mai apropiate locuri de parcare, ceea ce economisește timp pentru manageri. În curând va fi posibilă rezervarea parcării online direct din sistemul Fleethand.
10. Alegerea celor mai ieftine opțiuni de realimentare cu combustibil. La o hartă specifică Fleethand HGV, companiile pot adăuga zone de parcare și stații de benzină specifice companiei. Apoi, sistemul are stații de benzină instalate, unde poate fi aleasă cea mai ieftină. Prin implementarea celor mai bune practici, liderii din industrie sunt mai bine poziționați pentru a depăși dificultățile pieței. Pentru companiile care caută un partener de încredere, echipat pentru a naviga în peisajul logistic în timpul adversităților, alegerea cea mai bună este clară – Fleethand. Așadar, dacă sunteți gata să vă accelerați afacerea, procesele de optimizare ale Fleethand vă vor ajuta să vă pregătiți pentru o redresare a sectorului de transport.
Prin implementarea celor mai bune practici, liderii din industrie sunt mai bine poziționați pentru a depăși dificultățile pieței. Pentru companiile care caută un partener de încredere, echipat pentru a naviga în peisajul logistic în timpul adversităților, alegerea cea mai bună este clară – Fleethand. Așadar, dacă sunteți gata să vă accelerați afacerea, procesele de optimizare ale Fleethand vă vor ajuta să vă pregătiți pentru o redresare a sectorului de transport.
WebEye profita de legislatia in continua schimbare pentru a servi pietei solutii la noile obligatii legale impuse transportatorilor, mai ales celor est-europeni, in tarile cu politici protectioniste ale pietei transporturilor. Si, cum nucleul clientilor WebEye este in Ungaria si Romania, experienta si profesionalismul managerilor de pe aceste piete dinamice a ajutat si motivat totodata WebEye sa creeze noi aplicatii care sa faca diferenta dintre compania cu capital maghiar si alti furnizori de fleet management. WebEye este in continua expansiune nu numai teritoriala, ci si in ceea ce priveste domeniile de dezvoltare, segmentul flotelor de distributie usoara si curierat fiind deja in focus de aproape un an. Pe langa controlul consumului de combustibil, pe lista de prioritati a companiilor de transport au urcat functii mai sofisticate precum descarcarea de la distanta a datelor tahografului (eTahograf), monitorizarea timpilor de conducere, DrivingStyle – monitorizarea stilului de condus – scanner-ul, Truck Navigator s.a.
Cu 12.800 de unitati active in Romania in martie 2018 si peste 60.000 in total la nivel de grup, WebEye s-a instalat deja in topul celor mai mari furnizori de solutii de management de flota din regiune. Succesul se datoreaza echipei de IT-isti si specialistilor de vanzari si marketing care au preluat rapid problemele semnalate de clienti si au cautat solutii tehnice care sa le rezolve. Am discutat cu Levente Gall, director general WebEye Europa Centrala si de Est, despre provocarile la care trebuie sa raspunda furnizorii de softuri in domeniul transporturilor si despre proiectele companiei pe piata romaneasca si nu numai.
Revista Tranzit: Ce este mai important pentru un furnizor de servicii de telematica: sa dezvolte solutii care rezolva probleme actuale sau sa educe piata pentru viitor? Cum raspunde WebEye provocarii respectarii cerintelor GDPR in dezvoltarea produselor de monitorizare si control al soferilor?
Levente Gall: Este foarte important sa dezvolti solutiile potrivite, care sa rezolve problemele actuale ale transportatorilor. Telematica este un domeniu extrem de competitiv si orice mic avantaj tehnologic fata de concurenta este extrem de important.
Pe de alta parte, consider ca este important sa educam piata, pentru ca perceptia fata de telematica sa fie corecta. Referitor la GDPR, WebEye a revizuit toate functiile din sistem si, acolo unde a fost necesar, s-au facut ajustari astfel incat atat noi, cat si clientii sa respectam prevederile noii legislatii.
A ramas preventia furtului de carburant principalul obiectiv al transportatorilor atunci cand solicita sisteme de monitorizare? Care este acum cea mai solicitata functie pentru produsele de telematica?
Atunci cand am intrat prima data pe piata romaneasca, sondele litrometrice aveau mare cautare, ceea ce era si firesc, avand in vedere ca se pierdeau sume uriase in aceasta zona „gri“. Acum lucrurile au evoluat, controlul consumului de combustibil a ramas important, insa pe lista de prioritati au urcat functii mai sofisticate precum descarcarea de la distanta a datelor tahografului (eTahograf), monitorizarea timpilor de conducere, DrivingStyle – monitorizarea stilului de condus – scanner-ul, Truck Navigator. Pe masura ce apar functii noi, acestea sunt „absorbite“ de piata, care a devenit foarte receptiva la inovatie.
Cat de mult au contat parerile clientilor romani in dezvoltarea solutiilor WebEye?
Avand in vedere ca WE Romania a devenit a doua cea mai mare filiala din grup, in toti cei 10 ani au contat foarte mult parerile clientilor. Romania este o tara strategica pentru conducerea grupului, s-au urmarit de la inceput toate aspectele acestei piete, nevoia si cerintele clientilor. Informatiile primite de la partenerii nostri sunt analizate cu atentie, periodic, si evident ca se constituie in surse valoroase de solutii noi. WebEye a testat opinia clientilor din Romania printr-un studiu care ne-a furnizat informatii foarte interesante, pe care le-am adus la cunostinta intregului grup. Cu siguranta vom face acest studiu anual.
Cand este vorba despre clienti cu flote mari si cu probleme complexe dezvoltam solutii personalizate pentru a raspunde cat mai fidel cerintelor lor. Cel mai recent caz este FAN Courier, de pilda, care ne-a cerut, printre altele, o solutie pentru monitorizarea mopedelor, precum si un raport al kilometrilor parcursi in weekend.
Cat de des apar noi dezvoltari pe acest segment?
Departamentul de cercetare si dezvoltare lucreaza la foc continuu. Este fascinant cat de creativi pot fi. Datorita lor solutiile telematice sunt tot mai sofisticate, se adauga functii noi in permanenta si, cel mai important, tot ceea ce inseamna inovatie tine cont de cerintele clientilor, pentru ca noi le propunem solutii la probleme concrete.
Cum merge strategia de dezvoltare pe segmentul utilitarelor usoare? Se poate transfera experienta dintr-un domeniu in celalalt?
Avem de-a face, bineinteles, cu segmente total diferite. Vehiculele de 40 t sunt dotate cu tahografe, fac curse lungi (peste 10.000 km pe luna) traverseaza Europa, deci trebuie sa se supuna unor legi care difera de la o tara la alta si, prin urmare, activitatea acestor flote este complexa. In cealalta „tabara“, vanurile fac de regula curse scurte, in general distributie (FMCG, curierat) si nu au tahografe. Elementul lor comun este reprezentat de sofer si de anumiti parametri ai masinii. In afara de controlul consumului este relevanta monitorizarea timpului si a stilului de condus. Controlul si informarea in timp real privind sosirea la destinatie ne-au facut sa dezvoltam o solutie speciala, Timetable, care monitorizeaza si calculeaza timpii de sosire.
WebEye se extinde in ultima perioada si in afara Ungariei si Romaniei, pietele cheie de pana acum. Pe ce se bazeaza succesul si dezvoltarea rapida si care este pasul urmator?
WebEye a devenit deja un jucator important in cateva tari si continuam sa ne consolidam pozitia pe aceste piete. Ne cuantificam cat mai bine resursele si imaginea pozitiva din aceste tari pentru a castiga o cota mai mare de piata.
Credem ca evolutia se datoreaza portofoliului de solutii WebEye, care se dezvolta permanent cu solutii noi, ca raspuns la nevoile pietei. Post-implementare, serviciile noastre de asistenta sunt foarte bune, axate pe client, care are la dispozitie experti WebEye, pe toata derularea contractului. Asadar, pe scurt: solutiile si oamenii fac diferenta.
Care sunt actualele directii de dezvoltare? Va ajuta si provoaca, totodata, reglementarile in continua schimbare pe piata de transport din Europa?
Prioritatile sunt consolidarea regiunilor deja dezvoltate si gasirea de noi oportunitati de business, precum si dezvoltarea solutiei, prin introducerea de functii noi. Cel mai important insa este factorul uman. Cresterea de peste 20% de la an la an se datoreaza in primul rand oamenilor care implementeaza acel software sau acea solutie. Uitandu-ne la piata europeana, WebEye Slovacia are un potential foarte mare, la fel ca Polonia, Croatia si Cehia, asa ca ne asteptam ca ele sa fie generatoare de crestere anul acesta si mai departe.
Modificarile legislative din zona UE sunt, intr-adevar, o provocare, in primul rand pentru clientii nostri, transportatorii, care, pentru a respecta noile reglementari, au nevoie de solutii telematice gandite pe masura. Asadar, raspunsul este pozitiv, noile reglementari – si ma refer aici la tot ce va urma, Initiativa Europe on the Move a Comisiei Europene, care reglementeaza transporturile in spatiul comunitar si se va aplica din 2020 – ne obliga sa propunem pietei solutii noi.
Cati clienti activi aveti? Dar terminale? In ce masura datele colectate in prezent le folositi pentru dezvoltari ulterioare?
La sfarsitul lui 2017 aveam in total peste 11.500 de unitati active in Romania. In martie a.c. aveam deja 12.800 de unitati active local, iar la nivel de grup, peste 60.000. De subliniat ca anul acesta WebEye a preluat grupul Lochner – cu activitati de monitorizare a flotelor in Ungaria si Romania – si, odata cu aceasta, responsabilitatea monitorizarii a peste 5.000 de masini. Am decis sa facem acest lucru pentru a ne consolida pozitia pe piata si pentru a servi mai bine clientii.
Cum va schimba digitalizarea solutiile de management de flota?
Digitalizarea va grabi dezvoltarea de noi solutii telematice. Am asistat la o evolutie spectaculoasa a serviciilor, iar dinamica este impresionanta. La inceput aveam solutii pentru citirea datelor din CAN sau monitorizarea nivelului de combustibil, rapoarte speciale, echipamente de calitate superioara, iar in ultimii ani am adaugat multe alte functii: pentru siguranta marfurilor, calculul timpilor ramasi de conducere, descarcarea tahografului de la distanta, driving style sau scanarea documentelor. Recent, am schimbat platforma de utilizator, care are un design modern, cu foarte multe facilitati noi – WebEeye 2 cu pachete personalizate in functie de cerintele fiecarui client. Anul acesta am lansat solutia Truck Navigator, un soft de navigare pentru soferi, instalat pe o tableta, in camion, pe care soferii primesc ruta optima de la dispecer, ceea ce ii ajuta sa se concentreze exclusiv asupra condusului. Asadar, lucrurile se misca rapid. In telematica, „cerul este limita“, fara nicio exagerare.
02.10.2020
Revista Tranzit
Rămâi la curent cu ultimele ediții ale revistei Tranzit